3325
Sök

Fick sladd!! Vad gjorde jag fel?

260 Inlägg
24 december 2015
Trådstartare
#1
Idag när jag var på väg hem från affären var det dåligt väder. Det hade fallit ett lätt, underkylt regn och vägen var spårig av snö. Men ungefär så var det redan innan, när jag utan problem körde åt andra hållet.

Jag kommer ur en liten rondell och fortsätter längs en 70-väg. Min hastighet är 40 km/h, max 50, eftersom det är spårigt och jag har inte hunnit börja accelerera efter rondellen. Jag har bilar framför mig som också kör ganska långsamt.

Från ingenstans börjar bilen helt plötsligt dra ut mot vänster. Jag är nära att krocka med en mötande bil, men lyckas på något sätt avvärja det hela, varpå jag obönhörligt åker åt häger istället och kör in i plogkarmen. Där tar det stopp på en gång, jag har liten fart så jag kör inte i diket i alla fall. Får hjälp av en annan bil att komma loss.

Jag har aldrig haft en sladd på bilen förr och undrar om jag gjorde något fel och hur jag kan undvika det en annan gång. Det känns oroande att häromdan körde jag 90 utan problem på en annan vinterväg, men idag får jag sladd fast jag kör långt under maxhastighet, bara 40-50. Jag kunde ha kört 30, men då hade jag kört långsammare än alla andra, som inte heller fick sladd. Så nåt fel måste jag ha gjort.

Jag har 15 tum vinterdäck med dubb, i ganska bra skick. Har inget antisladd-system vad jag vet. Det var som sagt spårigt av snön, och säkert isigt på själva vägbanan. Det var också mycket oplogad snö, och det var klumpar av fuktig snö på hjulen. Ungefär som när man är ute och går och man får en kaka av snö under skon som man måste sparka av sig. Sist men kanske inte minst var det ganska djupa spår i själva asfalten på just det här stället.

Det är riktigt otäckt hur fort det kan gå från att ha full kontroll och vägfäste, till att bilen börjar leva sitt eget liv och plötsligt styr över på mötande vägbana. Här hade jag ingen fart, och inte mötande heller. Vi hade nog klarat oss med plåtskador. Men det hade gått åt helsicke på en 90/110 väg.

Vad kunde jag gjort annorlunda här? Hur skulle jag ha hävt sladden? Man har ju bara sekunder på sig, och är inte ensam på vägen...

Avslutningsvis, kör försiktigt därute om ni ska rulla under julhelgen! Det går fortare än man tror, det kommer från ingenstans...
Senast redigerat av Genna (24 december 2015)

livsnjutare
52 Inlägg
24 december 2015
#2
Låter otäckt det där men jag har faktiskt inget svar på din fråga.

Vad beträffar trafiken under julhelgen så har vi idag, eller snarare igår onsdag haft temperaturer på 10 grader varmt och nu mitt i natten har vi 8 grader så än så länge innan kyla eller halka i sikte.

Vilket UNDERBART varmt och soligt JULVÄDER!

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse

2 037 Inlägg
24 december 2015
#3
Det kunde inte vara så att du svängde ur spåren i vägen och bakhjulen inte slapp upp ur dem och bilen började gå med ''sidan'' före, alternativs att bakhjulen letade upp ett annat spår?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
24 december 2015
#4
För hög fart till rådande väglag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
24 december 2015
#5
Vettemannen skrev:
För hög fart till rådande väglag.

/Benny

så är det alltid när något händer..  men samtidigt är det frågan om det var för hög hastighet eftersom trådskaparen klarade av att fixa allt..



snömodd är lite sån att man lätt kan få sladd när man kommer ur spåret.
i en kombo med lite gas uppsläpp så kliver det lätt ut på sladd. 
antar att det är bilen på profilbilden.

fwd bilar är luriga att köra i snömodd när man fegar ur.  det brukar löna sig att ha ett visst driv framåt.
så klart svårt i alla lägen.

men haft körkort en stund och faktist aldrig fått någon sladd som varit överaskande med en fwd bil.

men har den inställningen att aldrig bromsa eller släppa gasen när jag åker på tveksamma ställen där jag tror att man riskerar att få sladd.

antagligen är det brist på erfarenhet men samtidigt så var det bra att känna en sån där grej utan skador på personer eller bilen. Man lär sig så länge man lever.    har fått några otäcka sladdar med Rwd när jag kört ganska fort..  Minns min första vinter med Turbo bil  var nysnö och säkert 1dm pudersnö över hela vägen kommer ikapp en röd saab 900  körde nog i 140 eller nått gick kanon fint går om saaben och går in framför bilen och klipper full gas.. min gamla 245 orkade ALDRGI ut på sladd i dom farterna men min 245turbo klev ut på fullt rattutslag  men hade sånt tur att jag bara höll kvar och vänta tills den rätade ut sig.

jag borde inte kört i 140 där och jag borde verkligen inte klippt fullgas   men fick lära mig att en turbo bil orkar loss även i höga farter när det är tillräckligt halt smile      bara kört av vägen 1gång sen jag tog körkortet
och detta var pga en mötande bil körde så inåt helvete fort på en smal väg att jag valde att gå nära sidan av den plogade skogsvägen  varpå det var en överplogning så min lilla grå seat åkte ner i diket.. men 4personer så lyfte vi upp den på vägen igen helt utan skador. smile
Senast redigerat av Growe (24 december 2015)

Kör fort så hinner inget hända...

293 Inlägg
24 december 2015
#6
Grundregel 1A, ner med kopplingen så får man hjälp att häva sladden.

Fungerar på de flesta tvåhjulsdrivna fordon oavsett storlek.

Muttley
24 december 2015
#7
Lasse62 skrev:
Grundregel 1A, ner med kopplingen så får man hjälp att häva sladden.

Fungerar på de flesta tvåhjulsdrivna fordon oavsett storlek.

Viktigt att nämna,  har du ESP så skall du inte röra kopplingen, bara styra med.


Denna sladd är troligtvis att något hjul hängt kvar uppe i snömodden, och då gäller de att man styr med.

293 Inlägg
24 december 2015
#8
tkd_rille skrev:
Lasse62 skrev:
Grundregel 1A, ner med kopplingen så får man hjälp att häva sladden.

Fungerar på de flesta tvåhjulsdrivna fordon oavsett storlek.

Viktigt att nämna,  har du ESP så skall du inte röra kopplingen, bara styra med.


Denna sladd är troligtvis att något hjul hängt kvar uppe i snömodden, och då gäller de att man styr med.

Nu var det just Antisladd/ESP o.sv något hon inte hade :-) därav mitt svar.

Muttley
24 december 2015
#9
Lasse62 skrev:
tkd_rille skrev:
Lasse62 skrev:
Grundregel 1A, ner med kopplingen så får man hjälp att häva sladden.

Fungerar på de flesta tvåhjulsdrivna fordon oavsett storlek.

Viktigt att nämna,  har du ESP så skall du inte röra kopplingen, bara styra med.


Denna sladd är troligtvis att något hjul hängt kvar uppe i snömodden, och då gäller de att man styr med.

Nu var det just Antisladd/ESP o.sv något hon inte hade :-) därav mitt svar.

Och din mening "Fungerar på de flesta tvåhjulsdrivna fordon oavsett storlek." Gjorde att jag måste förtydliga så inte folk tror de är att agera samma på alla wink

Men annars har du så rätt.

5 119 Inlägg
24 december 2015
#10
Vad du jode för fel kan jag inte svåra på. Men jag har ett litet tipps.
Du skriver att du aldrig fått sladd osv. Jag tycker du borde leta på en stor öde parkering och pröva sladda lite för att se hur din bil uppträder vid olika situationer. Tror det är nyttigt att få känna på en sladd och kanske lära sig hur man parerar och hur bilen reagerar.

Brukar själv tvinga ut min mor på sjöisen varie vinter och träna lite :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Trucker
1 414 Inlägg
24 december 2015
#11
Sånt händer... det som är nackdel med vintern, man vet aldrig när man tappar fästet... smile

Jag har utmed motorvägen med 25,25m tradarekipage tappat fästet och fått kast med vagn, det är "kul" och se ens trailer där bak börja fladdra runt.. 

Därför det kan vara bra och leka av sig på någon parkering eller liknande så man vet hur man ska häva ett kast/sladd och sånt... för när det väl händer i trafiken så sker det fort och vet man inte vad man ska göra så bromsar dom flesta oftast och orsakar ännu mera skada... smile

Så är jag glad idag att det är snöfritt, isfritt och plusgrader? Ja absolut smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

6 632 Inlägg
24 december 2015
#12
tkd_rille skrev:
Lasse62 skrev:
Grundregel 1A, ner med kopplingen så får man hjälp att häva sladden.

Fungerar på de flesta tvåhjulsdrivna fordon oavsett storlek.

Viktigt att nämna,  har du ESP så skall du inte röra kopplingen, bara styra med.


Denna sladd är troligtvis att något hjul hängt kvar uppe i snömodden, och då gäller de att man styr med.

Hävde en sladd på is i en kurva med dubbfria däck, då frikopplade jag och svängde med små rattrörelser samtidigt som jag pumpade lätt på bromsen.

Även om bilen var utrustad med ABS och ESP

Hänger nog mest på att inte få panik smile

De/Dem

Muttley
24 december 2015
#13
Malheus skrev:
tkd_rille skrev:
Lasse62 skrev:
Grundregel 1A, ner med kopplingen så får man hjälp att häva sladden.

Fungerar på de flesta tvåhjulsdrivna fordon oavsett storlek.

Viktigt att nämna,  har du ESP så skall du inte röra kopplingen, bara styra med.


Denna sladd är troligtvis att något hjul hängt kvar uppe i snömodden, och då gäller de att man styr med.

Hävde en sladd på is i en kurva med dubbfria däck, då frikopplade jag och svängde med små rattrörelser samtidigt som jag pumpade lätt på bromsen.

Även om bilen var utrustad med ABS och ESP

Hänger nog mest på att inte få panik smile

Ja grundregeln är att bara vara iskall. Får man panik så går de rent åt skogen. smile Men de rekommenderas att låta bli kopplingen med alla hjälpmedel.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
24 december 2015
#14
tkd_rille skrev:
Malheus skrev:
tkd_rille skrev:

Viktigt att nämna,  har du ESP så skall du inte röra kopplingen, bara styra med.


Denna sladd är troligtvis att något hjul hängt kvar uppe i snömodden, och då gäller de att man styr med.

Hävde en sladd på is i en kurva med dubbfria däck, då frikopplade jag och svängde med små rattrörelser samtidigt som jag pumpade lätt på bromsen.

Även om bilen var utrustad med ABS och ESP

Hänger nog mest på att inte få panik smile

Ja grundregeln är att bara vara iskall. Får man panik så går de rent åt skogen. smile Men de rekommenderas att låta bli kopplingen med alla hjälpmedel.

ska jag vara ärlig så tycker jag bilar med antisladd får spunk när man handlar rätt vid en sladd.  styr man imot så tycker jag att dom blir märkliga men antar att den försöker rädda läget och när jag styr imot blir det knas med rattaxelgivaren då riktningen på hjulen ställer sig något mer i mot sladden än vad som förväntas.   men antagligen lekt lite för mycket med bilar så jag läser sladden innan den dyker upp.  eller nått..   provserat min 407:A duktigt dom dagarna det varit halt och jag har styrt i mot långt innan bilen griper in

Kör fort så hinner inget hända...

2 751 Inlägg
24 december 2015
#15
Tror inte någon här inne kan svara på varför du fick sladd. Vägarna ser ju aldrig likadana ut.
Jag körde själv in i Arbetslokalens vägg när jag skulle parkera en gång, har kört i samma parkering i 4år och en dag sa det boom in i väggen. Nedförsbacke + nyfallen snö och en snäv kurva räckte, jag körde typ 5km/h smile

Who Djaa bless no man curse

5 089 Inlägg
25 december 2015
#16
Ta en extra koll på däcken då jag jobbar på däckverkstad och vet hur däck ser ut när kunderna tycker att de se "ganska bra" ut. Även vad det är för däcksort.

\Lindgren

176 Inlägg
25 december 2015
#17
ja håller med ovanstående. däck är en färskvara och det är som dag o natt mellan olika vinterdäck, smala däck är att föredra


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
25 december 2015
#18
FLindgren skrev:
Ta en extra koll på däcken då jag jobbar på däckverkstad och vet hur däck ser ut när kunderna tycker att de se "ganska bra" ut. Även vad det är för däcksort.

ähh så länge mönstret syns är det bra däck ;-)   men å andra sidan tycker jag vissa däckverstäder försöker sälja märks skräp oxå..   har testat tex Michelin dubbdäck som var helt nya och sämre jävla skit har jag aldrig skådat..  dubben släppte och dåligt grepp testade något budget däck som både dubben satt kvar det var bättre fäste osv.

men däck är a och o.

har tesetat mycket olika märken och det som är absolut viktigast är att dubben sitter kvar när däcket går ner på minimumkravet av däckmönstret vilket många märkesdäck verkar klara dåligt.

sätt så mycket skitmärkesdäck som kostar mer än det dubbla mot halv skapliga märken.

däck jag aldrig skulle köpa är Michelin,Good Year,Gislaved   enda däcket som är värd sina pengar är Nokian..
aldrig varit besviken oavsätt om dom varit skrot eller ej har dom fungerat bra

rätt nöjd med mina Hängkuksdäck.. fast det är skräp  dubben sitter kvar och greppet är skapligt förutom på våtvägbana  eller så är jag bortskämd från sommardäcken smile

Kör fort så hinner inget hända...

214 Inlägg
25 december 2015
#19
Ut och lek på nån lämplig plats så du vet hur bilen reagerar och hur du gör för att häva sladd. Koppla ur är väldigt oeffektivt sätt att häva sladd, likaså att bromsa. Men varje situation kräver sin egna parering.
Byter du fil på motorvägen och får sladd i modden så är bästa sättet att GASA. Inte för mycket och inte för lite utan lagomt. Då kommer framhjulen dra bilen genom modden och man får ökad stabilitet. DOCK så motverkar farten detta. Bästa är att sakta ner först och sen accelerera genom modden. Funkar på FWD och 4x4.

Samma med sladd, det du gör innan styr hur man parerar. Jag brukar oftast öka gaspådraget lite och styra emot och när det går rakt fram så kan man börja bromsa och sakta ner. Bromsar man så förstärks sladden och katastrofen är ett faktum

1 422 Inlägg
25 december 2015
#20
Vettemannen skrev:
För hög fart till rådande väglag.

/Benny

Ptja, gäller inte alltid riktigt. Finns dåliga förare också. Personligen anser jag att vissa helt enkelt ska hålla sig inomhus när det är dåligt väder för de är en fara både för sig själv och andra. (ej riktat till TS, känner inte dig eller har full kännedom av din situation utan detta är rent allmänt) Har hållt högre hastighet med odubbat än vänner som kört dubbat med fina däck på vintervägar just för att de är ryckiga i rörelser och gör hastiga broms, gas och svängningar. Det bästa om man vet att det är halt är att köra så mjukt och följsamt som möjligt, samt anpassa hastigheten så du vet att du hinner bromsa till det du har framför dig, om inte helt så iaf så du undviker en olycka med risk för skador.

Håller med "cyberk2" också. Ut på någon stor plan och släng runt lite med bilen, prova lite handbromssladdar och se vad som händer när du trycker fullt på bromsen och försöker styra. Lär känna din bil och hur den beter sig vid olika tillfällen så kommer det spara dig mycket oro i framtiden TS smile Då kommer du också lära dig hur du kan använda en liten sladd till din fördel om en olycka närmar sig.
Senast redigerat av cheffer (25 december 2015)


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök