3009
Sök

Vad är rimligt att ta betalt för utöver drivmedel (samåkning)

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2015
#161
rcy skrev:
dawwe skrev:
En lille kommentar gällande att ta upp sina resekostnader i deklarationen...Det blir (väl) ganska knepigt för TS att ta upp milersättning då han inte äger en bil? Fast det har kanske ingen betydelse om han förklarar att han samåkt med någon som äger en bil big_smile

Nu blandar du ihop resekostnad med ägarkostnad igen.
Milersättning baseras på resekostnad, det är inte samma sak som ägarkostnad på en bil så huruvida man äger en bil eller inte är irrelevant.
Du kan köpa, låna, hyra, eller stjäla en bil, milersättningen är densamma. Ägarkostnaden varierar dock.

Sorry fröken my bad att använda ordet ägarkostnad slarvigt! Nej driftkostnad är väl den korrekta termen...

Men du har rätt ägarkostnaden är betydligt högre än resekostnaden. Ännu ett argument på TS sida...
Senast redigerat av dawwe (18 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
10 388 Inlägg
18 december 2015
#162
dawwe skrev:
Det har jag aldrig sagt...Parasiten gör inte rätt för sig, han vill parasitera på TS genom att inte betala rimligt. Parasiten gör förmidligen en "win" även om TS tar rimligt betalt för försäkringen. Eller låt han betala 9.25 per mil om det känns mer rättvist, men det blir en loose för parasiten kontra att dela på de kostnader jag anser vara rimliga att dela.

Inte det?
dawwe skrev:
Samåkning bygger på "win-win" eller iaf inte "win-loose".

Eller var det syftningsfel från din sida?


dawwe skrev:
Jo det heter X antal där x i detta fall står för ett antal okänt hur många kronor. Nej det är inte ett romerskt X

Nej det gör det inte. "X" ersätter valfritt antal, en siffra. Det är alltså (exempelvis) "7" som "X" ersätter. Eller säger du "7 antal" när just antalet är känt?
Senast redigerat av it_mutt (18 december 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2015
#163
Så om Jay Leno skall fylla i en enkät där det står "Antal bilar du äger" så är korrekt svar mellan 1 och 9? Skärp dig, antal kan vara väääldigt många, eller bara 1. Häng inte upp dig på X, känns det bättre om jag skriver XXXX där varje X står för en siffra mellan 0 och 9 big_smile?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

672 Inlägg
18 december 2015
#164
Men skärp er nu! han/hon ville ju bara ha några enkla råd! hmm
personligen tycker jag att icke-bilägaren-som-vill-till-jobbet bara har att tacka och
ta emot det som erbjuds neutral

"Väx inte upp! det är en fälla"

Forummoderator
26 389 Inlägg
18 december 2015
#165
Har rensat tråden på en massa skräpinlägg nu. Tråden är under uppsikt, och håll er till ämnet eller den blir låst.
Inget fjantande eller "+1:ande". Håll er till reglerna, topicen och håll en god ton..tack!

Med vänlig hälsning mod.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2015
#166
Power-krille skrev:
Men skärp er nu! han/hon ville ju bara ha några enkla råd! hmm
personligen tycker jag att icke-bilägaren-som-vill-till-jobbet bara har att tacka och
ta emot det som erbjuds neutral

Jag vet inte hur många gånger jag uttryckt denna åsikt genom att påstå "att i detta unika fall så är det TS som sätter spelreglerna". Och jag tycker att det skall vara rimliga kostnader, dvs ungefär de faktiska, baserat på att den ena inte har en bil man kan samåka med! Det verkar som att vissa här inne då antar att dessa rimliga kostnader per automatik är högre än hälften av 18.5 kr vilket Skatteverket har räknat ut/fram, vilket inte är en konsekvens av ordet rimliga. O kom ihåg, vi bortser i stort sett från den ökade värdeminskningen. Har TS en nyare bil säg 2-3 år gammal bil med 3-4000 mil, så kommer 1000 extra mil (pga att samåkaren inte har bil!) gör att hans bil tappar värdet snabbare. Är bilen däremot säg 10-12 år  med typ 18000 mil så har denna faktor inte så stor betydelse.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 800 Inlägg
18 december 2015
#167
Dela på soppan eller dela på de 18,50:- det spelar mindre roll så länge man är överens!
Att börja schabbla med andra kostnader slutar nog dessvärre inte med nån vinst utan istället en förbannat dålig stämning bland arbetskollegorna...


