Hilmer skrev:
dawwe skrev:
Hilmer: Dela på soppan när bara den ena har bil? Att dela på soppan (eller att man betalar soppan den vecka man kör rättare sagt) funkar kalas om båda har bil. Här är det bara TS som har bil. Räknar man på 18.50/mil så blir månadskostnaden (22 arbetsdagar) 5291 delat på två, dvs typ 2650 per skalle...Att räkna på drivmedel,slitage,service samt del av försäkring blir klart mer förmånligt för samåkaren under förutsättning att bilen drar max 1 liter/mil, ju mindre den drar desto billigare. Men för all del, vill TS "vara korrekt" så kör på de där 18.50/2!
Visst kanske man "förlorar" på att inte dra upp hela kostnaden, men den kostnaden är kanske inte samåkaren beredd att ta och då står man där med hela kostnaden själv i alla fall! Personligen ser jag hellre att man får in halva bränslekostnaden än ingenting alls oavsett om det kanske gynnar samåkaren till viss del!
"Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket!"
Själv vägrar jag samåka, vill inte ha nån babblande på morgon...
Ja det stämmer att det är bättre med lite än inget alls. Men i detta fall är de ju beroende av bilen för att kunna ta sig till jobbet enligt TS. Dvs de alternativ som finns funkar inte riktigt, varför vet jag inte men jag kan gissa: alldeles för dåliga förbindelser kollektivt, restid på 2-3 timmar enkel väg pga flertalet byten eller nåt annat, tex att man måste lösa två olika "länskort" vilket gör transporten både dyr och långsam?
Hade det rört sig om bekvämlighets-samåkning (ok vilket det egentligen är misstänker jag) där det finns goda kollektiva förbindelser mellan bostaden och arbetet så hade ju saken varit en annan enligt mig. Då är man ju inte längre beroende av bilen för att kunna ta sig till jobbet. O det är det som är den avgörande punkten, dvs beroendet av bil för att kunna ta sig till jobbet. Alternativen för samåkaren är enkla, åk kollektivt o ta smällen med dryyyga (?) restider och dessutom "dyrt" (?), eller så samåker man i respektive bil varannan vecka o betalar drivmedlet själv den veckan eller om man som i detta fall aktivt väljer bort att ha bil "för att det är för dyrt" o förlitar på sig att man skall få åka med arbetskamraten i ur o skur i dennes bil med allt vad det innebär i ökade kostnader, ökat slitage mm jämfört med samåkning med respektive bil varannan vecka?
I dagsläget betalar samåkaren enligt TS för "drivmedel,service & slitage". Hur hög denna summa är vet vi inte, vi vet alltså inte om denna summa är högre, lägre eller exakt lika mycket som om man räknar med 9.25 kr/mil. Det enda jag säger, o håller fast vid, är att det är fullt rimligt att ta betalt för de kostnader TS gör idag, utöver detta räknade han upp 3-4 olika kostnader vilka han funderade på att ta betalt för, o där svarade jag att det är fullt rimligt att ta betalt för del av försäkringskostnaden (återigen säg 25%) oxå. Det är inte att vara snål att göra på detta vis, det blir en win-win för båda, o förmodligen fortfarande klart mycket billigare än att betala 9.25kr/mil. Jag anser att man skall göra rätt för sig, o att TS skall vara korrekt mot sin arbetskamrat. Rätt upplagt så kommer samåkaren högst troligt ha noll invändningar då han inser att han är beroende av TS i hög grad och att de saker han vill ha betalt för är fullt rimliga o att man dessutom hamnar på en rimlig(?) kostnad, där vinsterna för samåkaren är fler än bara rimlig kostnad att ta sig till jobbet, tex tidsvinsten eller att han slipper ta övriga kostnader för ett bilägande (skatt,parkering osv).
Och som jag (och andra) redan sagt: Det hela är kanske ett ickeproblem då samåkaren inser det korrekta i ovanstående resonemang, eller om man så vill: alternativen är långt värre? Vissa här inne verkar hänga upp sig på "men va fan TS åker ju ändå, varför kan inte samåkaren få åka med som vanligt?". Men det är inte frågan. Frågan är hur mycket och för vad man rimligen kan ta betalt för om man endast "samåker" i den enes bil hela tiden där "samåkaren" valt bort att ha bil pga att det blir för dyrt. Det faktum att TS kommer att åka bil till jobbet med eller utan samåkare har ingen betydelse. Varje enskild person måste kunna säkerställa att hen kan ta sig till jobbet, sen om man väljer att ta bilen eller åka kollektivt i 2-3 timmar är den enskildes beslut. Tid är pengar för mig i allra högsta grad, o den åsikten lär jag inte vara ensam om...