Du förstår fortfarande inte frågeställningen, förbluffande!
TS har kalkylerat (räknat med) att ta bilen till jobbet oavsett samåkare eller ej, hur hög denna kostnad är har ingen betydelse eftersom han får sin ekonomi att gå ihop, eller hur?
Samåkaren vet jag inte hur han gjort om han jobbade där innan TS började där, eller om han nu började efter vilket har föga betydelse egentligen. När han tackade ja till jobbet så kalkylerade (räknade med) han att resorna till o från jobbet skulle kosta X antal kronor, oavsett vilket transportmedel han väljer.
O då är frågan, om nu samåkaren som i detta fall aktivt väljer bort att ha egen bil (eller låna eller whatever) med motiveringen att "det blir för dyrt", men förväntar sig fortfarande att han skall kunna samåka på samma premisser som när han hade tillgång till bil, hur mycket (mer?) skall han betala isf? Det är den egentliga frågan!
Där anser jag att det korrekta är att de delar på drivmedel,slitage,service och del av försäkringskostnaden. Detta är fullt rimligt! Samåkaren får väga denna något högre kostnad mot vad det kostar att fixa bil (oavsett om han köper, lånar eller whatever) o samåka på samma sätt som innan, dvs man kör varannan vecka. Han lär även väga detta mot vad det kostar att åka kollektivt (i kronor), men även den förmodade tidsförlusten med att åka kollektivt.
Att TS tar bilen till jobbet hör inte hit, han har valt detta transportmedel till jobbet, oberoende av om han har någon samåkare eller ej. Hans samåkare resonerade kanske på liknande sätt innan de förstod att de kunde samåka, o valde då aktivt att utnyttja sin arbetskamrat genom att välja bort att ha tillgång till egen bil (köpt, lånad whatever), då får han faktiskt finna sig att det är TS som sätter spelregelerna, eller så får han ta sin plan B...
Om de inte samåker så har TS inte fått det sämre än han räknat med från början, om de samåker med respektive bil varannan vecka gör båda en vinst, om nu samåkaren även han åkte egen bil till jobbet innan? Om de skall samåka med endast TS bil så är det inte mer än rätt att ta mer betalt än i scenariot med att de åker i respektive bil varannan vecka, det är inte svårt att förstå. Låt samåkaren lösa sin transport bäst han vill om han är så jäkla snål att han anser att 200 kr mer/månad är en dealbreaker. Låt han plågas kollektivt ett tag, tids nog kryper han till korset om det verkligen är som TS att de är beroende av bil till jobbet. O kom inte med "men TS åker ju oavsett" för det har inget att göra med samåkaren, han måste kunna säkerställa sin transport till jobbet oberoende av andra, arbetskamrater eller inte.
Senast redigerat av dawwe (18 december 2015)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure