Du har hunnit med en del på de 14 dagar du ägt bilen. Provat race mot andra bilar?
Dessa två bilar äger mina kompisar, båda är automat. I övrigt har jag bara kört mot en bmw 740i som jag också åkte ifrån. Vet inte riktigt vad du menade med din kommentar faktist, tycker bara de är roligt att min 14.000:- bil åker ifrån bilar för över 200.000:-
Jag tror han menar att du ljuger.
dawwe skrev:
mrpalmer skrev:
Jag kör en Saab 9-5 Aero 250hk Automat, och har raceat mot både en c-klass mercedes med 240dieselhäst och en f10 520d med rensad dpf osv som ska ha 250hk .
Vi provade från 0-200km/h 50-200km/h samt 70-200km/h
Det var blött väglag, och jag piskade båda två på alla olika varianter med säkert 10 billängder
Enligt vem? Ägaren? Original N47 har 184 kusar, krävs mer än att rensa dpf + chipning för att nå 250 diesel-hästar...BSR steg 1 chipning av 520D hamna på ca 220 kusar, skal du plocka ytterligare 30 riktiga häst så lär du ligga på gränsen av vad motorn klarar under det långa loppet så att säg, för att inte tala om koppling & växellåda...520d är dessutom instegsmodellen, absolut ingen raket, den gör 0-100 på runt 8 sek original. Testa o race:a mot en M550d, återkom sedan när du gått i mål
Verkar svida en hel del i ögonen på folk när jag skrev det där. 246hk och 500nm har han papper på. Jämförde med bilar som är 8år nyare än min och med samma växellåda samt effekt. Och provade som skrivet tre olika varianter upp till 200km/h och det var inga problem nått av de, den som vill är välkommen att prova Säger inte att jag äger nån raket, verkligen inte, men för en helt orginal gammal jävla Saab så går den bra.
Jag kör en Saab 9-5 Aero 250hk Automat, och har raceat mot både en c-klass mercedes med 240dieselhäst och en f10 520d med rensad dpf osv som ska ha 250hk .
Vi provade från 0-200km/h 50-200km/h samt 70-200km/h
Det var blött väglag, och jag piskade båda två på alla olika varianter med säkert 10 billängder
Enligt vem? Ägaren? Original N47 har 184 kusar, krävs mer än att rensa dpf + chipning för att nå 250 diesel-hästar...BSR steg 1 chipning av 520D hamna på ca 220 kusar, skal du plocka ytterligare 30 riktiga häst så lär du ligga på gränsen av vad motorn klarar under det långa loppet så att säg, för att inte tala om koppling & växellåda...520d är dessutom instegsmodellen, absolut ingen raket, den gör 0-100 på runt 8 sek original. Testa o race:a mot en M550d, återkom sedan när du gått i mål
Hm. Jag tycker mest det är roligt att en herre på 47 år är så "racefixerad". Jag har dragit på ordentligt EN gång i år och då hade jag 681hk under huven. Är 42 år.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dessa två bilar äger mina kompisar, båda är automat. I övrigt har jag bara kört mot en bmw 740i som jag också åkte ifrån. Vet inte riktigt vad du menade med din kommentar faktist, tycker bara de är roligt att min 14.000:- bil åker ifrån bilar för över 200.000:-
Jag tror han menar att du ljuger.
dawwe skrev:
mrpalmer skrev:
Jag kör en Saab 9-5 Aero 250hk Automat, och har raceat mot både en c-klass mercedes med 240dieselhäst och en f10 520d med rensad dpf osv som ska ha 250hk .
Vi provade från 0-200km/h 50-200km/h samt 70-200km/h
Det var blött väglag, och jag piskade båda två på alla olika varianter med säkert 10 billängder
Enligt vem? Ägaren? Original N47 har 184 kusar, krävs mer än att rensa dpf + chipning för att nå 250 diesel-hästar...BSR steg 1 chipning av 520D hamna på ca 220 kusar, skal du plocka ytterligare 30 riktiga häst så lär du ligga på gränsen av vad motorn klarar under det långa loppet så att säg, för att inte tala om koppling & växellåda...520d är dessutom instegsmodellen, absolut ingen raket, den gör 0-100 på runt 8 sek original. Testa o race:a mot en M550d, återkom sedan när du gått i mål
Verkar svida en hel del i ögonen på folk när jag skrev det där. 246hk och 500nm har han papper på. Jämförde med bilar som är 8år nyare än min och med samma växellåda samt effekt. Och provade som skrivet tre olika varianter upp till 200km/h och det var inga problem nått av de, den som vill är välkommen att prova Säger inte att jag äger nån raket, verkligen inte, men för en helt orginal gammal jävla Saab så går den bra.
Mitt inlägg kunde nog misstolkas, har edit:erats nu. Aero:na går rätt bra
Jag kör en Saab 9-5 Aero 250hk Automat, och har raceat mot både en c-klass mercedes med 240dieselhäst och en f10 520d med rensad dpf osv som ska ha 250hk .
Vi provade från 0-200km/h 50-200km/h samt 70-200km/h
Det var blött väglag, och jag piskade båda två på alla olika varianter med säkert 10 billängder
Enligt vem? Ägaren? Original N47 har 184 kusar, krävs mer än att rensa dpf + chipning för att nå 250 diesel-hästar...BSR steg 1 chipning av 520D hamna på ca 220 kusar, skal du plocka ytterligare 30 riktiga häst så lär du ligga på gränsen av vad motorn klarar under det långa loppet så att säg, för att inte tala om koppling & växellåda...520d är dessutom instegsmodellen, absolut ingen raket, den gör 0-100 på runt 8 sek original. Testa o race:a mot en M550d, återkom sedan när du gått i mål
Hm. Jag tycker mest det är roligt att en herre på 47 år är så "racefixerad". Jag har dragit på ordentligt EN gång i år och då hade jag 681hk under huven. Är 42 år.
Roligt att du måste gå in och kolla vem som står på bilen, varför håller du dig inte till ämnet istället för att flyga iväg och börja prata om massa annat som inte ens är konkret till trådskaparens fråga.
Palmer: Jag kan skriva ett papper på att din bil har 499 hästar & 1000 Nm, det betyder ingenting eller hur? Vilka är det som trimmat hans F10? Har de bänkat bilen eftersom "han har papper"? Nej att de uppger att bilen borde få 246 kusar och 500 Nm är nödvändigtvis ingen sanning, mer än i den glatta broschyren. Men jag håller det inte osannolikt att du kör ifrån en 520d F10, chippad eller inte. Som sagt skall du plocka skalper med din Aero bör du nog sikta högre än på instegsmodellerna
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Palmer: Jag kan skriva ett papper på att din bil har 499 hästar & 1000 Nm, det betyder ingenting eller hur? Vilka är det som trimmat hans F10? Har de bänkat bilen eftersom "han har papper"? Nej att de uppger att bilen borde få 246 kusar och 500 Nm är nödvändigtvis ingen sanning, mer än i den glatta broschyren. Men jag håller det inte osannolikt att du kör ifrån en 520d F10, chippad eller inte. Som sagt skall du plocka skalper med din Aero bör du nog sikta högre än på instegsmodellerna
Bilen ska gå som en skön pendlarbil för mig, 15mil om dagen, och för det ändamålet passar den alldeles utmärkt. Blandad förbrukning på 0.8l och med trevliga omkörningsprestanda, folk får tro precis vad dem vill, men ville bara jämföra Diesel/bensin situationen.
Palmer: Testa gärna mot en 530D eller 535D från runt -05 . Fast egentligen borde en Aero (är väl Saabs "topp-modell"?) jämföras med en M5, men den jämförelsen haltar betänkligt. Det är sällan en jämförelse blir relevant mellan Saab & valfri tysk premiumbil. Saabens förlust försvarar man genom "Den kostar ju 1/10 av vad motståndaren kostar". Och när premium bilen förlorar heter det "Ja men min premiumbil är ju en instegsmodell, den är inte byggd för att vara snabb, alls!". Så jämför vi en Saab 9-5 Aero med BMW's motsvarighet (M5 E60) så vet vi alla hur det kommer gå. Vi vet även hur det kommer gå om vi jämför den med en mer jämbördig 535i E60, eller en 535D E60, men det blir inte relevant då Saaben kostar en bråkdel av motståndarna gör. Så hur man än vänder o vrider på det bli det aldrig rättvist. De enda rättvisa jämförelserna är mellan motsvarande M,RS och AMG modeller
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Enligt vem? Ägaren? Original N47 har 184 kusar, krävs mer än att rensa dpf + chipning för att nå 250 diesel-hästar...BSR steg 1 chipning av 520D hamna på ca 220 kusar, skal du plocka ytterligare 30 riktiga häst så lär du ligga på gränsen av vad motorn klarar under det långa loppet så att säg, för att inte tala om koppling & växellåda...520d är dessutom instegsmodellen, absolut ingen raket, den gör 0-100 på runt 8 sek original. Testa o race:a mot en M550d, återkom sedan när du gått i mål
Hm. Jag tycker mest det är roligt att en herre på 47 år är så "racefixerad". Jag har dragit på ordentligt EN gång i år och då hade jag 681hk under huven. Är 42 år.
Roligt att du måste gå in och kolla vem som står på bilen, varför håller du dig inte till ämnet istället för att flyga iväg och börja prata om massa annat som inte ens är konkret till trådskaparens fråga.
TS tycker att diesel är slöa bilar så jag tycker det är relevant. Men visst: Gör om det hela och filma allt. Då borde saken vara klar.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Palmer: Testa gärna mot en 530D eller 535D från runt -05 . Fast egentligen borde en Aero (är väl Saabs "topp-modell"?) jämföras med en M5, men den jämförelsen haltar betänkligt. Det är sällan en jämförelse blir relevant mellan Saab & valfri tysk premiumbil. Saabens förlust försvarar man genom "Den kostar ju 1/10 av vad motståndaren kostar". Och när premium bilen förlorar heter det "Ja men min premiumbil är ju en instegsmodell, den är inte byggd för att vara snabb, alls!". Så jämför vi en Saab 9-5 Aero med BMW's motsvarighet (M5 E60) så vet vi alla hur det kommer gå. Vi vet även hur det kommer gå om vi jämför den med en mer jämbördig 535i E60, eller en 535D E60, men det blir inte relevant då Saaben kostar en bråkdel av motståndarna gör. Så hur man än vänder o vrider på det bli det aldrig rättvist. De enda rättvisa jämförelserna är mellan motsvarande M,RS och AMG modeller
Det ska jag göra när tillfälle ges! en 530 e60 borde annars vara ett ganska lagom race, den ska på pappret ha 258hk
Bra snack! 530i fanns (väl) dels med både 258 kusar men även 272 (senare bilar). Saaben kommer få det svettigt efter 100. Upp till 100 kommer Saaben högst sannolikt vara före. Men därefter är det nog bäst att du bromsar för rådjuret på höger sida av vägen
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Bra snack! 530i fanns (väl) dels med både 258 kusar men även 272 (senare bilar). Saaben kommer få det svettigt efter 100. Upp till 100 kommer Saaben högst sannolikt vara före. Men därefter är det nog bäst att du bromsar för rådjuret på höger sida av vägen
Jag skulle tippa på att det bör vara tvärtom, upp till 100km/h är inte Saabarna roliga, men efter det så skjuter dem på fint! Nä nu ska jag leta efter en 530i och prova mot!
Bra snack! 530i fanns (väl) dels med både 258 kusar men även 272 (senare bilar). Saaben kommer få det svettigt efter 100. Upp till 100 kommer Saaben högst sannolikt vara före. Men därefter är det nog bäst att du bromsar för rådjuret på höger sida av vägen
Jag skulle tippa på att det bör vara tvärtom, upp till 100km/h är inte Saabarna roliga, men efter det så skjuter dem på fint! Nä nu ska jag leta efter en 530i och prova mot!
Håller med, upp till 100, borde bmw köra lite snabbare, sen jämnar det ut sig
Palmer: BMW går bra uppe i fart, passa dig. Men visst BMW får väl ner effekten i marken bättre vid starten då Saaben bara "studsar" med hjulen.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Båda verkar faktiskt vara lika snabba till 200, skiljer tiondelar ser det ut som. Dött lopp
Senast redigerat av dawwe (19 december 2015)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
vill inte vara elak men vem fan vill ha en saab? visst är vissa 9-3 och 9-5 nåååågot snygga. Bara en saab ägare som inte kunde hålla sig här tror jag, finns massor med 9-5 aero på blocket som man kan få för unde 15000, betyder inte att nån kommer give a crap och faktiskt köpa en. Igen så menar ja inget illa. Tycker att det är barnsligt samt provocerande att komma med sånna inlägg som att aaaaa min saab kostar 15000 och är snabbare än bla bla för 200.000.
Varför köpa en Aero för att pendla 15mil om dagen med? motorn klarar tyvärr inte den körningen. Det gör däremot en diesel.
Om man ska snacka race så absolut - flika in med att du dragit instegs dieslarna av två premiummärken, men det är inte riktigt relevant tycker jag.. det blir bara massa påståenden och ingen som helst fakta.
Varför köpa en Aero för att pendla 15mil om dagen med? motorn klarar tyvärr inte den körningen. Det gör däremot en diesel.
Om man ska snacka race så absolut - flika in med att du dragit instegs dieslarna av två premiummärken, men det är inte riktigt relevant tycker jag.. det blir bara massa påståenden och ingen som helst fakta.
vill inte vara elak men vem fan vill ha en saab? visst är vissa 9-3 och 9-5 nåååågot snygga. Bara en saab ägare som inte kunde hålla sig här tror jag, finns massor med 9-5 aero på blocket som man kan få för unde 15000, betyder inte att nån kommer give a crap och faktiskt köpa en. Igen så menar ja inget illa. Tycker att det är barnsligt samt provocerande att komma med sånna inlägg som att aaaaa min saab kostar 15000 och är snabbare än bla bla för 200.000.
Såfort man nämner Saab blir det ett jävla liv, att respektera varandras bilval är inget som existerar på den här sidan, vilket är jävligt tråkigt!
Constantine skrev:
Varför köpa en Aero för att pendla 15mil om dagen med? motorn klarar tyvärr inte den körningen. Det gör däremot en diesel.
Om man ska snacka race så absolut - flika in med att du dragit instegs dieslarna av två premiummärken, men det är inte riktigt relevant tycker jag.. det blir bara massa påståenden och ingen som helst fakta.
Varför? För man åker fruktansvärt fint i dem, jag har haft väldigt många saabar och pendlat i, inte ett enda problem med nån av dem, varför skulle motorn inte hålla för de? haha de värsta jag hört. Fattar som sagt inte varför man inte kan respektera folks val utav bil, såfort de handlar om saab så är de massa skitsnack, fast folk egentligen inte har nån direkt nån anledning att tycka illa om dem!