...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2015
#168
Hilmer: Dela på soppan när bara den ena har bil? Att dela på soppan (eller att man betalar soppan den vecka man kör rättare sagt) funkar kalas om båda har bil. Här är det bara TS som har bil. Räknar man på 18.50/mil så blir månadskostnaden (22 arbetsdagar) 5291 delat på två, dvs typ 2650 per skalle...Att räkna på drivmedel,slitage,service samt del av försäkring blir klart mer förmånligt för samåkaren under förutsättning att bilen drar max 1 liter/mil, ju mindre den drar desto billigare. Men för all del, vill TS "vara korrekt" så kör på de där 18.50/2!
Senast redigerat av dawwe (18 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 800 Inlägg
18 december 2015
#169
dawwe skrev:
Hilmer: Dela på soppan när bara den ena har bil? Att dela på soppan (eller att man betalar soppan den vecka man kör rättare sagt) funkar kalas om båda har bil. Här är det bara TS som har bil. Räknar man på 18.50/mil så blir månadskostnaden (22 arbetsdagar) 5291 delat på två, dvs typ 2650 per skalle...Att räkna på drivmedel,slitage,service samt del av försäkring blir klart mer förmånligt för samåkaren under förutsättning att bilen drar max 1 liter/mil, ju mindre den drar desto billigare. Men för all del, vill TS "vara korrekt" så kör på de där 18.50/2!

Visst kanske man "förlorar" på att inte dra upp hela kostnaden, men den kostnaden är kanske inte samåkaren beredd att ta och då står man där med hela kostnaden själv i alla fall! Personligen ser jag hellre att man får in halva bränslekostnaden än ingenting alls oavsett om det kanske gynnar samåkaren till viss del!
"Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket!"

Själv vägrar jag samåka, vill inte ha nån babblande på morgon... wink


558 Inlägg
18 december 2015
#170
Lättaste å minst tjafs är väl att köpa en bil ihop och dela på alla kostnader på fordonet samt drivmedel?


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
18 december 2015
#171
Ta bussen istället.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
19 december 2015
#172
tänkte först säga att du inte skulle ta betalt för någonting, men visst ... dela 18,50 på 2 och kör på det !


...has left the building...
4 474 Inlägg
19 december 2015
#173
Hilmer skrev:
dawwe skrev:
Hilmer: Dela på soppan när bara den ena har bil? Att dela på soppan (eller att man betalar soppan den vecka man kör rättare sagt) funkar kalas om båda har bil. Här är det bara TS som har bil. Räknar man på 18.50/mil så blir månadskostnaden (22 arbetsdagar) 5291 delat på två, dvs typ 2650 per skalle...Att räkna på drivmedel,slitage,service samt del av försäkring blir klart mer förmånligt för samåkaren under förutsättning att bilen drar max 1 liter/mil, ju mindre den drar desto billigare. Men för all del, vill TS "vara korrekt" så kör på de där 18.50/2!

Visst kanske man "förlorar" på att inte dra upp hela kostnaden, men den kostnaden är kanske inte samåkaren beredd att ta och då står man där med hela kostnaden själv i alla fall! Personligen ser jag hellre att man får in halva bränslekostnaden än ingenting alls oavsett om det kanske gynnar samåkaren till viss del!
"Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket!"

Själv vägrar jag samåka, vill inte ha nån babblande på morgon... wink

Ja det stämmer att det är bättre med lite än inget alls. Men i detta fall är de ju beroende av bilen för att kunna ta sig till jobbet enligt TS. Dvs de alternativ som finns funkar inte riktigt, varför vet jag inte men jag kan gissa: alldeles för dåliga förbindelser kollektivt, restid på 2-3 timmar enkel väg pga flertalet byten eller nåt annat, tex att man måste lösa två olika "länskort" vilket gör transporten både dyr och långsam?

Hade det rört sig om bekvämlighets-samåkning (ok vilket det egentligen är misstänker jag) där det finns goda kollektiva förbindelser mellan bostaden och arbetet så hade ju saken varit en annan enligt mig. Då är man ju inte längre beroende av bilen för att kunna ta sig till jobbet. O det är det som är den avgörande punkten, dvs beroendet av bil för att kunna ta sig till jobbet. Alternativen för samåkaren är enkla, åk kollektivt o ta smällen med dryyyga (?) restider och dessutom "dyrt" (?), eller så samåker man i respektive bil varannan vecka o betalar drivmedlet själv den veckan eller om man som i detta fall aktivt väljer bort att ha bil "för att det är för dyrt" o förlitar på sig att man skall få åka med arbetskamraten i ur o skur i dennes bil med allt vad det innebär i ökade kostnader, ökat slitage mm jämfört med samåkning med respektive bil varannan vecka?

