3213
Sök

BMW E36 318i -91 Byte till IS-motor.

Tanken är motorbyte och mest troligt även en turbokonvertering. Varit sugen på en E36 ett tag men dom har först nu börjat hamna vettigt i pris för att passa min budget så då blev det att köpa en nu när mitt gamla Volvo... Visa mer

23 273 Visningar
Projektet avslutat 6 februari 2016
405 Inlägg
1 januari 2016
#41
simlar skrev:
wBes skrev:
Det är väl enkelmassesvänghjul på m40? Men inte m42? Kan ju vara värt å plocka över om så är fallet. Har för mig jag även sett någon montera M40 insug också på m42 motorn, kan ju vara värt å kolla upp smile

Ska vara enkelmasse på M42 också vad jag hittat. Dock tror många det är ett dubbelmasse då det är ett pottsvänghjul.

Känns som att M40-insug är en nedgradering, M42-insuget har ett spjäll i sig så att runnerserna blir "längre" och ger då bättre lågvarvsegenskaper tills spjället aktiveras av ECUn vid högre varv för bättre högvarvsegenskaper.
Bredare register med M42-inusg alltså smile
Hur det kommer lira med turbo i framtiden vet jag dock inte, isf vore kanske M40-insuget lämpligare.

Har även kommit fram till att jag ska bygga om till Coil on plug, kostar inte allt för mycket och man slipper då dom långa tändkablarna.
Kostar lika mycket att uppgradera till COP som det vore att byta tändkablarna, slipper dessutom då fixa fästen till originalspolarna då det inte finns färdiga fästen i min bil.
Det får dock vänta någon vecka då pengarna inte finns till det just nu.

Du verkar ha koll på läget hör jag wink Blir nog skit bra!

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

5 685 Inlägg
1 januari 2016
Trådstartare
#42
wBes skrev:
Du verkar ha koll på läget hör jag wink Blir nog skit bra!

Ja lite har man ju läst på när man är motortokig tongue

Ja man får tacka smile


5 685 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
#43
Update!

Idag så började jag dagen med att höra med en bekant BMW-fantast om han hade några M52-tändspolar, vilket han hade så jag fick 6st spolar för 500kr. Bara kvar adapterplattan då så får jag fixat Coil On Plug på bilen big_smile

Sen städade jag i garaget, åkte efter det en sväng till Biltema för att köpa bland annat torkarblad och en punktsvetsborr.

Efter middagen så åkte jag tillbaka till garaget och fick direkt använding av punktsvetsborren.
Har borrat så jag fått loss luftburksfästena och fästet till original-tändspolen och slipat bort svetspunkterna som då blir kvar.
Sen lade jag dit iS-luftburken och kapade till och svetsade fast fästen till den så nu sitter den där.
Är även en "grop" i luftburken för servobehållaren och jag har då lyckats relativt bra med positionering av behållaren smile

Till sist filmade jag lite så ni får höra motorljudet nu när luftburken sitter där och en ljuddämpare sitter på bilen, tyvärr tar inte kameran upp tillräckligt mycket ljud så det låter inta alls lika mysigt på film som i verkligheten.

Över till bilder och en film:
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-890a8cac347296af3f74161b1dd4bc12.jpg
Tändspolar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2bebbc5a3e86051e48d7dc89d6415ec7.jpg
Luftburksfästen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-635ca0e46b67eddefbd6b6a4cdf98cf4.jpg
Motorrummet i dagsläget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bd7a5a20fe87a89987b6fe7a049ca51d.jpg
Nästan rätt i urgröpningen.



5 685 Inlägg
8 januari 2016
Trådstartare
#44
Lite dött i projektet för tillfället, väntar på delar som förhoppningsvis kommer nästa vecka smile


5 685 Inlägg
11 januari 2016
Trådstartare
#45
Äntligen fick jag lite delar, krängningshämmarstag och adapterplatta för coilonplug-konvertering big_smile

Fick grejjerna vid kl13, dock har jag haft bilen utomhus så den var -16°C så jag körde in den i garaget för att fortsätta efter middagen.

Nu ikväll så hann jag fixa dit adapterplattan, spolarna och kablaget. Dock inte helt färdig med kablaget, fattas att snygga till det lite och linda in med eltejp.
Däremot funkar det perfekt smile

För att skruva fast plattan svetsade jag på M6-skruvar på bmw-originalskruvarna då det är en gummitätning mot ventilkåpan på dessa.
Fick även kapa av ena fästörat på 1ans spole och fick då bara dit ena skruven, men spolen sitter som den ska ändå.

COP-konverteringen har då kostat mig ca 800kr allt som allt smile

Över till bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e6f415aa978f961631edd8a85cf08441.jpg
Modifierade skruvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a765d1294598138dd70b5c06cd4b53d5.jpg
Plattan och en spole på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-06285cc43982ca8afc01b157ce6c6134.jpg
Plattan och en spole på, annan vinkel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-42904f59559b6bd49dc4778e517917e4.jpg
Alla fyra spolar monterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e3dc494d1bc09442ed7a1081e2783050.jpg
Inkopplade spolar, måste snygga till kablaget och linda in med eltejp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-073f5a63b4ef90c07a14abf28d99f87c.jpg
1ans spole som var tvungen att modifieras.


5 685 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
#46
Ja nu så börjar det närma sig besiktning, fixat handbromsen, bytt insugsgummi och monterat krängningshämmaren fram.

Enda felet kvar att fixa är den lysande ABS-lampan. Har försökt få fram felkoder med Carsoft 6.5 köpt från kina men får inte skiten att funka, får ingen kontakt med abs-modulen.

Krängningshämmaren tycker jag blev konstig, verkar vara 1cm för kort i ändarna av någon anledning så det bryter ordentligt i stagen.

P-bromsen fick jag att funka iaf, den låg på på höger sida. Försökta smörja upp allt men hjälpte inte så fick flytta över från min reservbakaxel jag har liggandes. Satt även riktigt fräscha bromsbelägg på reservdelsbakaxeln så flyttade över dom också, härligt att få användning av grejjer jag har liggandes smile

Just det, monterade även ett läderhandtag på parkeringsbromsen. Dock ingen bild på det, handtag från en 325 coupé.

Över till de få bilder jag kommit ihåg att ta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-49bb9602e09ca9592054d8bcb44fe14b.jpg
Nytt insugsgummi och en gaswirenippel från schmiedmann, vart perfekt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-deb04f087fb2853623e9837b535c26b2.jpg
Naken handbromsspak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b693e7de79032bd2ffad905c43848a72.jpg
P-broms

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a454394826cf24f2d98972cdf02b331c.jpg
Uppsmord p-broms.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-48c0f3d50247afc1b00726036eeb15bd.jpg
Drog på underredsmassa i hjulhusen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f10c256f1e668be9c49b2ff5515c6f90.jpg
Krängaren monterad, blev dock konstig vinkel på stabilisatorstagen hmm


5 685 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
#47
Nu så fick jag tid att fixa med BMWn en snabbsväng igen.

Enda jag har kvar innan bes (vad jag vet om för tillfället) är att fixa ABSen då lampan lyser.
Tänkte då att jag skulle mäta upp givarna, 0,96kOhm på 3st, den fjärde gick inte att hitta roll

Har inte sett det förrän nu. Det sitter ingen ABS-givare vänster bak, så inte konstigt att bilen felkodar på ABS tongue

Jag har inte heller några abs-givare på min reservdelsbakvagn så får bli att bita i det sura äpplet och köpa en givare, går tyvärr på 1000kr ordinarie pris hos min närmsta reservdelsåterförsäljare (har dock bra rabatt så den blir lite billigare iaf).

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-249d0f27e8888efb394394a0f7cb5326.jpg
Tomt hmm


5 685 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#48
Fick monterat en ABS-givare igår och då slocknade abs-lampan sen den ska smile

Gick sen igenom bilen och efter att ha fixat några enstaka lampor i arslet på bilen så bokade jag besiktning.

Besiktade idag och gick igenom med blanka papper big_smile Besiktningsmannen sa till och med att han aldrig sett en BMW med så bra avgasvärden (kan eventuellt ha att göra med etanolen jag hällde i) tongue

Så nu får bilen köras fram till 2016-10-31 då besiktningsperioden är Juni till Oktober på denna bil. Ska den turbomatas får man väl besikta den i Juni och sen "slänga" på en turbo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c7ffca5fbc4810fa166a056d639b829d.jpg


405 Inlägg
21 januari 2016
#49
simlar skrev:
Fick monterat en ABS-givare igår och då slocknade abs-lampan sen den ska smile

Gick sen igenom bilen och efter att ha fixat några enstaka lampor i arslet på bilen så bokade jag besiktning.

Besiktade idag och gick igenom med blanka papper big_smile Besiktningsmannen sa till och med att han aldrig sett en BMW med så bra avgasvärden (kan eventuellt ha att göra med etanolen jag hällde i) tongue

Så nu får bilen köras fram till 2016-10-31 då besiktningsperioden är Juni till Oktober på denna bil. Ska den turbomatas får man väl besikta den i Juni och sen "slänga" på en turbo.

http://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c7ffca5fbc4810fa166a056d639b829d.jpg

Kul, bara ut å ge nu då! wink

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

5 685 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#50
wBes skrev:
simlar skrev:
Fick monterat en ABS-givare igår och då slocknade abs-lampan sen den ska smile

Gick sen igenom bilen och efter att ha fixat några enstaka lampor i arslet på bilen så bokade jag besiktning.

