3397
Sök

Hög eller låg ohm? volvo 740 940 spridare.

Non stop driving
402 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej. Har nu nått min punkt där jag googlat sönder nätet bilder skisser. M.m
Har sökt letat i massor av trådar. Men hittar ingen som vet utan bara antar eller tror.
Någon kunnig?

Min fråga är helt enkelt är volvo 740 88b lh.24 system hög eller låg ohm? Och isf. Från vilken årsmodell till vilken årsmodell? För spridare.

Samma sak igen men 940 hög eller låg ohm?

Och passar ex. 850 spridare på 740 940 med ohm en?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

2 250 Inlägg
7 januari 2016
#2
Jaha...?  Vad hade du tänk dig med låg resp hög?
Möjliga värden är ju allt mellan 0 ohm och oändligt, dvs många miljoner.

Kanske 123 456 ohm vore nåt att börja med?

Non stop driving
402 Inlägg
8 januari 2016
Trådstartare
#3
ja troligen vad jag frågade? kanske?

har 740 lh.24 spridare med hög eller låg ohm? då man kanske vill byta dom mot andra spridare? jag är inte så elkunning så därför frågar jag och jag har googlat på detta och ger inte bara frågan rakt ut på öppnen hand för jag själv inte "orkar" leta själv först och låter någon annan göra det å mig.

det jag fått fram är att alla 740 940 med lh.24 rödblock utan turbo är hög ohm. och rödblock med turbo är låg ohm. MEN det var bara ett antagande på den sidan. sen står det annat på andra sidor.

123 456 ohm? menar du med vad?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

178 Inlägg
8 januari 2016
#4
har 740 lh.24 spridare med hög eller låg ohm?
  Ja (hög eller låg med motstånd beroende på turbo eller inte)

är volvo 740 88b lh.24 system hög eller låg ohm?
Hög

(Vad jag har fått lära mig isllafall)


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
8 januari 2016
#5
Turbo rödblock bilar har lågohm spridare, och ett motstånd kopplat till dem.
Har inte exakt koll på vilka motorkoder etc men det är en bra tumregel.
Rödblock sugmotorer med lh 2.2/2.4 har högohm.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 januari 2016
#6
Arly165 skrev:
Turbo rödblock bilar har lågohm spridare, och ett motstånd kopplat till dem.
Har inte exakt koll på vilka motorkoder etc men det är en bra tumregel.
Rödblock sugmotorer med lh 2.2/2.4 har högohm.

Instämmer

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

2 250 Inlägg
9 januari 2016
#7
Jaha... vad menas då med hög- resp lågohm?

Hur kan man veta? Mäta?
Senast redigerat av Meaganeowner (9 januari 2016)

178 Inlägg
2 250 Inlägg
9 januari 2016
#9
Vadå 2-5 resp 10-15? Menar du ohm, kiloohm eller Megaohm?

Det är ju en viss skillnad, inte på talen som så, men vad du mäter.


Förtydligande.
2-5 liter, 2-5 tusen liter eller 2-5 miljoner liter.

Non stop driving
402 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#10
DiwraZ skrev:
Arly165 skrev:
Turbo rödblock bilar har lågohm spridare, och ett motstånd kopplat till dem.
Har inte exakt koll på vilka motorkoder etc men det är en bra tumregel.
Rödblock sugmotorer med lh 2.2/2.4 har högohm.

Instämmer

Tack det var det jag ville veta. smile och vad jag läst oxå. Hur man kopplar in så man kan köra med lågohm från ex. Turbo vet jag inte. Har aldrig gjort det. Men om någon vet exakt hur man gör? Får det gärna förklaras eller alternativt någon annan spridare som är hög ohm som passar en gammal 740 går väl oxå. Vet inte om någon 850 som har det?
Min tanke är att chippa boxarna. Har en annan topp kam. Så kanske behövs lite mer från spridarna (finne btr) men beror ju på hur mycket en spridare flödar max ändå.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

116 Inlägg
27 januari 2016
#11
Benämningen gällande "hög resp. låg ohm" handlar om vilken resistans spolen som öppnar spridaren har.

Ju lägare resistans desto snabbare kan spridaren öppna och stänga. Snabböppnande insprutningsventiler använder en annan typ av teknik än traditionella insprutningsventiler. Oftast benämnd peak & hold. Funktionen är som sådan att motorstyrdonet använder sig av en PWM utgång för att reglera strömmen genom insprutningsventilen.

Genom att motorstyrdonet aktiverar PWM utgången till 100% så öppnas insprutningsventilen snabbare, när den väl är öppen så sänks strömmen så att den precis håller sig öppen, sedan när spridaren skall stängas så stängs PWM utgången av helt.

Genom denna metod så kan man under en insprutningscykel öppna och stänga spridaren flera gånger för en mer kontrollerad insprutad bränslemängd.

Kopplar man in en Peak & hold insprutningsventil (låg ohm) till en icke PWM utgång på en motorstyrenhet så kan väl tre saker egentligen ske.

1. Utgången på motorstyrdonet går sönder på grund av den högre belastningen
2. Spridaren går sönder pga överhettad spole.
3. Motorn tuffar på som vanligt, varken spridare eller motorstyrdon går sönder.

Om man misstänker att någon av de två första alternativen kommer att ske så kan man sätta ett motstånd i serie för att sänka strömmen i kretsen. Beräkningen storleken på motståndet görs dels genom att kontrollera vad motorstyrdonets utgång klarar av att leverera i ström, sedan vad minsta ström som krävs för att öppna spridaren.

Man måste även ta hänsyn till värmeutvecklingen som skapas i själva seriemotståndet och därefter välja rätt motstånd med rätt märkeffekt.

Monterar man en högohmig spridare tillsammans med ett motorstyrdon som har peak & holdfunktion kan risken finnas att spridaren inte hålls öppen av den lägre hold-strömmen. Men generellt sett så brukar det oftast gå bra om man ser till dom som provat.

Vill man öka spridarens flöde så kan man öka bränsletrycket, dock så måste trycket öka i kvadrat för att dubbla flödet. Formel för beräkning av flöde vs trycket är nf = gf * √(nt / gt).

nf = nytt flöde
gf = gamla flödet
nt = nya trycket
gt = gamla trycket, oftast 3 bar som spridarens flöde är spec:ade vid.

Ett räkneexempel spec. på aktuell spridare: 300 cm3 vid 3 bar. vi höjer trycket till 4 bar.

nf = 300 * √(4/3) = 346 cm3 @ 4 bar.

Tänk dock på att spridarbilden blir sämre ju högre tryck man har utifrån det spec:ade trycket.

Non stop driving
402 Inlägg
31 januari 2016
Trådstartare
#12
rawsezx skrev:
Benämningen gällande "hög resp. låg ohm" handlar om vilken resistans spolen som öppnar spridaren har.

Ju lägare resistans desto snabbare kan spridaren öppna och stänga. Snabböppnande insprutningsventiler använder en annan typ av teknik än traditionella insprutningsventiler. Oftast benämnd peak & hold. Funktionen är som sådan att motorstyrdonet använder sig av en PWM utgång för att reglera strömmen genom insprutningsventilen.

Genom att motorstyrdonet aktiverar PWM utgången till 100% så öppnas insprutningsventilen snabbare, när den väl är öppen så sänks strömmen så att den precis håller sig öppen, sedan när spridaren skall stängas så stängs PWM utgången av helt.

Genom denna metod så kan man under en insprutningscykel öppna och stänga spridaren flera gånger för en mer kontrollerad insprutad bränslemängd.

Kopplar man in en Peak & hold insprutningsventil (låg ohm) till en icke PWM utgång på en motorstyrenhet så kan väl tre saker egentligen ske.

1. Utgången på motorstyrdonet går sönder på grund av den högre belastningen
2. Spridaren går sönder pga överhettad spole.
3. Motorn tuffar på som vanligt, varken spridare eller motorstyrdon går sönder.

Om man misstänker att någon av de två första alternativen kommer att ske så kan man sätta ett motstånd i serie för att sänka strömmen i kretsen. Beräkningen storleken på motståndet görs dels genom att kontrollera vad motorstyrdonets utgång klarar av att leverera i ström, sedan vad minsta ström som krävs för att öppna spridaren.

Man måste även ta hänsyn till värmeutvecklingen som skapas i själva seriemotståndet och därefter välja rätt motstånd med rätt märkeffekt.

Monterar man en högohmig spridare tillsammans med ett motorstyrdon som har peak & holdfunktion kan risken finnas att spridaren inte hålls öppen av den lägre hold-strömmen. Men generellt sett så brukar det oftast gå bra om man ser till dom som provat.

Vill man öka spridarens flöde så kan man öka bränsletrycket, dock så måste trycket öka i kvadrat för att dubbla flödet. Formel för beräkning av flöde vs trycket är nf = gf * √(nt / gt).

nf = nytt flöde
gf = gamla flödet
nt = nya trycket
gt = gamla trycket, oftast 3 bar som spridarens flöde är spec:ade vid.

Ett räkneexempel spec. på aktuell spridare: 300 cm3 vid 3 bar. vi höjer trycket till 4 bar.

nf = 300 * √(4/3) = 346 cm3 @ 4 bar.



Tänk dock på att spridarbilden blir sämre ju högre tryck man har utifrån det spec:ade trycket.

Lägger till lite så blir det kanske lättare att få lite mer hel het?
jag har satsat på en 530 topp portad och planad jag tänkte plana mer åt 2.8mm 2.9mm. Köra 122 kuggsrem. Ändrade förbränningsrum. Polera vissa delar i toppen. Sen en kam från folkraceshopen. Något månen 7 liknande. Och ställbart Kamdrev.
Chippa boxarna. Får köpa ett ezk-kit då orginal tändboxen inte är chip bar. Löda dit den. Chippen har jag köpt.
Extraktor. 4-2-1 sen har jag redan 2.5" på bilen det är ju det billigaste när man bygger själv. Sen har jag inte kommit längre. Funderar på en btr eller andra spridare. Större lmm och större gasspjäll på 3" med så länge man kan modifiera själv så funkar det. Blir långtidsprojket.

Vad kan det rekommenderas för spridare då? smile funderade på Saab röda 356 3 bar?
Finns någon Volvo spridare med på 310 tro jag? Volvo t5?

Tack för info. smile
Senast redigerat av Link_696 (31 januari 2016)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

116 Inlägg
1 februari 2016
#13
Jag personligen tycker att du angriper "problemet" på fel sätt. Eller rättare sagt från fel håll.

Först och främst så är jag inte någon expert på Volvomotorer, har aldrig skruvat eller mekat med en volvomotor i hela mitt liv så jag kan inte uttala mig om ditt recept. Jag misstänker dock att det är något som fler har byggt med tanke på att du benämner chippade boxar och inte går in i detalj hur dessa är chippade.

Må så hända och då tycker jag att det borde finnas spec:at vilken typ av setup som gäller för chippet. Spridare, bränsletryck, lmm med mera.

En bättre väg enligt mig att gå, är att du de facto gör de ingrepp som du anser är bäst för ditt ändamål, du skriver att du skall plana toppen ytterligare, byte kam med mera. Vad det gäller chippet ifråga så skulle jag kasta det i papperskorgen till förmån mot ett riktigt sprut och kör sedan med en linjär bränsletrycksregulator med väl anpassade spridare för den tilltänkta effekten, LMM, MAP+T, eller alpha-n eller vad nu tycker är ett lämpligt sätt att beräkna inkommande luft.

Fördelen är den att du på ett mycket enkelt och kraftfullt sätt kan justera in din motor istället för att få den å gå som skit vid 90% av tiden. Man får väl VEMS för runt 5k idag? Väl investerade pengar.

Jag vågar nästan lova att den tiden du investerar i att lära dig grundläggande motorlära, hur ett insprutningssystem fungerar är mindre än tiden du kommer att lägga på att få motorn att gå genom att försöka "gissa" sig till vilken typ av komponenter som matchar mot chippet och vilka komponenter som matchar varandra.


Datanördsanalogin:
Återigen. Sättet du angriper problemet på är att likna med att du köpt en hårddisk med en förinstallerad windowsversion på, och utifrån den försöker hitta hårdvarukomponenter för att matcha de drivrutiner som är installerade istället för att helt enkelt installera om windows och välja korrekt inställningar utifrån den hårdvara som du själv fritt kan välja ifrån.

Non stop driving
402 Inlägg
1 februari 2016
Trådstartare
#14
rawsezx skrev:
Jag personligen tycker att du angriper "problemet" på fel sätt. Eller rättare sagt från fel håll.

Först och främst så är jag inte någon expert på Volvomotorer, har aldrig skruvat eller mekat med en volvomotor i hela mitt liv så jag kan inte uttala mig om ditt recept. Jag misstänker dock att det är något som fler har byggt med tanke på att du benämner chippade boxar och inte går in i detalj hur dessa är chippade.

Må så hända och då tycker jag att det borde finnas spec:at vilken typ av setup som gäller för chippet. Spridare, bränsletryck, lmm med mera.

En bättre väg enligt mig att gå, är att du de facto gör de ingrepp som du anser är bäst för ditt ändamål, du skriver att du skall plana toppen ytterligare, byte kam med mera. Vad det gäller chippet ifråga så skulle jag kasta det i papperskorgen till förmån mot ett riktigt sprut och kör sedan med en linjär bränsletrycksregulator med väl anpassade spridare för den tilltänkta effekten, LMM, MAP+T, eller alpha-n eller vad nu tycker är ett lämpligt sätt att beräkna inkommande luft.

Fördelen är den att du på ett mycket enkelt och kraftfullt sätt kan justera in din motor istället för att få den å gå som skit vid 90% av tiden. Man får väl VEMS för runt 5k idag? Väl investerade pengar.

Jag vågar nästan lova att den tiden du investerar i att lära dig grundläggande motorlära, hur ett insprutningssystem fungerar är mindre än tiden du kommer att lägga på att få motorn att gå genom att försöka "gissa" sig till vilken typ av komponenter som matchar mot chippet och vilka komponenter som matchar varandra.


Datanördsanalogin:
Återigen. Sättet du angriper problemet på är att likna med att du köpt en hårddisk med en förinstallerad windowsversion på, och utifrån den försöker hitta hårdvarukomponenter för att matcha de drivrutiner som är installerade istället för att helt enkelt installera om windows och välja korrekt inställningar utifrån den hårdvara som du själv fritt kan välja ifrån.

jag som är volvo infödd då.
styrstystemet som jag kallar det lh.24 (lh.22 gamla inte chipbart men går att modda det oxå) är chipbart. för sugmotor som tubromotor.

bränsleboxen öppnar man byter chip. enkelt. tändningen. är lite mer avancerat då man ofta får löda dit dotterkort på "moderkortet" som gör det chipbart. den trimningen jag och säkert andra gör är en budget trimning om man vet vad man håller på med.
visst man kan ju köpa vems och de andra spruten men jag har ingen kunskap i det lite mer avancerande klippa koppla ihop olika ledningar sen är det just det. budget trimning.
vissa skriver 5 k för ett sprut till bilen lätt att fixa. datorer och program och sånt bredbandslamda okej (blir ju skit dyrt för min del). men när man inte har dessa pengar går man andra vägar och provar sig fram.
ne alltså det var ju inte riktigt så jag menade att man "gissar" till vad för olika saker som funkar ihop. jag vet vilka som funkar. och jag vet vad det är för chip. är inte i den ekonomiska sitsen att man kan köpa ett chip för 1200-1500. är glad om man hittar något som man vet vad det är ifrån stabil källa och vet vad chippen har för programvara.

det jag menar är att jag har själv läst på ett par 100 trådar vad folk har gjort i sina bilar "bonna mek" prova sig fram.
men visst ett riktigt sprut då vill man ju ha tubro ist. och det har jag inte.
annars får man ju ha en turbobil ist. men jag tycker det är så jävla dyrt med allt och förstår inte hur folk har råd med allt dom lägger inte i bilen? bra lön eller stora lån? ingen aning.

det är väl därför vissa gör på det viset. för det är många som provat med olika delar och vet vad som funkar ihop.

det jag gör vet jag funkar men letar bara lite efter spridare. som ger lite mer bensin.


jag förstår oxå din "datorgemförelse" då man har gjort det oxå några gånger.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

116 Inlägg
1 februari 2016
#15
Jag förstår.

Du har inte möjlighet att få fram en spec. på de komponenter som chippet ifråga är mappat mot? Det skulle hjälpa dig.

Non stop driving
402 Inlägg
1 februari 2016
Trådstartare
#16
Tack.

Jo det borde jag kunna få fram.

Trimchip Steg 2 till Volvo B230F 89-
Ett chip för bränsleboxen. Helt uppdaterad bränslemapp. Passar till trimmad motor. Höjer varvstoppet till c:a 7000rpm. För att höja tändningen, så krävs även ett chip för tändningsboxen. Se nedan.
Passar till LH 2.4.
Tillsammans med tändningschippet så är varvstoppet långt över 7500rpm.


Tändboxen vet jag inte riktigt mer än

Trimchip till tändbox EZK 116 B230F / B234.
För dig med en chipbar tändningsbox, sk. guldbox. Höjer tändningen. Tilsammans med bränslechippet höjs varvstoppet långt över 7500rpm.

Folkraceahoppens chip. Så det är dom två Chippen borde väl finnas någon spridare som ger mer som passar. Röda saab spridare? Eller någon annan liknade iaf. Vad jag har läst mig till ska funka.


Vad tycker/tro du?
Senast redigerat av Link_696 (1 februari 2016)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

467 Inlägg
22 oktober 2017
#17
Lånar tråden lite. Jag har satt i 740 88b elsystem i min 740 85 turbo och jag har gröna låg ohm spridare och tänd o bränsle boxarna kommer från 940 turbo. Så boxarna o spridarna är låg ohm men borde jag då inte ha dom där 4 spridar motstånden?

2 306 Inlägg
22 oktober 2017
#18
DZA89 skrev:
Lånar tråden lite. Jag har satt i 740 88b elsystem i min 740 85 turbo och jag har gröna låg ohm spridare och tänd o bränsle boxarna kommer från 940 turbo. Så boxarna o spridarna är låg ohm men borde jag då inte ha dom där 4 spridar motstånden?

Jo, det måste du ha om du ska köra med de spridarna.


467 Inlägg
22 oktober 2017
#19
Mew skrev:
DZA89 skrev:
Lånar tråden lite. Jag har satt i 740 88b elsystem i min 740 85 turbo och jag har gröna låg ohm spridare och tänd o bränsle boxarna kommer från 940 turbo. Så boxarna o spridarna är låg ohm men borde jag då inte ha dom där 4 spridar motstånden?

Jo, det måste du ha om du ska köra med de spridarna.

Det har jag inte och jag har kört massor med den smile


Sök