2447
Sök

"Köpråd" Volvo S70 tdi 2,5

20 Inlägg
17 december 2015
Trådstartare
Hej! Som rubriken lyder så är jag sugen på att införskaffa mig en S70 tdi. Har kollar runt på blocket lite grann och de som finns där har gått väldigt mycket. Det som lockar mest med denna bil är den låga drift kostnaden.
Men jag vill ha en bil som där är lite drag i. Så då blev jag lite fundersam när den bara har 140hk. Har dock kollat runt och hittat att man kan öka effekten till runt 172hk. Vilket jag kommer att göra om det blir ett köp. Är det stor skillnad efter ökningen?

Hur många mil brukar en S70 tdi rulla innan den börjar krångla allt för mycket? 

Brukar de bli "slöa" när de rullat upp mot 30xxx mil?

Allmänna fel man ska kolla på?

MVH Albin

2 174 Inlägg
17 december 2015
Haft några tdi.. Underbara motorer.  Speciellt med box i.

Milen är inte direkt av betydelse,  men kolla allmänt skick,  inga tråkiga läckage,  ojämn tomgång,  ryker mycket,  m.m

Extremt viktigt som ofta är döden på dessa är det krångliga kamrem och pump rem som ska bytas rätt ofta,  finns inte papper på det, pruta och lämna in den till någon som kan byta.  En firma tar ca 7-10 tusen..

5 710 Inlägg
17 december 2015
Håller med, TDI-motorer är underbara och går i princip hur långt som helst smile

En bekant körde runt i en 850 2,5tdi som gått över 65k mil (mätaren hade stannat på 65k för nåt år sen), gick fortfarande som en klocka och inte markant slöare än en med mindre mil.
Så blir inte orolig över miltal, en dieselbil används ofta till att pendla med och de flesta har då rullat minst 3000mil/år.

20 Inlägg
17 december 2015
Trådstartare
Tack för svaren smile Låter ju som att de är riktigt bra bilar;)
Synd att det knappt finns några S70 tdi ute på blocket. Hittat några, men tycker 15 000kr för en bil som gått 35xxx mil låter mycket. 

Blir där bra med fart i dom med box? Eller behöver man trimma upp dem ännu mer? Vill inte upp i 300hk men alltid kul när det händer nåt när man trycker på pedalen wink

Är det nån skillnad mellan årsmodellerna?

2 405 Inlägg
17 december 2015
A_Anderssoon skrev:
Tack för svaren smile Låter ju som att de är riktigt bra bilar;)
Synd att det knappt finns några S70 tdi ute på blocket. Hittat några, men tycker 15 000kr för en bil som gått 35xxx mil låter mycket. 

Blir där bra med fart i dom med box? Eller behöver man trimma upp dem ännu mer? Vill inte upp i 300hk men alltid kul när det händer nåt när man trycker på pedalen wink

Är det nån skillnad mellan årsmodellerna?

Dom står i dessa priser så det är bara att handla smile  mkt fina bilar dock tråkig skatt!!  föredrar s60 d5 själv med sina 190+ efter chip samt mkt låg förbrukning

s70 är dock snyggare yikes

20 Inlägg
17 december 2015
Trådstartare
Ah det är väl bara o inse att dom kostar sin peng wink

En S60 diesel hade också varit nåt. Håller med dig om att S70in är snyggare. Men kanske värt och köpa en S60 istället? Skatten borde väl bli lägre på en sån eller?

2 405 Inlägg
17 december 2015
Betalade 6200 på d5an iaf!  2,5 diesel har väl passerat 7k?

20 Inlägg
18 december 2015
Trådstartare
Mm, lite äldre diesel bilar är inte direkt billiga i skatt;)

Sök