4706
Sök

Lambda problem med "cutout" volvo 960 -96

99 Inlägg
12 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej, jag har monterat en "cut out" (ventil som öppnar och stänger avgassystemet) precis bakom katalysatorn och lambdasonden och jag kunde köra ca 2 veckor sen började lambdalampan att lysa och jag får stå på startmotorn kanske tre sekunder längre än vad jag annars får göra, bilen blöddrar rejält vid mer än 3000 varv så jag antar att bilen går in i någon sorts "ta sig hem läge". Jag monterade ner allt igen och försökte att vara mer noga med att täta och ha mig och efter det så har jag kört kanske i en månad utan problem, även åkt klångt med den. Men nu igår så började lampan återigen att lysa, den tar längre tid innan den startar och den går rejält fett...

Jag känner runt skarvarna som jag har varit och svetsat och grejat och det varken hörs eller känns att det skulle läcka där. Jag har dragit slutsatsen att den tjuvdrar lite luft och att sonden då får fel värde och fettar ner bilen lite, men borde den inte göra det när jag öppnar cutouten också då? då lär den ju dra i sig jäklarns mycket "tjuvluft"
Någon som har tips på vad det kan vara som gör detta fel, kan det vara lambdan som är dålig eller luftmassemätare eller liknande?

4 824 Inlägg
12 januari 2016
#2
det är ingen lambdalampa utan en motorelektroniklampa och när den lyser så finns det felkod/felkoder lagrade så ta och läs ur dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

99 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
#3
Jag läste av med min diagnosdosa (från Kina så frågan är hur pålitlig den är?) Och fick fram en kod som löd:

Camshaft Position Sensor "A" Circuit
Location    Bank 1 or Single Sensor

Så jag räck lite på den och sen kopplade jag bort batteriet under en kvart och ni verkar det fungera, ingen lampa lyser och jag tycker att den går som den gjorde innan smile

Men den här sensorn, vad är det för symptomer när den börjar fela? Vore skönt att veta att det verkligen är sensorn som spökar smile

1 122 Inlägg
13 januari 2016
#4
Är nog kamaxelgivaren. Vanligt bilen går piss efter 3 tusen varv då

gasa nu foer faen!

4 824 Inlägg
13 januari 2016
#5
ValP2k skrev:
Är nog kamaxelgivaren. Vanligt bilen går piss efter 3 tusen varv då

det var ju den han hade felkod på wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök