12 januari 2016
Trådstartare
Hej, jag har monterat en "cut out" (ventil som öppnar och stänger avgassystemet) precis bakom katalysatorn och lambdasonden och jag kunde köra ca 2 veckor sen började lambdalampan att lysa och jag får stå på startmotorn kanske tre sekunder längre än vad jag annars får göra, bilen blöddrar rejält vid mer än 3000 varv så jag antar att bilen går in i någon sorts "ta sig hem läge". Jag monterade ner allt igen och försökte att vara mer noga med att täta och ha mig och efter det så har jag kört kanske i en månad utan problem, även åkt klångt med den. Men nu igår så började lampan återigen att lysa, den tar längre tid innan den startar och den går rejält fett...
Jag känner runt skarvarna som jag har varit och svetsat och grejat och det varken hörs eller känns att det skulle läcka där. Jag har dragit slutsatsen att den tjuvdrar lite luft och att sonden då får fel värde och fettar ner bilen lite, men borde den inte göra det när jag öppnar cutouten också då? då lär den ju dra i sig jäklarns mycket "tjuvluft"
Någon som har tips på vad det kan vara som gör detta fel, kan det vara lambdan som är dålig eller luftmassemätare eller liknande?