Är ärligt förvånad hur pass mycket ni bryr er om bäbisen, hade en annan bild av besökarna på detta forum ^_^, väldigt glad för att jag hade fel ♥
Ska bjuda på nästa och sista updaten jag har att ge. Jag fixade tröskeln mellan garaget och de bakre rummen, har dock bara min mobilkamera som tyvärr tar lite suddiga bilder men man ser vad som händer
Här har jag spikat fast en bräda i väggen. Brädan är formad för att följa golvet samt ligga i samma höjd som i rummet bortom garaget.
Här ser ni att jag tagit bort dörren och allt som tillhörde den. Dörren var av massivt trä så den sparar jag, ska fixa den och använda den som dörr mellan garage och hus. En solid dörr släpper igenom betydligt mindre ljud som jag kommer skapa i garaget.
Jag drog även fast en planka i den andra plankan för att ge lite stabilitet samt för en liten annan udda lösning. Jag äger ingen betongvibrator och vill packa betongen så plankan är en del av lösningen på problemet. Visas senare. Vinkeljärnen bara ligger där, de plockas bort sen, fyller ingen funktion alls. Innan jag hällde i betong vattnade så sprayade jag betongen med vatten och lät betongen suga in vattnet. Detta gör så att den nya betongen suger fast bättre och att den gamla betongen inte suger ut vattnet ur den blöta betongen. Efter det så strök jag på ett lager med primer för att öka vidhäftningen. Efter det så blandade jag upp en väldigt lös vällingliknande betong (samma som den betong jag ska gjuta med fast med mer vatten) och "slammade" alla ytor, alltså kleta på den med borste. På detta sätt kommer betongen i väldigt bra kontakt med ytan och glider in i alla håligheter. Efter det var det bara att hälla i resten av den vanliga grovbetongen.
Tog min slagborrmaskin och fäste fast en bult istället för borr. Jag tröck bulten mellan de två plankorna och gav järnen. Med borrmaskinens knackningar och med hjälp av bultens hörn så vibrerade jag plankorna rätt bra. Vibrationerna fortplantade sig och betongen vibrerade
Man vibrerar betong för att packa den och tömma den på luft. Den flytter dessutom lätt in i små gropar och håligheter.
Sen så var det bara en fråga om att skrapa av överflödig betong och släta till ytan så gott man kunde. Bilden är tagen efter det har blivit lite hårdare och ena plankan har tagits bort (mycket lättare att ta bort när betongen fortfarande är "mjuk").
Väntade till nästa dag och tog bort sista plankan. Betongen var fortfarande "mjuk" men gick att gå på försiktigt. Det var i detta skede jag fixade till det sista lilla som att t.ex avruda 90° kanten så den inte var så vass m.m.
När betongen har brunnit klart har den samma nyans som resten av golvet och man kommer inte kunna se att man gjutit.