Nej jag inser inte att det är en "enorm" skillnad på "sålt sin bil för att det blev dyrt" och "har inte tillgång till bil och vill inte köpa en egen för att det blir dyrt", grundorsaken är densamma i båda fallen: man har (anser sig) inte (ha) råd! Har man själv inte råd att äga en bil men vill ändå samåka som om man hade en bil (egen,lånad,whatever det kvittar!) så är det som så att det är den vars bil man samåker i hela tiden som sätter reglerna. Om den personen säger: "Jag vill inte ha betalt" så fine! Säger den personen "Jag vill ha för drivmedel, slitage, service & del av försäkringskostnaden" så får den tilltänkta samåkaren räkna på det om det är en rimlig/godtagbar lösning för hen. Hen kan alltid besluta sig för att åka kollektivt eller lösa situationen på något annat sätt. Ja bilägaren får i sådant fall stå för alla kostnader själv, men det har han förmodligen kalkylerat med att göra från början, till skillnad från samåkaren i denna tråd. Samåkaren förlitar sig på andra, det kan man inte göra! Som anställd så måste man kunna säkerställa att man kan ta sig till jobbet på "egen hand", sen om det är samåkning, kollektivt eller eget färdmedel är helt oväsentligt för arbetsgivaren. Att komma för sent tillräckligt ofta under tillräckligt lång tid kan vara saklig grund för uppsägning.
Senast redigerat av dawwe (17 december 2015)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure