3250
Sök

Köpråd: Peugeot 406 Coupé

7 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
#1
Tanken var att köpa en värsting bil denna vår, men sedan fick jag syn på en 406 coupé är helt såld på modellen. Bilen har gått runt 18k mil och säljs för strax över 20. Det är en 3.0 V6 i samt automat.

Enda erfarenheten jag har av bilar är mina föräldrars splitter nya, samt min gamla 240 från 80 talet...

Frågan är om det är värt 20k på en bil som gått så långt? Vad tror ni folket?


Tack på förhand

Edit: Ändrade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning mod.

6 649 Inlägg
15 januari 2016
#2
Fråga om tändspolarna och kamremmen är bytt till att börja med smile

De/Dem

Forummoderator
18 127 Inlägg
15 januari 2016
#3
Malheus skrev:
Fråga om tändspolarna och kamremmen är bytt till att börja med smile

Japp! Kamremsbyte ska numera göras var 4:e år. Eller 12000 mil. Oavsett vad det står i serviceboken. Peugeot har bestämt det då det var lite för många motorras på denna. Ett byte kostar endast 10-15 tkr.

Diverse elfel kan du vänta dig. Allt från en elhiss som vill vara nere eller tvärdöd motor. Hittar man en bil som verkar fungera åker man som en kung. Hittar man en som börjar krångla går man i konkurs.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

575 Inlägg
15 januari 2016
#4
Supike skrev:
Tanken var att köpa en värsting bil denna vår, men sedan fick jag syn på en 406 coupé är helt såld på modellen. Bilen har gått runt 18k mil och säljs för strax över 20. Det är en 3.0 V6 i samt automat.

Enda erfarenheten jag har av bilar är mina föräldrars splitter nya, samt min gamla 240 från 80 talet...

Frågan är om det är värt 20k på en bil som gått så långt? Vad tror ni folket?


Tack på förhand

Vad är det för årsmodell på den? Det skiljer en del på en V6 före och efter 1999.


7 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
#5
thilo skrev:
Supike skrev:
Tanken var att köpa en värsting bil denna vår, men sedan fick jag syn på en 406 coupé är helt såld på modellen. Bilen har gått runt 18k mil och säljs för strax över 20. Det är en 3.0 V6 i samt automat.

Enda erfarenheten jag har av bilar är mina föräldrars splitter nya, samt min gamla 240 från 80 talet...

Frågan är om det är värt 20k på en bil som gått så långt? Vad tror ni folket?


Tack på förhand

Vad är det för årsmodell på den? Det skiljer en del på en V6 före och efter 1999.

Det är en 99.
Så detta kan vara ett dumt köp?

575 Inlägg
15 januari 2016
#6
Supike skrev:
thilo skrev:
Supike skrev:
Tanken var att köpa en värsting bil denna vår, men sedan fick jag syn på en 406 coupé är helt såld på modellen. Bilen har gått runt 18k mil och säljs för strax över 20. Det är en 3.0 V6 i samt automat.

Enda erfarenheten jag har av bilar är mina föräldrars splitter nya, samt min gamla 240 från 80 talet...

Frågan är om det är värt 20k på en bil som gått så långt? Vad tror ni folket?


Tack på förhand

Vad är det för årsmodell på den? Det skiljer en del på en V6 före och efter 1999.

Det är en 99.
Så detta kan vara ett dumt köp?

Nej absolut inte, den största skillnaden är att den nyare motorn har känsligare tändspolar så då är det viktigare att dom är bytta.
Jag har en -98 och är otroligt nöjd med den.


414 Inlägg
16 januari 2016
#7
Farsan hade en 607 3,0 med nyare motorn tror den tillverkades 01-10 eller något sånt. Skitnöjd, käkade ett gäng med tändspolar. Sedan drygt 5 år tillbaka är det min kusin som kör den bilen, han fick byta dem sista två spolarna. Den nya uppdaterade modellen av tändspolar verkar hålla.

Annars mycket pålitlig bil, förutom tändspolarna (gamla modellen) och en trasig elhiss (plastclips för typ 20kr) har det inte vart några som helst problem.

Motorn går fortfarande som en klocka trotts att han byter olja var tredje år typ..



Sök