Besiktade idag och gick igenom med blanka papper big_smile Besiktningsmannen sa till och med att han aldrig sett en BMW med så bra avgasvärden (kan eventuellt ha att göra med etanolen jag hällde i) tongue

Så nu får bilen köras fram till 2016-10-31 då besiktningsperioden är Juni till Oktober på denna bil. Ska den turbomatas får man väl besikta den i Juni och sen "slänga" på en turbo.

http://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c7ffca5fbc4810fa166a056d639b829d.jpg

Kul, bara ut å ge nu då! wink

Jajemän smile


350 Inlägg
21 januari 2016
#51
Gött! Du måste filma lite spek och lek smile
Och det där med att slänga på turbo; Nu har du sagt det så enligt lag måste du genomföra det wink Hehe

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

5 685 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#52
werd skrev:
Gött! Du måste filma lite spek och lek smile
Och det där med att slänga på turbo; Nu har du sagt det så enligt lag måste du genomföra det wink Hehe

Kommer i framtiden, måste byta ratt först för original-ratten är hemsk att sladda med fastän den är 3-ekrad tongue

Hehe, planen med turbo har funnits sen innan bilen köptes så det lär hända i sinom tid wink

Min budget kommer öka markant inom en snar framtid eftersom jag lyckats få mig en anställning som bilmekaniker, bara vänta på att lönerna börjar trilla in så kan man samla på sig lite godsaker cool


5 685 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
#53

Här kommer en liten video, så satans ojämnt fäste så inte mycket sladdande.


5 685 Inlägg
24 januari 2016
Trådstartare
#54
Ja nu har jag varit i farten igen smile

Lördagkväll så backade jag in E36an i garaget och skruvade sedan loss bakre kofångaren för att lackera den.

Slängde upp kofångaren på mitt svetsbord och rengjorde den med thinner, ruggade upp plasten med ett slipnylonark och torkade av med thinner igen.

Sen letade jag reda på mitt andsningsskydd med filter för att slippa hosta färg i några dagar framöver (skyddsmask 755 art 26350 på biltema, lätt värd sina 169kr).

Tog sen och sprejade på bättringsfärgen jag köpt på biltema tidigare i veckan. Efter jag lagt på några lager, gick åt hela burken, så väntade jag på att det skulle torka och lade sedan på något lager klarlack och gjorde sen kväll så färgen skulle få härda ordentligt.

Idag så kapade jag loss mitt ändrör och svetsade på en 2,5" "dieselböj" för att få ner ljudnivån i bilen, och det gjorde stor skillnad tog bort det mesta av resonansdånet vid 2500rpm och var i övrigt tystare genom hela varvtalsregistret, men låter ändå trevligt smile

Sen monterade jag tillbaka kofångaren, och biltema-färgen stämde jävligt bra faktiskt big_smile

Efter det var gjort så var det dags att byta termostat och inspektera varför det är så jävulskt dålig värme i bilen.
Värmeproblemet var både pga termostaten som inte stängde helt hundra men främst för att värmeventilen i fungerande, dvs var alltid stängd.
Ingen ström fram till ventilen och kabelbrott inuti i värmeventilen. Var inte sugen på att fortsätta felsöka med det så tog helt enkelt bara ut själva ventilerna och skruvade ihop den igen så det alltid är full värme.

Sen var det bara fylla kylsystemet och lufta det och då vart det ordentligt med värme i bilen smile

Det är allt jag gjort nu, ska beställa ett rattnav imorgon och köpa nya kilremmar.


Över till bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e51f1d74986ef75654094410e4b5dd6e.jpg
Kofångarn borttagen

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7f1200274d6081c94bec1a3eb560645a.jpg
Redo för lackering

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e042f05d283b51dc1142fc6f79739902.jpg
Lackerad och klarlackad, bara låta färgen härda över natten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e807490d83cff21b4551b1fbcf9749b5.jpg
"Dieselkrök" och dragit på tröskelskyddsmassa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-59b2de5e3992afa5b9515b9d4b4ad1f5.jpg
Kofångaren monterat, riktigt nöjd med resultatet med tanke på det lilla arbetet jag lagt ner och att det är med färg från biltema.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a678fd54392a57a8145300d4aa62e011.jpg
När jag bytte termostat passade jag även på att kolla om en Volvo 940-elfläkt skulle passa, passar ta mig fan perfekt bara mecka ihop fläktstyrning och fästen till den så kan man ta bort höfläkten.


5 685 Inlägg
31 januari 2016
Trådstartare
#55
Kom lite snö så passade på att sladda lite smile


5 685 Inlägg
6 februari 2016
Trådstartare
#56
Snabba ryck vart det här.

Tänkte jag skulle chansa och se om man får några pengar för bilen, lade ut på den på blocket för 8k (vilket jag tyckte kändes som överpris med tanke på enbart vinterdäck och lite inredningsdetaljer som fattades), två timmar senare var dock plånboken tjock och bilen borta till begärt pris roll


Så det här projektet lades ner bra mycket tidigare än någon förväntat sig, inte ens jag hade förväntat mig att få sålt bilen så snabbt.
Någon annan projektbil kommer komma i framtiden, tänker dock försöka hitta mig en ännu komfortablare bil än A4an att pendla med då jag kör 80mil E4 per vecka.



Sök