ÄNTLIGEN är gjutningen gjord.
Brum brum, akta akta, betongbilen är här!
Här har de just börjat hälla ut betongen.
De har kapat till en planka och monterat fast en vibrator på den och sedan trat de denna planka på skenorna jag monterat upp så betongen glider ut jämt och bra som jag vill ha fallet. En killer krattar ut betongen medans en annan går runt med en vibrostav och vibrerar bort all luft ifrån betongen. Betong utan luft = stark och bra betong.
Härligt att se de fyllas upp
Här har de vibrerat klart ena sidan av garaget och fixar till för hand intill rännan.
Men vid detta skede fick jag mindre panik. Det var för lite betong i betongbilen! Mängden vi beställde var mer än tillräckligt så mest troligen har de lämnat av för mycket på något annat ställe. Jag ringde den ansvarige för jobbet jag beställt och han försäkrade mig om att de fixar det utan att jag ska få betala eventuella merkostnader. Killen fick mig lugn och jag litar på vad han säger.
Efter ett tag dyker det upp en släpvagn med lite extra betong
Här har tar de bort stängerna och trälisterna på väggarna som använde för vibrobalken och sedan fyller de igen hålrummet som lämnas.
Då betongen inte är nog hård att gå på så lägger de ut isoleringsskivor för att ta sig runt i garaget.
Betongen de fick var väldigt lös, de vela köra med en maskin för att riva golvet men eftersom de var så löst måste de göra det för hand. När man "river" betong så jämnat man ut betongen, tar bort dalar och toppar.
Det var denna maskin de vela köra med den den rev på golvet för mycket så de sluta med att de gjorde det för hand.
Ena killen brädrev golvet medans den ändra stålglättade golvet. Stålglätta golvet är det sissta momentet för att få det så jämt och fint som möjligt. Det är samma som att brädriva golvet fast man gör det men en stålspackel liknande verktyg.
KLART!
Nästa steg är att ta mig ann väggarna