Vilket dag det varit idag... Första gången man lägger klinker och man gör allt fel man kan tänka sig även fast man är fullt förberedd.
Det första misstaget jag gjorde var att börja nära golvrännan, just där är lutningen som kraftigast och måste först fyllas upp med lite fix innan man kan lagg klinker där. blev katastrof. Så det sluta med att jag tog upp allt och spola rent allt. Blandade för mycket fix, 4kg, ush inte skoj att slänga.
Så tillbaka till ritbordet och fundera på vad jag gjorde fel och börja om med nya kunskaper.
Denna gång började lite längre ifrån golvrännan på ett mer plant underlag. Men nu kom nästa jobbiga fråga, hur vet man när man tryckt dit dem nog bra? Tar jag upp och kollar täckningen, ja då har man ju tagit upp plattan och måste lägga om den. Då min metod för att kolla just detta var att kolla ifrån sidan där man såg fixkammarna. Efter jag tryck och skjutit plattan fram och tillbaka nog mycket så har alla dessa kammar blivit enhetlig och då antar jag att plattan sitter så bar den kan sitta, pressade jag mer ja då började det komma ut ifrån sidorna på plattan så även det måste vara ett bra tecken.
En annan sak jag lärde mig ifrån först omgången var att göra fixet just lite fastare (0,4-0,5l vatten per kilo) så jag blandade 0,4l vatten denna gång. Nu var fixet mycket mer medgörligt och kletade och rann inte lika mycket, nackdelen var att jag fick trycka hårdare för att få dem på plats så nästa omgång blir nog 0,45l/kg.
Det är ett flexibelt flytfix jag använder mig av så det är lite flytande än vanligt fix, Detta för att ta bort så mycket luft som möjligt under plattorna för att göra dem så hårda som möjligt.
Nå nästa problem jag stötte på som jag inte allt var beredd på... fixet kommer ju upp mellan fogarna och det ska de ju inte... ja de enda jag kan tänka mig hjälpa är att helt enkelt skrapa fogarna ren med en mejsel.
Kletigt som attans är detta jobb, det kommer fix över allt... å knäna, aj aj aj, även med riktiga proffs knäskydd så är knäna helt möra. Många många lärdommar har jag fått genomgå idag, men i morgon, ja då ska det gå betydligt snabbare detta
I slutändan fick jag bara dit 8 plattor, gick åt ca 2kg fix för det.
Jag använder mig av klinkers ifrån Byggmax, "Gres". 8mm fixkam (väldigt bra golv). Fogbredden blir 4mm.
Fär att markera ut vart jag ska lägga plattorna använde jag mig av snörslå och laserpass.