Tänkte jag startar en projekttråd på min nya projektbil.
Bilen är då alltså en BMW E36 318i från 1991 som jag köpte i Lördags (28/11). Enda egentliga utrustningen är trasig AC och elspeglar, annars verkar den så snikig det bara går.
Gav 2500kr för bilen och det satt så gott som nya 15" dubbdäck på den runt om, däcken kommer dock krängas över till bruksbilen då jag har större behov av bra däck på bilen jag kör 100mil/vecka med.
Kändes dock som lite smått överpris för bilen så här i efterhand, men vad ska man göra när man redan gjort färdigt affären
Skicket på bilen karossmässigt är relativt bra, inte så pass så man gråter den dagen vinkelslipen ska sättas i den, men ändå inte så man får skämmas av att ratta den.
Det är trasig topplockspackning på M40B18-motorn och sen har ju inte M40-motorn rykte om sig att vara en bra motor, detta gav tillräckligt med anledning för att leta reda på en annan motor.
Blockpackningen är så pass dålig så det blir fontän ur kylaren om man tar bort locket och varvar fastän motorn är kall
Inredningen var halvt rensad då förra ägaren hade tänkt bygga a-traktor av den men tiden/orken tog slut efter han tagit ut inredningen bakom framstolarna, däremot fanns åtminstone dörrsidor, innertak, bagagemattan och baksäte kvar så det kommer återmonteras för ljudnivån i kupéns skull.
Hittade en 318IS-motor komplett med alla givare och växellåda, dock utan kabelhärvan. Men för 900kr kändes det rimligt.
Jag misstänker att M40-elen inte passar så kanske blir att använda ett MS1V3 jag har liggandes från mitt nedlagda Volvo 345-projekt till M42-motorn.
Finns viss risk att IS-motorn kommer turbomatas i framtiden, beror på om jag lyckas smyga genom bes med den eller inte.
Om jag nu inte skulle kunna smyga genom bes med motorn så får det bli att klura lite hur man ska göra. Har en 2,5TDI-motor från en Audi 100 liggandes så om man skulle lyckas få igång den och para den med bmw-lådan är ju det ett rimligt alternativ.
Om någon har erfarenheter av att byta från M40 till M42 får ni gärna höra av er. IS-motorn är från en E36 så rent mekaniskt bör den vara bolt-on, tänkte mest bara elmässigt.
Enklast vore väl att få tag i M42-motorel från en E36? För motorelen är separat från bilelen på E36 om jag förstått det rätt?
Motorbytet har jag tänkt börja med eventuellt nästa helg, måste bara köpa en motorlyft först innan jag kan börja med att skifta motor.
Batteriet kommer flyttas till bagaget, har färdigt allt jag behöver från mitt gamla 345-bygge.
Men nog skrivet, nu är det dags för att slänga upp lite bilder på "pärlan"
Annonsbilden.
Äckel M40B18.
Utsidan. Och ja det är olika fälgar fram än vad det är bak.
Andra sidan, japp ni ser rätt vit skärmblinkers på denna sida och orange skärmblinkers på andra
Röven, inte så mycket att säga om. Smårostig baklucka som är bättringslackad på sina ställen.
"Nya" motorn, ska ha gått 30k mil enligt han jag köpte den av.