Tar och lyfter denna tråd
Jag turbokonverterade min Volvo 740 med B230A motor, altså förgasarmotor.
Jag köpte en orginalturbo till 740 turbo med tillhörande grenrör, downpipe, vattenslanga och oljeledningar.
Oljan tog jag från där oljetrycksgivaren sitter och gjorde ett t-kors och drog en slang till turbon. Sen svetsade jag en retur nere i tråget.
Vattnet tog jag från toppen där vattentemp givaren sitter på andra sidan motorn och en slang till turbon. Sen från turbon till ett t-kors på en tjocka slangen mellan vattenpumpen och kylaren.
Sen köpte jag en orginal intercooler från 740 turbo och satte där kylaren brukar sitta och satte fast kylaren med buntband och ståltråd bakom intercoolern.
Tryckrör gjorde jag av lite allt möjligt jag hittade i verkstaden (avgasrör, kylarslang från lastbil, avloppsrör och sånt.)
Sen köpte jag en trycktätad orginalförgasare med en hemmasvetsad tryckbox som man ansluter tryckröret till. Modifieringarna som är gjorda på förgasaren är bl.a. omslipad nål och borttagen och igentätad choke och sånt.
En väldigt bra guide om hur man trycktätar en förgasare.
Den i guiden är en gammal stromberg men det är ungefär samma förgasare.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249Sen orkar inte orginal bränslepump som sitter på blocket att mata in bensin i förgasaren då det är övertryck i den vilket gör att bensinen trycks tillbaka, därför köpte jag en tankarmatur från en 740 med insprutmotor som har elektrisk pump i armaturen. Den kopplade jag till en strömbrytare i kupén. Koppla INTE pumpen till tändningen för då börjar den mata bensin så fort du slår på tändningen.
Sen köpte jag en bränsletryckregulator för att kunna reglera bränsletrycket. Sen en returslang från regulatorn till bensintanken så överflödig bensin kan åka tillbaka.
OBS jag har inte hunnit få ihop motorn och provkört om det fungerat än. Det är möjligt att man kan bli tvungen att installera en till bränslepump. Men jag vet inte.
Det var den hjäp jag kunde bidra med. Hoppas det är till nån nytta