Ja nu har jag varit i farten igen
Lördagkväll så backade jag in E36an i garaget och skruvade sedan loss bakre kofångaren för att lackera den.
Slängde upp kofångaren på mitt svetsbord och rengjorde den med thinner, ruggade upp plasten med ett slipnylonark och torkade av med thinner igen.
Sen letade jag reda på mitt andsningsskydd med filter för att slippa hosta färg i några dagar framöver (skyddsmask 755 art 26350 på biltema, lätt värd sina 169kr).
Tog sen och sprejade på bättringsfärgen jag köpt på biltema tidigare i veckan. Efter jag lagt på några lager, gick åt hela burken, så väntade jag på att det skulle torka och lade sedan på något lager klarlack och gjorde sen kväll så färgen skulle få härda ordentligt.
Idag så kapade jag loss mitt ändrör och svetsade på en 2,5" "dieselböj" för att få ner ljudnivån i bilen, och det gjorde stor skillnad tog bort det mesta av resonansdånet vid 2500rpm och var i övrigt tystare genom hela varvtalsregistret, men låter ändå trevligt
Sen monterade jag tillbaka kofångaren, och biltema-färgen stämde jävligt bra faktiskt
Efter det var gjort så var det dags att byta termostat och inspektera varför det är så jävulskt dålig värme i bilen.
Värmeproblemet var både pga termostaten som inte stängde helt hundra men främst för att värmeventilen i fungerande, dvs var alltid stängd.
Ingen ström fram till ventilen och kabelbrott inuti i värmeventilen. Var inte sugen på att fortsätta felsöka med det så tog helt enkelt bara ut själva ventilerna och skruvade ihop den igen så det alltid är full värme.
Sen var det bara fylla kylsystemet och lufta det och då vart det ordentligt med värme i bilen
Det är allt jag gjort nu, ska beställa ett rattnav imorgon och köpa nya kilremmar.
Över till bilder:
Kofångarn borttagen
Redo för lackering
Lackerad och klarlackad, bara låta färgen härda över natten.
"Dieselkrök" och dragit på tröskelskyddsmassa.
Kofångaren monterat, riktigt nöjd med resultatet med tanke på det lilla arbetet jag lagt ner och att det är med färg från biltema.
När jag bytte termostat passade jag även på att kolla om en Volvo 940-elfläkt skulle passa, passar ta mig fan perfekt bara mecka ihop fläktstyrning och fästen till den så kan man ta bort höfläkten.