I dagsläget betalar samåkaren enligt TS för "drivmedel,service & slitage". Hur hög denna summa är vet vi inte, vi vet alltså inte om denna summa är högre, lägre eller exakt lika mycket som om man räknar med 9.25 kr/mil. Det enda jag säger, o håller fast vid, är att det är fullt rimligt att ta betalt för de kostnader TS gör idag, utöver detta räknade han upp 3-4 olika kostnader vilka han funderade på att ta betalt för, o där svarade jag att det är fullt rimligt att ta betalt för del av försäkringskostnaden (återigen säg 25%) oxå. Det är inte att vara snål att göra på detta vis, det blir en win-win för båda, o förmodligen fortfarande klart mycket billigare än att betala 9.25kr/mil. Jag anser att man skall göra rätt för sig, o att TS skall vara korrekt mot sin arbetskamrat. Rätt upplagt så kommer samåkaren högst troligt ha noll invändningar då han inser att han är beroende av TS i hög grad och att de saker han vill ha betalt för är fullt rimliga o att man dessutom hamnar på en rimlig(?) kostnad, där vinsterna för samåkaren är fler än bara rimlig kostnad att ta sig till jobbet, tex tidsvinsten eller att han slipper ta övriga kostnader för ett bilägande (skatt,parkering osv).

Och som jag (och andra) redan sagt: Det hela är kanske ett ickeproblem då samåkaren inser det korrekta i ovanstående resonemang, eller om man så vill: alternativen är långt värre? Vissa här inne verkar hänga upp sig på "men va fan TS åker ju ändå, varför kan inte samåkaren få åka med som vanligt?". Men det är inte frågan. Frågan är hur mycket och för vad man rimligen kan ta betalt för om man endast "samåker" i den enes bil hela tiden där "samåkaren" valt bort att ha bil pga att det blir för dyrt. Det faktum att TS kommer att åka bil till jobbet med eller utan samåkare har ingen betydelse. Varje enskild person måste kunna säkerställa att hen kan ta sig till jobbet, sen om man väljer att ta bilen eller åka kollektivt i 2-3 timmar är den enskildes beslut. Tid är pengar för mig i allra högsta grad, o den åsikten lär jag inte vara ensam om...
Senast redigerat av dawwe (19 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Evildan
19 december 2015
#174
Ts, köp en Prius + och plocka med 5 arbetskamrater.
Ta 5kr milen per person och ha bil "gratis".
wink

BMW entusiast
579 Inlägg
20 december 2015
#175
Evildan skrev:
Ts, köp en Prius + och plocka med 5 arbetskamrater.
Ta 5kr milen per person och ha bil "gratis".
wink

Finns det någon du inte skulle rekommendera en prius till? Med tanke på att det i princip kommer upp i varenda tråd? wink


Evildan
20 december 2015
#176
dfine skrev:
Evildan skrev:
Ts, köp en Prius + och plocka med 5 arbetskamrater.
Ta 5kr milen per person och ha bil "gratis".
wink

Finns det någon du inte skulle rekommendera en prius till? Med tanke på att det i princip kommer upp i varenda tråd? wink

Knappast i varenda tråd till och med långt ifrån ofta i köprådstrådar, aldrig om någon söker exempelvis en:
Bakhjulsdriven bil.
Manuell bil.
Bil med dragkrok.
Något att trimma.
Vilket är några av dom vanligaste önskemålen på detta forum då det är många yngre förmågor som vill sladda runt korvkiosken med något "häftigt" att ragga tonårsbrudar med.

Däremot till dom som söker en ekonomisk bil att transportera sig säkert, driftsäkert och ekonomiskt med från A-B som inte har dom ovan uppställda kraven.

Men som svar på din fråga: Dig, exempelvis.

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#177
Evil: Skulle du rekommendera en Prius eller Prius+ till mig big_smile ?
Senast redigerat av dawwe (20 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Evildan
20 december 2015
#178
dawwe skrev:
Evil: Skulle du rekommendera en Prius eller Prius+ till mig big_smile ?

Nope.
Du har ju ett exemplar av en av världens mest spännande bilar redan, den på forumet ständigt gäckande Passaten som dyker upp var gång någon säker en körglad bil med mycket effekt.
(Till ditt försvar är det oftast en -98 1.8t som föreslås.)
Sedan är jag säker på att dina kriterier inte skulle stämma med en Prius eller Prius + då jag fått för mig att du gillar att röra om i oljan för hand och även eftersöker en bruksbil av mer lågbudgettyp än de tu nämnda, som din fräscha Passat.

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#179
Faaan, ja som skulle till Toyotas nybilshall imorgon...Inställt numera big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Evildan
20 december 2015
#180
dawwe skrev:
Faaan, ja som skulle till Toyotas nybilshall imorgon...Inställt numera big_smile

Klokt!
Du skulle sluta bruka dina M-bilar relativt omgående om du köpte en driftsäker ny Toylåda och därmed få lätta personliga problem då alla dina villfarelser och övertygelser skulle ställas på ända och din värld så som du ser den i dag skulle falla sönder och du till sommaren skulle eventuellt köpa dig en MR-2 istället då du förmodligen skulle känna behovet av en riktig sportbil byggd från grunden som en sportbil istället för några övermotoriserade upphottade bayerska familjebilar.
big_smile


Sök