3831
Sök

Kommande skatt o försäkringshöjningar

1 129 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
Ibland börjar man allt undra hur världen kommer bli när allt bara blir dyrare!.

Skatter höjs o försäkringar likaså.

Själv hade man t.ex. tänkt att skaffa en bmw för att man vill ha en hållbar bil med bakhjulsdrift o bra prestation. Men med tanke på att de tyvärr är kända för att ha dyr  försäkring sen tidigare, så kommer nog priserna stiga en hel del nu.

Hur högt tror ni att priserna kommer stiga?.

3 121 Inlägg
22 december 2006
Palicuse skrev:

Själv hade man t.ex. tänkt att skaffa en bmw för att man vill ha en hållbar bil med bakhjulsdrift o bra prestation. Men med tanke på att de tyvärr är kända för att ha dyr  försäkring sen tidigare, så kommer nog priserna stiga en hel del nu.

Det är det väl ingen som vet men det spekuleras väl om en höjning på xx antal procent. Tanken är att bilförsäkringen ska täcka alla kostnader för personskador (och invaliditet) vid en trafikolycka. Lite knäppt tycker jag egentligen, trillar jag på gatan och skadar mig så betalar samhället den kostnaden.

Smålänning
7 887 Inlägg
22 december 2006
Har hört att priserna ska höjas med 100%!

Det skulle betyda att min bil skulle kosta ca 9400 kr/år i trafikförsäkring i stället för 4800 som nu. Hur i he****e ska vi studenter ha råd med det?

Tanken är säkert att de ska göra det så dyrt att ha bil att bara de rika har råd och därmed sänka olycksstatistiken och landsekonomin.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 129 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
viccoA skrev:
Palicuse skrev:

Det är det väl ingen som vet men det spekuleras väl om en höjning på xx antal procent. Tanken är att bilförsäkringen ska täcka alla kostnader för personskador (och invaliditet) vid en trafikolycka. Lite knäppt tycker jag egentligen, trillar jag på gatan och skadar mig så betalar samhället den kostnaden.

Jo!. Inom vissa samanhang blir allt knäppare och knäppare.

När det gäller t.ex. försäkringen så kanske det slutar med att alla "svensson's" blir tvungna att köra max 1,6-1,8 pga av att alla andra volymer är för dyra att äga sad.

1 129 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
Palicuse skrev:
viccoA skrev:
Palicuse skrev:

Jo!. Inom vissa samanhang blir allt knäppare och knäppare.

När det gäller t.ex. försäkringen så kanske det slutar med att alla "svensson's" blir tvungna att köra max 1,6-1,8 pga av att alla andra volymer är för dyra att äga sad.

Har ni märkt nårra skatt o försäkringsskillnader sen årsskiftet?.

10 287 Inlägg
11 januari 2007
Jepp. Min helförsäkring på min Audi A8 sänktes med 10% bara sådär nu när jag fick nya fakturan för ett par dagar sedan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 januari 2007
Sharky skrev:
Jepp. Min helförsäkring på min Audi A8 sänktes med 10% bara sådär nu när jag fick nya fakturan för ett par dagar sedan.

/Göran

Inget att klaga för då big_smile

Försäkringen på Volvon är ungefär 2300kr/år för mig. Bara trafik då..
Clion är mycket billigare. Den står dock lite inofficiellt på mamma tongue

Med min ekonomi så får inte priserna höjas så mycket...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 893 Inlägg
11 januari 2007
Sharky skrev:

/Göran

Första gången jag hör om en bilförsäkring som går ner. wink  Kul för dig! big_smile

Mina försäkringar har alltid bara gått upp, upp, upp, upp, upp, upp, upp! osv...

1 129 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
Håller med. Man blir faktiskt överraskad då priserna sänks.

Nåt jag annars tycker ä välldigt knäppt är när försäkringen höjs då bilen blir äldre.
Senast redigerat av Palicuse (11 januari 2007)

482 Inlägg
12 januari 2007
twin_cam skrev:
Har hört att priserna ska höjas med 100%!

Det skulle betyda att min bil skulle kosta ca 9400 kr/år i trafikförsäkring i stället för 4800 som nu. Hur i he****e ska vi studenter ha råd med det?

Tanken är säkert att de ska göra det så dyrt att ha bil att bara de rika har råd och därmed sänka olycksstatistiken och landsekonomin.

9600 tongue

- Bromsa är ett tecken på svaghet -

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 januari 2007
Palicuse skrev:
Håller med. Man blir faktiskt överraskad då priserna sänks.

Nåt jag annars tycker ä välldigt knäppt är när försäkringen höjs då bilen blir äldre.

Borde ju vara tvärtom tycker man...

Skatten på Clion ligger på 900:-
Volvon har 1600 eller nåt sånt...

Bara att vänta och se hur mycket dom höjer, om dom nu höjer så mycket som alla är rädda för...

138 Inlägg
12 januari 2007
Skulle dom höja allt med 100% så skulle det ju bli kaos överallt ju. Bussarna skulle vara överfulla och halva befolkningen skulle komma försent till jobbet. Det funkar inte. Annars tänker jag köra bil utan skatt och försäkring.

193 Inlägg
12 januari 2007
Min tjejs Golf  4 (gti) försäkring sänktes med 2000 detta året.
Så det var en glad överaskning.

1 893 Inlägg
13 januari 2007
Julen kom riktigt tidigt i år! big_smile
Fick försäkringsbrevet för kommande år på min Pontiac Fiero.
1364:- Helförsäkring/Helår! big_smile big_smile big_smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 januari 2007
Kristian_V skrev:
Julen kom riktigt tidigt i år! big_smile
Fick försäkringsbrevet för kommande år på min Pontiac Fiero.
1364:- Helförsäkring/Helår! big_smile big_smile big_smile

Vaa?
Har du 90 skadefria år och bor i öknen utan grannar med larmat garage eller? tongue

1 893 Inlägg
13 januari 2007
Göteborg = Zon-1...
Betalar 3000 och lite växel för min Golf 1.6a i traffikförs.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 januari 2007
Fyy attan... Bor du på avenyn eller? tongue

Bodde på hisingen förut, vid Eriksberg om du vet? Och där räknade försäkringsbolagen med att alla bilar skulle bli stulna eller nåt. Va svindyrt sad

Bättre här uppe smile

1 893 Inlägg
13 januari 2007
John87 skrev:
Fyy attan... Bor du på avenyn eller? tongue

Bodde på hisingen förut, vid Eriksberg om du vet? Och där räknade försäkringsbolagen med att alla bilar skulle bli stulna eller nåt. Va svindyrt sad

Bättre här uppe smile

Hela stor-göteborg räknas som zon-1, lika svindyrt över allt innom zonen.
Jag har en specialförsäkring på Pontiacen. Förra året betalade jag 2600, men i år räknas bilen som 20 åring. Gick över gränsen. wink

Det är de små detaljerna som gör det...
Jag har en EU-scooter. Innan hade jag en 45kmh scooter (50cc) men så fick jag höra av en polare. "Du som har A-kort, skaffa en 125a istället".
Jag betalade 1500 i traffik på 55cc'n. Nu när jag bytt till en PRECIS likadan scooter, fast med 125cc motor (Hastighetsmätaren går lite längre också.) så betalar jag 1400 i helförs..?
Hel på 50cc'n skulle kostat 9800:-...

1 723 Inlägg
14 januari 2007
Kristian_V skrev:
Jag har en specialförsäkring på Pontiacen. Förra året betalade jag 2600, men i år räknas bilen som 20 åring. Gick över gränsen. wink

vilket bolag och vad är det för typ av försäkring du har? Alla försäkringar jag hittat för entusiastbilar gäller antingen för veteranare eller så är det 200 olika regler som gäller. Polaren har sin hos länsförsäkringar utan fler krav än bruksbil och hemförsäkring hos dem.

1 893 Inlägg
14 januari 2007
falloutboy skrev:
vilket bolag och vad är det för typ av försäkring du har? Alla försäkringar jag hittat för entusiastbilar gäller antingen för veteranare eller så är det 200 olika regler som gäller...

Jag har min på "Bilsport & MC", Javist har de regler, och hård koll. Men det minimerar fiffel och fusk, vilket i slutänden genererar låga premier.
Jag får inte använda bilen till/från jobbet.
Max körsträcka: 1000mil
Utrustning:
Larm med Imobilizer
Brandsläckare
Säkerhets brytare.

Har säkert glömt nått, men det mesta skulle jag ändå haft i bilen.
Jo, de kräver att hushållet skall ha minst en bil till i traffik.
Har man bilen som en riktig hobby bil, så är ju minst 90% av bolagets krav redan uppfylda.
jag åker runt med en röten Golf-kombi med gräsklippar motor till vardags. (Åker för det mesta buss.)
Förra sommaren körde jag ca 300mil (Max 1000mil)

Sök