3007
Sök

Vad är rimligt att ta betalt för utöver drivmedel (samåkning)

Muttley
16 december 2015
#101
Hamilton skrev:
5 sidor om ett ickeproblem.
Är folk verkligen så snåla som inläggen i den här tråden, då tar man säkert betalt för annat man gör med sina vänner.

Folk är på riktigt så snåla.
Förr i tiden hade vi ett par vänner som var ännu värre. Så fort vi skulle göra något så räknade dessa vännerna sig som 1 person, medans vi alla andra betalade för sig.  Om vi andra bjöd till lite extra ibland så bjöd aldrig de till något.

Vi undvek de väldigt mycket.

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2015
#102
Ingen (jag!) har väl sagt att allt TS räknat upp är OK? De tre sakerna han redan tar betalt för plus del av försäkringskostnaden är fullt rimligt! Inte parkering och skatt. Värdeminskningem pga att samåkaren saknar bil är en annan aspekt, helt oberoende av om TS tagit bilen oavsett, men då utan samåkare

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

157 Inlägg
16 december 2015
#103
Jag har aldrig tagit betalt för samåkning. jag förstår bara inte varför. om jag ändå måste åka sträckan så finns det ingen anledning att ta betalt för det? jag förlorar inget på det. om man tar betalt för det är man inte bara snål utan girig också.

Avstängd
10 388 Inlägg
17 december 2015
#104
dawwe skrev:
Om det inte hade funnits nån att samåka åt med, hur hade samåkaren då tagit sig till jobbet?
1: Köpt egen bil
2: Åkt kommunalt
3: Cyklat
4: Åkt inlines
5: Sprungit
6: Gått
7: Simmat
8: Flyttat närmare
9: Varit tvungen att tacka nej till jobbet

Allt ovanstående är "loose" för samåkaren. Att få åka med TS är en BIG win, även om det "kostar fläsk" som många här verkar tycka...

If ifs and buts were candies and nuts we'd all have a merry Christmas...

Hur TS' samåkarkompis tar sig till jobbet annars torde vara lika ointressant som du anser det vara att TS själv måste till jobbet iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2015
#105
E du go i huvvet eller som Glenn från Götet hade sagt big_smile. Du förstår verkligen inte den egentliga frågan. Jag tycker att TS gör helt rätt i att ta betalt för drivmedel, däck, service o en viss del av försäkringskostnaden (typ 25%!). TS kan egentligen skita blankt i snål-samåkaren så får han lösa sin transport bäst han vill. Jag skulle inte bli förvånad om snålisen kryper till korset ganska snart eftersom övriga alternativ är värre, men det är min åsikt det. En normalbegåvad samåkare inser snabbt att det är fullt rimligt att ta betalt för de 4 saker jag nämner, speciellt om man är mer eller mindre beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Jag lämnar er som är såååå "storhjärtade o givmilda" åt ert öde nu, ni kan väl starta en sajt där ni erbjuder folk att åka med er gratis kors o tvärs? Tänk vad mycket miljön skulle tjäna på det! Ni kan lätt halvera trafiken på Essingeleden, o dessutom så kommer många få en hel del pengar över till annat eftersom de inte behöver betala för samåkningen, för det skall man ju inte göra eftersom han som kör skulle ju gjort det oavsett...Vilken perfekt värld!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
10 388 Inlägg
17 december 2015
#106
dawwe skrev:
E du go i huvvet eller som Glenn från Götet hade sagt big_smile. Du förstår verkligen inte den egentliga frågan. Jag tycker att TS gör helt rätt i att ta betalt för drivmedel, däck, service o en viss del av försäkringskostnaden (typ 25%!). TS kan egentligen skita blankt i snål-samåkaren så får han lösa sin transport bäst han vill. Jag skulle inte bli förvånad om snålisen kryper till korset ganska snart eftersom övriga alternativ är värre, men det är min åsikt det. En normalbegåvad samåkare inser snabbt att det är fullt rimligt att ta betalt för de 4 saker jag nämner, speciellt om man är mer eller mindre beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Jag lämnar er som är såååå "storhjärtade o givmilda" åt ert öde nu, ni kan väl starta en sajt där ni erbjuder folk att åka med er gratis kors o tvärs? Tänk vad mycket miljön skulle tjäna på det! Ni kan lätt halvera trafiken på Essingeleden, o dessutom så kommer många få en hel del pengar över till annat eftersom de inte behöver betala för samåkningen, för det skall man ju inte göra eftersom han som kör skulle ju gjort det oavsett...Vilken perfekt värld!

Huruvida jag förstår den egentliga frågan eller inte är du uppenbarligen inte person nog att avgöra.

Den egentliga frågan är, som postat av TS; är det rimligt att ta betalt för; parkering (privat), skatt, försäkring samt besiktning.

Jag, tillsammans med alla andra här så vitt jag kan se, har förstått frågan, och svarat antingen "ja" eller "nej" (i vissa fall; njae, och räknat bort någon/några saker).

Att du inte är läskunnig visar du genom att antyda att "vi" skulle mena att det borde vara -helt- gratis för samåkaren.

Den stora skillnaden mellan dig och mig i denna tråd är att jag inte behöver ta till personangrepp för att framföra min åsikt.
Senast redigerat av it_mutt (17 december 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 705 Inlägg
17 december 2015
#107
dawwe skrev:
E du go i huvvet eller som Glenn från Götet hade sagt big_smile. Du förstår verkligen inte den egentliga frågan. Jag tycker att TS gör helt rätt i att ta betalt för drivmedel, däck, service o en viss del av försäkringskostnaden (typ 25%!). TS kan egentligen skita blankt i snål-samåkaren så får han lösa sin transport bäst han vill. Jag skulle inte bli förvånad om snålisen kryper till korset ganska snart eftersom övriga alternativ är värre, men det är min åsikt det. En normalbegåvad samåkare inser snabbt att det är fullt rimligt att ta betalt för de 4 saker jag nämner, speciellt om man är mer eller mindre beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Jag lämnar er som är såååå "storhjärtade o givmilda" åt ert öde nu, ni kan väl starta en sajt där ni erbjuder folk att åka med er gratis kors o tvärs? Tänk vad mycket miljön skulle tjäna på det! Ni kan lätt halvera trafiken på Essingeleden, o dessutom så kommer många få en hel del pengar över till annat eftersom de inte behöver betala för samåkningen, för det skall man ju inte göra eftersom han som kör skulle ju gjort det oavsett...Vilken perfekt värld!

Ingen har sagt att medåkaren inte ska betala för samåkningen. Det vi motsäger oss är att medåkaren ska behöva betala för TS bil. Det är en väsentlig skillnad på att dela på resekostnaden eller dela på ägarkostnaden för bilen.

TS äger bilen, det är hans bil och han förfogar över den, således anser jag att han får stå för kostnaden för den. Vill TS absolut att någon ska dela ägarkostnaden för bilen, så får han väl föreslå att dom köper en gemensam bil enbart för pendlingen.

Hade jag varit samåkaren så hade jag bett TS dra åt helvete och låtit honom betala hela sin resa själv.
Båda hade förlorat på det, ja, men av ren jävla principsak så hade jag köpt en egen bil, jag skulle aldrig gå med på att stå för någon annans bilkostnader om jag inte får delägarskap i bilen.


...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2015
#108
Men samåkaren väljer aktivt bort bil för det är "för dyrt för honom" med bil om man tar med alla kostnader i beräkningen? Han väljer att "parasitera" på TS, enkelt utrryckt utnyttja honom? Är det så svårt att inse vilken snåljåp/parasit samåkaren är, om han nu skulle motsätta sig att betala typ 25% av försäkringskostnaden? Det är som sagt kanske ett ickeproblem, har TS ens frågat samåkaren? Det kan mycket väl tänkas att samåkaren resonerar vettigt o anser att det är helt i sin ordning, det blir ju faktiskt en stor WIN för honom, på mer än bara ett plan. Men för all del fortsätt ni med er "välgörenhet", o jag hoppas att ni lever som ni "lär" i det verkliga livet...
Skall samåkaren vara delägare i bilen viket vissa verkar tycka så skall han även betala hälften av vad bilen kostade, inte bara hälften av vad det kostar att drifta den, men det har ni väl glömt lite lagom påpassligt?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 705 Inlägg
17 december 2015
#109
dawwe skrev:
Men samåkaren väljer aktivt bort bil för det är "för dyrt för honom" med bil om man tar med alla kostnader i beräkningen? Han väljer att "parasitera" på TS, enkelt utrryckt utnyttja honom? Är det så svårt att inse vilken snåljåp/parasit samåkaren är, om han nu skulle motsätta sig att betala typ 25% av försäkringskostnaden? Det är som sagt kanske ett ickeproblem, har TS ens frågat samåkaren? Det kan mycket väl tänkas att samåkaren resonerar vettigt o anser att det är helt i sin ordning, det blir ju faktiskt en stor WIN för honom, på mer än bara ett plan. Men för all del fortsätt ni med er "välgörenhet", o jag hoppas att ni lever som ni "lär" i det verkliga livet...
Skall samåkaren vara delägare i bilen viket vissa verkar tycka så skall han även betala hälften av vad bilen kostade, inte bara hälften av vad det kostar att drifta den, men det har ni väl glömt lite lagom påpassligt?

