3188
Sök

E39 523 blir varm

64 Inlägg
17 november 2015
Trådstartare
Tja
Jag körde min 523 -96 i söndags.
Sen när jag skulle hem från mcdonalds (ca 5km) så på sista biten blev bilen varm.

Sen bestämde jag att jag luftat systemet
Så körde bilen i ca 1mil och den höll tempen, både lugnt och lite "hårdare" körning.

Ny idag skulle jag iväg med den så vart dem varm efter en stund igen och det kommer ingen varmluft in i kupen.
Körde hem då jag lyckades hålla vanlig temp

Sen utanför så steg mätaren igen så jag stängde av och öppnade huven, båda slangar är hårda och varma.

Sen låter det lite som att det skulle pysa vid termostaten och vid expansionskärlet.

Så vad tror ni, bara tjuvluft ellet paj termostat? Någonting annat?

Obs. Ingen vatten i oljan heller så topp packningen verkar hålla.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
17 november 2015
Låter ju som att termostaten gett upp.

64 Inlägg
21 november 2015
Trådstartare
Yes .. nu har jag bytt termostaten... meen nu verkar den balla ur helt.

Står bilen på tomgång eller under 2500varv så kommer det endast kall luft in i kupen och tempen stiger.
Men varvar jag över 2500varv så kommet det varm luft in och tempen håller sig i mitten av mätaren.

Vad kan det vara för fel?

414 Inlägg
21 november 2015
Dålig toppackning behöver inte innebära att man får en glykol/vattenmix om läckaget är mellan cylinder och en vattenkanal t ex.

E39 (och många fler BMW) har kylarlock som släpper ut övertryck vid 2bar och det är rätt mycket, många andra biltillverkare ligger kring 1bar (plus minus lite). Hur hårda blir kylarslangarna egentligen?

Är impellern på vattenpumpen hel? Tidiga pumpar har impeller i plast och spricker gärna och kan släppa från axeln. Det borde inte orsaka onormalt högt tryck i kylsystemet, men kan göra att det helt slutar cirkulera ibland vilket förklarar varför den blir varm på t ex tomgång.
Senast redigerat av joH900 (21 november 2015)

64 Inlägg
21 november 2015
Trådstartare
Jo det har jag ockdå tänkt att pumpen kärvar eller liknande. Blir väl att riva isär ikväll då.

Sök