Många som inte förstår den egentliga frågeställningen... Men härligt att ni är så givmilda, iaf på forumet?
Glöm allt med "vem som vinner o vem som förlorar". Ställ er frågan istället: Om TS inte funnits hur hade då samåkaren tagit sig till jobbet? Hur mycket hade det kostat? Hur lång tid hade det tagit? Hade han ens kunnat jobba där?
TS har ju uppenbarligen räknat med att ta denna kostnad själv, sen om han åker kommunalt, cyklar eller tar bilen har ingen betydelse, han kan ta sig till jobbet helt oberoende av andra arbetskamrater eller hur?
De båda samåkte i början, o "delade" således på kostnaderna, ena veckan åkte de i TS bil, andra i samåkarens, dvs man betalade sin vecka. Man kan då fråga sig varför gjorde de så öht? Hade det inte varit smartare att bara ta den enes bil så får denne stå för kostnaderna eftersom "han ändå ska dit ju"?
Nu när de bara åker i TS bil får TS uppenbarligen betalt för drivmedel,service och "slitage". Hur hög den summa är vet vi inte. Han frågade om det var rimligt att ta betalt för något mer utöver detta o räknade upp 3-4 saker, varav en var försäkring. O där svarade jag: "Ja det är rimligt att ta betalt för försäkringen". Nej så klart inte 50% men i typ 25% av månadskostnaden. Varför? Jo för om de bara samåker i TS bil så kommer den gå dubbelt så långt, jämfört med samåkning i respektive bil varannan vecka, det förstår väl även ni? Som bekant så är försäkringspremien inte bara beroende av bilens fabrikat, utan det som oxå spelar in är bostadsort samt, hör & häpna, körsträckan! Så om man då utgår från att det var som från början, dvs att de åkte i respektive bil varannan vecka, så klarar sig TS med en lägre körsträcka, och lägre premie, jämfört med om de bara åker i hans bil eller hur? Denna ökade kostnad, jämfört med samåkning i respektive bil varannan, skall alltså enligt er bekostas enkom av TS? Nej säger jag. Och återigen, det faktum att TS skulle tagit bilen till jobbet oavsett hör inte hit öht. Att ta bilen till jobbet är hans lösning på transporten. Samåkarens lösning kan inte vara beroende av en annan o dessutom förvänta sig att den skall kosta ungefär noll kronor? Det kallar jag inte att samåka, utan det är att snylta. En vettig arbetskamrat/vän/whatever har inga som helst betänkligheter med att ställa frågan "Jaha, hur mycket är jag skyldig dig?" om man samåker? Om den vars bil man brukar då säger "Det är lugnt, jag bjuder" så fine! Men om han då istället, som i detta fall säger "Jag vill ha betalt för drivmedel, slitage,service o del av försäkringen" så är det inget som en vettig person kommer ha några som helst synpunkter på. Det skall vara en rimlig kostnad dock, vilken speglar de faktiska kostnaderna. Låt sedan samåkaren avgöra om det är värt eller inte, för som det redan sagts, han kan ju åka kollektivt eller hur?
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure