Bmw e30 b230fk

miniDULTEN
14 december 2015 · 130 Inlägg

Hejsan. vet att många har byggt liknande bil och har sökt efter lite saker som jag inte direkt har hittat svar på. Kanske kan få några vettiga svar här.
tänkte regga bytt motor i e30 320 till b230fk.

Det jag vet behövs är:
bygga motor fästen
omsvetsad zflåda med fästen (tänkte jag använda)
svetsa och balansera kardan?
kapa i tråget.
och allt ska vara orginal

men mina frågor jag har är:

måste det vara en e30 utan katalysator?
hur mycket ska man kapa i tråget?
hur gör folk med oljepumpen?
hur ska jag göra med elen? orginal eller eftermarknads+e85 (vill helst ha orginal el härva med boxar)?
måste jag göra något med fram & bak vagn?
kan bromsar osv vara orginal för att klara regg med de  motor?

snälla inga dumma kommentarer om att det är synd om BMW osv osv osv.

hade BMW kunnat bygga slitstarka turbo motor för en billig peng så hade jag behållt den. Nu får det bli såhär så jag kan köra e30 turbo lagligt.

tacksam för all hjälp och hoppas jag kan få några bra svar. smile mvh Robin.

rjobin
2 januari 2016 · 78 Inlägg

Jag ska inte lova något men skulle det inte vara lättare och ta hela b230s drivlina? sen göra om kardan någonstans. Jag satte in i min e30 en m30b35. Svetsade nya fästen i bilen (använde original motorfästen på motorn) och använde m30 växellåda. Sen svetsade jag om kardan i bultmönstret lite.

Sen vet jag inte hur det blir om varvräknare om du kör volvos styrsystem. Kan nog bli lite jobbigt och få dit varvtalssignal då den är digital på e30in. Sen vet jag inte hur lätt det är att få igenom en bil med eftermarknadssprut. Kan va lite knepigt och få till mappen ordentligt (tar lite tid iaf).

Lycka till smile!

Gamer
2 januari 2016 · 130 Inlägg

regga e30 med original FK borde inte vara omöjligt som du säger. dock om du har otur kan någon besiktningsman vara kinkig och säga att det är mer eller mindre är en FT. mycket på grund av att det enda som skiljer är ju egentligen tryckklockan.

sålänge bilen är tagen i trafik innan -93 eller importerad med bevis på att den är tagen i trafik innan -93 i utlandet borde det bara vara att registrera med ''utbytt motor''. då ingen e30 finns innan -75 så spelar det ingen roll om den är med katalysator eller ej sålänge du flyttar över katalysator/avgasrening av original typ från ''donatorbil''.

och i och med ''utbytt motor'' så borde du inte behöva röra varken bromsar bakaxel eller sådana grejer.

bäst svar får du absolut om du mailar din närmaste SFRO ansvarige!

hade tankar på liknande fast med volvos lättrycks turbo femma när jag hade min e30 smile och ja jag hade en 325 (finns dock inte upplagd här) annars är ju det tyvärr inte möjligt.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Utmarks-Loke
5 januari 2016 · 5 904 Inlägg

Enligt SFRO:s bygghandbok är det max 110kW/150hk som gäller i en 320i om man bara byter ut motorn. Vill man ha mer måste man byta tillräckligt mycket för att det skall klassas som "ombyggt fordon". Och oavsett vilket måste motorn man sätter i vara helt original inklusive elsystem och den måste ha katalysator.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang