3779
Sök

Köpråd: Tips på liten sportbil, ¨go-kart känsla¨

2 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
Hej, mitt första inlägg på Garaget.org för övrigt. smile

Vänder mig till forumet som jag tror har medlemmar som kan hjälpa mig med mitt bilval.
Jag söker nämligen efter en liten sportig bil som kan ta mig mellan a och b och som levererar en aning racing känsla. Då jag i framtiden skulle vilja ta bilen till trackdays och även medverka i sådana.

För tillfället har jag en Audi a5 sportback 2.0 tfsi quattro men jag tycker att den drar för mycket när man är tungfotad som jag, hehe roll

Jag har sneglat på Mini Cooper S, Jwc samt works och även BMW 1-serien (120-130). Men vilken av de är generellt sätt bäst? •Service •Värdeminskning •Bränsleförbrukning •osv

Sammanfattning:
(På ett ungefär)
•En bil som ger en aning go-kart känsla
Modelår: 05 --> senare
Bränsleförbrukning: Så låg som möjligt. Ca 0,5-0,75
Miltal: 10 000 --> lägre
Pris: Runt 100 000kr

Jag är tacksam för all info jag kan få, tips på bilar som kan passa mig och egna erfarenheter om ovannämnda bilar.

Mvh, folsen
Senast redigerat av folsen (6 januari 2016)

272 Inlägg
6 januari 2016
Utan att själv ha ägt någon (tyvärr), så verkar en Mazda MX5:a vara det du vill ha. smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
6 januari 2016
Säger också MX-5, verkligen go-kart känsla vilket inte Minin eller BMW´n kan matcha.

- Time Attack -

Attitudemotorclub.com
18 Inlägg
6 januari 2016
Tja

En Mini Cooper S R53 drar mer än din nuvarande bil det kan jag garantera.

En Fabia RS kanske vore något om bränsleförbrukning är viktig?

Mitsubishi Starion Turbo

57 Inlägg
6 januari 2016
En liten roadster typ miata eller toyota mr2 om du kan tänkta dig tvåsitsigt. En miata av årsmodell 05 för 100k borde du kunna få en NC 2.0. NC har även godkänd rullbåge som standard så du kan börja köra på bana direkt. Mx5racingclub.se anordnar en del bandagar runt om i landet.

773 Inlägg
6 januari 2016
Kolla lite på honda bilar, goa håller bra och snåla i drift.
Ägt en honda crx med enbart sänkning och breda fälgar, 90 i medelstora rondeller var inga problem.
Kan du skruva hade jag satsat på lite äldre bilar och monterat sänk/coils hårdare bussningar och bara haft den som nöjesbil.
Som brukis hade jag kollat på integra type R eller civic type R
Åvan nämnda bilar är också roliga men har ingen erfarenhet så därav kan jag inget säga smile

2 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
Tack för alla svaren!
Tyvärr är inte Honda något som direkt tilltalar mig exteriört samt interiört. Och det är ett sort + om bilen är fyrsitsig. Så mx-5 faller tyvärr bort. Jag har en förkärlek för tyskabilar då jag bara har bra erfarenheter från dessa.
Har ni några fler tips?

Mvh, folsen

847 Inlägg
6 januari 2016
En sänkt Fabia RS tdi med vtechs 190hk optimering e mitt tips. Bästa och roligaste bil jag kört.

5 740 Inlägg
6 januari 2016
Morsan min hade förut en Golf MK5 1,6 bensinare, den var då så nära en go-kart jag kört än så länge och plats för 4 passagerare.
Soppaförbrukningen låg på 0,7-0,8.

Vet dock inte om det är någon bil att rekommendera, bilen såldes pga att det började uppstå en massa fel inom en månads tid helt plötsligt efter 4års problemfritt ägande.

Problemen som uppkom inom 1månads tid innan bilen byttes bort:
Torkarlänkaget gav totalt upp helt plötsligt efter E4an.
Bilen vägrade starta minst 1gång per vecka.
Mätarhuset fick för sig att bli julgransbelysning.
och sista droppen var:
ABS-enheten gav upp och efter den byttes så lyckades verkstan inte få till bromsarna. Spelade ingen roll hur många gånger bilen lämnades in, pedalen var ändå svampig och sista gången jag lämnade in bilen fick jag till och med en utskällning av verkstadschefen bara för att jag påpekade att det kanske kan vara fel på den nybytta ABS-enheten.

Men en halvkombi från VAG-koncernen kan vara något för TS, dom är relativt små och lätta.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
7 januari 2016
Funkar det med FWD?
http://www.blocket.se/goteborg/VW_Sciro … 23&w=3

Funkar som 4-sitsig för 4 vuxna, men man får inte va superkräsen... Barn får lätt plats bak. Bakåtvänd barnstol - mja, inte bakom föraren om man är normalväxt.

/Mattias

7 491 Inlägg
8 januari 2016
Honda CRV eller Mazda Miata.

smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 januari 2016
torsen skrev:

smile

CRV? Eller menar du CRX?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Cupra_
9 januari 2016
En bil som är relativt billig, går rätt bra och har gokartkänsla är SEAT ibiza Cupra 2010 och framåt. Billiga att äga, drar typ 0.75l/m om du kör livet ur den.. Haft en sån helt ny och det var en fantastiskt kul bil på kurvig väg. Mycket körglädje för pengarna.

Det negativa är att den bara går/gick då att få med 7-stegad dsg-låda samt att inredningen var lite plastig.

Allt är ju från vag så du kommer känna igen dig i bilen.

Drog drygt 0,5l/milen när man körde normalt. Skatt på runt 1000kr.. Billig försäkring och hade all komfortutrustning som xenon, Farthållare, taklucka p-sensorer m.m. Baksäte finns, dock fanns bara två dörrar.
Senast redigerat av Deception (9 januari 2016)

Evildan
10 januari 2016
caromania skrev:
torsen skrev:

smile

CRV? Eller menar du CRX?

CR-V är minst lika sportig som en Passat eller en Volvo 700/900 som så ofta föreslås i dylika trådar så helt ute på sparken är nog inte Torsen här. wink

Sök