Inte alls, det var precis därför jag sa "vill TS absolut att någon ska dela ägarkostnaden för bilen, så får han väl föreslå att dom köper en gemensam bil enbart för pendlingen."
Alltså, är man så jävla skitnödig så man absolut måste dela på varenda krona då måste man givetvis dela på varenda krona, även inköpet av bilen. Och, följdaktligen, även dela ägarskap av bilen. Är TS redo att ge upp tillgången till bil 50% av tiden?

Du verkar ha hakat upp dig totalt på att det är en "win" för samåkaren och helt glömt att det faktiskt är en "win" för TS också. TS får halva sin reskostnad betald, en kostnad han annars hade fått stå för helt själv. Att TS inte nöjer sig med detta utan även vill ha ägarkostnaden för sin bil betald är vad som retar folk.


4 670 Inlägg
17 december 2015
#110
Dawwe. Men tror du TS halverar sin Bränsle kostnad i skattedeklaration bara för att han är dumsnål och vill ha extrabetalt för samåkaren?  Det är ju inte mer än rätt att han gör det?

Detta har ju jag svårt att tro att Ts gör. Ska dom då dela på pengarna ts får tillbaka p0 skatten eftersom dom delat på kostnaderna samåkning kostat ett år?


53 Inlägg
17 december 2015
#111
Många bud och jag hoppas på en uppföljning av TS hur dom löser det hela. är ni bra vänner? bara arbetskollegor? grannar eller åker du åt "fel" håll för att plocka upp kollegan först?
Några frågor som jag tycker också bör vägas in i hur mycket betalt man kan ta.

Sen är jag fortfarande nyfiken på hur dom gör då TS är sjuk eller ledig??

Att inte äga en bil då man är beroende av bil till och från arbetet känns otroligt dumt!


1 171 Inlägg
17 december 2015
#112
Dela på totala milkostnaden är väl det rätta om man inte ska hålla på och bjuda för att man vill det eller mjölka för att man är snål. (värdeminskning+skatt+försäkring+drivmedel+däck+service-skattereduktion)/totalmil*(omväg+samåkta_mil/2)

Parkering hemma skulle jag inte räkna in då det är en service du betalar i anslutning till boendet för att kunna parkera din bil hemma. Det är en boendekostnad tycker jag, precis som lägenhetsförrådet du har dina vinterdäck i. Om det däremot kostar att parkera på jobbet skulle ni ju dela på det eftersom det skulle kosta det dubbla för er båda med varsin bil.

Vill man göra på annat sätt kan man komma överens om det, men man bör fråga sig varför och ha en samsyn om det i så fall och inte utgå ifrån något.


...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2015
#113
Rcy: Ha betalt för den ökade olyksrisken, det ökade slitaget, den ökade värdeminskningen samt den förmodade ökade försäkringskostnaden (fler mil med TS bil) jämfört med om man använt samåkarens privata bil, om han haft nån vill sig. Det är inte svårt att förstå, och det är fullt rimligt att göra så, inget jag skulle ha synpunkter på om jag var den snåle billöse samåkaren big_smile. Att TS hade kört med egen bil oavsett hör INTE hit. Samåkaren slipper lägga ut 20-25 för en vettig bil, slipper betala skatt, parkering mm. TS o sin sida får lägre kostnad att ta sig till jobbet, men oxå ökat slitage på bilen, större värdeminskning, högre service kostnader samt förmodligen högre försäkringskostnad, jämfört med om man turats om att åka i respektive bil varannan vecka, det förstår till o med en apa i djupaste djungeln i Afrika big_smile
Senast redigerat av dawwe (17 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Muttley
17 december 2015
#114
dawwe skrev:
Men samåkaren väljer aktivt bort bil för det är "för dyrt för honom" med bil om man tar med alla kostnader i beräkningen? Han väljer att "parasitera" på TS, enkelt utrryckt utnyttja honom? Är det så svårt att inse vilken snåljåp/parasit samåkaren är, om han nu skulle motsätta sig att betala typ 25% av försäkringskostnaden? Det är som sagt kanske ett ickeproblem, har TS ens frågat samåkaren? Det kan mycket väl tänkas att samåkaren resonerar vettigt o anser att det är helt i sin ordning, det blir ju faktiskt en stor WIN för honom, på mer än bara ett plan. Men för all del fortsätt ni med er "välgörenhet", o jag hoppas att ni lever som ni "lär" i det verkliga livet...
Skall samåkaren vara delägare i bilen viket vissa verkar tycka så skall han även betala hälften av vad bilen kostade, inte bara hälften av vad det kostar att drifta den, men det har ni väl glömt lite lagom påpassligt?

Vi vet fortfarande inte om TS har sagt till sin samåkare vad han tycker.

Så ge upp ditt tramsande om att kalla han för parasit.

Ts kanske inte har stake nog att säga som han tycker utan bara tänker.

Så snälla ge upp ditt tjat om att den som samåker skulle vara en PARASIT

Man kan väl lägga till amortering och ränta med eftersom bilen bara körs fåtal mil på fritiden.

Jävla tramsande.  Tyst nu och invänta svar från TS.
Senast redigerat av tkd_rille (17 december 2015)

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2015
#115
Precis vad jag sagt o säger. En vettig samåkare kommer inte ha några som helst invändningar mot att TS börjar ta betalt för en del av försäkringskostnaden (säg 25%) utöver det han tar betalt idag (drivmedel,service,däck), har aldrig sagt nåt annat. Läs vad jag skrivit o försök memora det oxå till nästa gång du svarar big_smile?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Muttley
17 december 2015
#116
dawwe skrev:
Precis vad jag sagt o säger. En vettig samåkare kommer inte ha några som helst invändningar mot att TS börjar ta betalt för en del av försäkringskostnaden (säg 25%) utöver det han tar betalt idag (drivmedel,service,däck), har aldrig sagt nåt annat. Läs vad jag skrivit o försök memora det oxå till nästa gång du svarar big_smile?

Du gör ju inte de bättre.  De är kanske så på andra sidan gränsen.

TS har aldrig sagt att han har ställt sin kollega mot väggen. Men du hugger på parasit.

Du ska ha klart för dig att äger du en bil så är de du och bara du som står för alla fasta kostnader vad du än tycker och tänker.
Och ska du ha betalt för allt du påpekar så skall du också deklarera det utan att undanhålla något. Men de hade du nog aldrig gjort.

Jag hade dumpat en som vill ha sina fasta kostnader betalda utöver.  Jag går stenhårt på 18,50 som de är idag.

Avstängd
10 388 Inlägg
17 december 2015
#117
dawwe skrev:
Rcy: Ha betalt för den ökade olyksrisken, det ökade slitaget, den ökade värdeminskningen samt den förmodade ökade försäkringskostnaden (fler mil med TS bil) jämfört med om man använt samåkarens privata bil, om han haft nån vill sig. Det är inte svårt att förstå, och det är fullt rimligt att göra så, inget jag skulle ha synpunkter på om jag var den snåle billöse samåkaren big_smile. Att TS hade kört med egen bil oavsett hör INTE hit. Samåkaren slipper lägga ut 20-25 för en vettig bil, slipper betala skatt, parkering mm. TS o sin sida får lägre kostnad att ta sig till jobbet, men oxå ökat slitage på bilen, större värdeminskning, högre service kostnader samt förmodligen högre försäkringskostnad, jämfört med om man turats om att åka i respektive bil varannan vecka, det förstår till o med en apa i djupaste djungeln i Afrika big_smile

Du säger åt oss att åsidosätta hur TS tar sig till jobbet om han inte samåker. Samtidigt så tar du in i din "kalkyl" "jämfört med...", fast nu har ju TS klart och tydligt påpekat att det finns inte något "jämfört med", då samåkaren, åtminstone i nuläget, inte har någon bil. Så, varför envisas du med dina "om"(även om du skriver "jämfört med") när "våra om" inte spelar någon roll? Nej, du behöver inte svara, eller snarare, du kan inte svara för du har för flera inlägg sedan "lämnat oss åt vårt öde"...

Det är rent ut sagt jävligt enkelt;

Samåkaren har ingen bil.

1) TS kör själv och får ta alla kostnader själv
2) TS föreslår vad som tagits upp - vad det resulterar i vet vi först när TS postar det.
3) TS står för kostnaderna som inte redan är "uppgjorda", får hälften av det som är "uppgjort" betalt och drar fortfarande av fullt i deklarationen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2015
#118
Bra! Jag kalkylerar alltid att klara mig helt på egen hand utan hjälp, funkat hittills iaf. Samåkaren verkar ju i detta fall inte ha kalkylerat så? Eller anställdes TS o samåkaren som "ett par"? O som sagt hur gör samåkaren om TS byter jobb, blir sjuk eller dör? Är det som så att han står o faller med om han kan samåka med TS? Svaren på dessa frågor är högst väsentliga. O som sagt låt samåkaren åka kommunalt, eller blir det för omständigt, tidskrävande o minst lika dyrt? Det är ur detta perspektiv jag hade resonerat om jag vore nämnda samåkare o TS skulle komma till mig o vilja ha mer betalt. Men det är jag det, men då tycker jag att man skall göra rätt för sig, o det gör jag alltid utan undantag. Jag står vare sig i tacksamhetsskuld eller ekonomisk skuld till någon, alls!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2015
#119
4. Samåkaren löser sin egen transport bäst han vill.

I denna tråd är det TS som sätter spelreglerna när det kommer till "samåkningen"!
Senast redigerat av dawwe (17 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2015
#120
Tkd: Jag äger sex bilar varav 5 M så jag vet mycket väl vad det kostar att äga en (6) bil(-ar)...
Senast redigerat av dawwe (17 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök