amoreex skrev:
dalbad skrev:
Had varit super, tyvärr kan man inte få allt här i livet
Jag är inte så kunnig angående bildelar men det är roligt att mecka, får man fråga varför det är värt att byta?
Ska man byta både fram och bak? Lätt att byta?
amoreex skrev:
Kul!
Hade du bott nära hade du kunnat lämna bilen t mig en dag så hade de varit klart
Kan dock rekommendera att du byter dessa samtidigt
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … 51181.htmlMina började bli slitna märkte jag när jag delade på fjäderbenen
Det sitter bara fram
det är den som gör att när du vrider på ratten så hela fjäderbenet kan röra sig, alltså fjäderbenslagringen
Man behöver inte byta den, men en del rekommenderar det, eftersom när dem blir dåliga så får du riva ner hela fjäderbenet annars
Jag bytte även skyddsslangen, men de va för jag behövde komma upp i en summa för gratis frakt haha!
Men egentligen väldigt simpelt jobb.
Bak, hissa upp på pallbock,
Släpp på skruven som håller i den nedre länkarmen, sätt en domkraft till under länkarmen, och hissa upp den lite grann så de är spänn i det, dra ut bulten och sänk sakta ner domkraften så trillar fjädern ur
Sen i med nya och montera omvänt
Vänster sida dock om du har Xenon så är det en nivågivare som du får vara lite försiktigt med, skruva loss den från fästet i länkarmen och vik undan den
Fram är lite mer jobb.
Upp med bilen, lossa krängningshämmar stagets övre fäste, håll emot baksidan med 17mm nyckel.
Lossa hållaren för hjulsensorn, tror det var en skruv och sen en typ av clips
Lossa två bultar som håller i hela stötdämparen i hjulspindlen. dessa bultar har splines så bara ta bort muttern och sen knackar man ut dem
Sen är det tre skruvar i motorrummet, men innan ni tar bort den kan ni släppa på den övre muttern till stötdämparen lite grann, inte helt för då blir de illa
Sen är det bara att lirka ut fjäderbenet.
Använd sen fjäderspännare för att dra ihop framfjädern och lossa sista på muttern
Sen är de bara att dra ut fjädern och byta och även byta lagret jag visade
Jag spände inte ihop fjädern, och den flög väl iväg en halvmeter när jag släppte muttern haha! vill inte ha fingrarna ivägen.... så använd fjäderspännare
Sen kan jag rekommendera att köpa en sån här sats om ni inte har det redan..
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000032693/Minns jag inte helt fel så är skruven till den bakre länkarmen E20 eller E18 så
Det underlättar ganska mycket
Bara säg till om du undrar över något