2884
Sök

BMW 745i Turbo Mos&Flärd

Målet med detta projekt är en fräsch, ovanlig glidarbil med ordentligt klös i maskineriet. :D

12 369 Visningar
Uppdaterades senast 10 februari 2018
34 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#1
Tråden kommer handla om hur jag utvecklar bilen med mycket bilder.

I dagsläget är bilen ordentligt uppfräschad och jag har precis påbörjat ett trimningsprojekt av M106-motorn.
Jag tänkte dock börja tråden med lite bilder från uppfräschningens gång.

Välkomna till min första projekttråd! smile
Senast redigerat av DMAR (19 februari 2016)

Turbo - En smittsam skjukdom :)

34 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#2
Såhär såg bilen ut vid inköpet för 5 år sedan smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-878b163a5bb6bd8dd00a68fdaa8e361f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-586034dddafddce34bf67a25b5a630e6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-9ca57cbb8bdd6fbf974e692e12906846.jpg
Senast redigerat av DMAR (25 februari 2016)

Turbo - En smittsam skjukdom :)

34 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#3
Första jag tog tag i var grillen. Någon föregående ägare hade visst målat kromkanten svart vilket jag tyckte såg hemskt ut. Jag började gnida bort färgen men det var ganska eländigt. Istället hittade jag en hel och fräsch grill med M-emblem på nätet. Den ropades hem snabbt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-126e2fed4ead9e12c2bf6def249ceaff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-1a61094c4580c12a4537593ef7f4b541.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-aa858e2941b29d085397d3b381cd8bf9.jpg
Senast redigerat av DMAR (25 februari 2016)

Turbo - En smittsam skjukdom :)

34 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#4
Pga bekymmer och läckage i nivåregleringen bestämde jag mig för att byta till vanliga dämpare och samtidigt sänka bilen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-6390f985d365d09b1089ef356c8f93ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-12d40e19af6dc77677544d2250275e46.jpg

Jag har även skaffat originalnavkapslarna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-b8f7fc8dc39ccc6f8c9409d965b07447.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-8a38b79f6b6c1cb72f5becb7bb2bd64e.jpg
Senast redigerat av DMAR (16 februari 2016)

Turbo - En smittsam skjukdom :)

34 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#5
Här är prylarna jag använde. Originaldämparna fram var ok så jag bytte endast fjädrarna just då.

Sänkfjädrarna kommer från en firma som heter Cobra och är progressiva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-99f8d2b58a1a79b821b7306816b15bde.jpg
Senast redigerat av DMAR (25 februari 2016)

Turbo - En smittsam skjukdom :)

34 Inlägg
19 februari 2016
Trådstartare
#6
Renovering av BBS-fälgarna.

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-7b5c67bb6370dbe2852ecfc8bdcbe5b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-78fb2ca465f64faa13ec2516de34efbf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-f4e5a9c543a4a71825c24e0791f2b7a7.jpg

Sandpappras fint för att få bort klarlacken samt för att nya lacken ska fästa bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-3178723a7bb757cef291863b084e7341.jpg

Banorna våtsandpappras i steg för att sedan poleras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-1ccdcf34545bf269a1eed92ea85a7d07.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-2e92e4d00b15320434a9f971159c6581.jpg

Lack smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-dc9470565722fd65807af2f29b1cb513.jpg

Provmontering
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-3154820c7288fcea22d9797444c5fad5.jpg

Skruvarna gjordes i bilens färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-f22c22532b958f24c791ba1781400989.jpg

Provmontering på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-b5b066b32934bcd0e8a662e8be966a0e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-3ed15b8a2b87472bed10dfd149629031.jpg

För centrumen valde jag att behålla BMW-loggan och bryta av med färgen. Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-8dfbad493cb6fa1f40e57e091df580a6.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-ed8dfe5edcba885b737bdf3520d528a6.jpg

Resultat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-17439573e592736aea4532550ce35d0e.jpg

Turbo - En smittsam skjukdom :)

480 Inlägg
19 februari 2016
#7
Lite av en drömbil det här!
Snyggt jobbat med fälgarna också!

Hur ser trimplanerna ut i effektmål / budget etc?
Kan ju bli bra snyt i dessa motorerna med relativt små ingrepp!


34 Inlägg
21 februari 2016
Trådstartare
#8
Bennybira skrev:
Lite av en drömbil det här!
Snyggt jobbat med fälgarna också!

Hur ser trimplanerna ut i effektmål / budget etc?
Kan ju bli bra snyt i dessa motorerna med relativt små ingrepp!

Tackar, jaa det är sjukt underskattade bilar!

På längre sikt tittar jag på kanske 800hk på naven. Jag har inte bestämt hur jag ska göra med växellådan (den håller inte för så mycket mer än 4-500hk hmm ) .

Till sommaren vill jag lägga mig på 550-600 motorhästar med oöppnad motor och originalsprut.
Budgetmässigt så är det som du skriver, det blir mycket snyt för pengarna med dessa motorer.
Jag köper mycket begagnat för att hålla priset lågt och ändå få bra grejer. Jag har inte gjort upp någon budget utan kör lite pö om pö när jag hittar bra grejer. cool

Turbo - En smittsam skjukdom :)

34 Inlägg
22 februari 2016
Trådstartare
#9
Första omgången trim gjordes samma år jag köpte bilen. Det blev ett chip från kända BMW 745 trimmaren Juha Touma (som tillåter höga laddtryck), en progressiv bränsletrycksregulator (1:1,4) samt en provisorisk kina-dump.

För att höja laddtrycket köpte jag en elektronisk laddtrycksstyrning från HDI på Ebay. Fördelarna mot en traditionell pysventil är många. Största fördelen är att man kapar turbolagget för att den håller wastegaten helt stängd tills rätt tryck uppnås. Dessutom har den två ställbara lägen som man kan snabbt välja mellan från kupén. big_smile

Ni får ursäkta bilden, jag hittar ingen bättre på dumpen just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-1fc4cad082e6ddef4576b9422dcbdbf2.jpg

Turbo - En smittsam skjukdom :)

34 Inlägg
22 februari 2016
Trådstartare
#10
En bredbandslambdamätare från AEM installerades ganska snart och i samma veva byggdes avgassystemet om till 3" från turbo.
Efter det märkte jag att laddtrycket sjönk på höga varv.
För att motverka detta modifierades wastegaten med en extra port på ovansidan av membranet som hjälper till att hålla kolven nere (kan försökta hitta en bild på detta om intresse finns).
Nu funkar allt som det ska och jag laddar 1,2 bar vilket borde ge ca 400hk roll

Bilen skjuter på ordentligt till ungefär 200 innan det börjar mattas av långsamt.
Drevningen på 4an är sjukt hög för övrigt. Den varvar bara 3000rpm vid 180 big_smile

Här kommer en bild från hytten för att visa min layout. Nivåregleringen till belysningen var trasig så jag använde den smygluckan för placering av lambdamätaren smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-8b0ce9406a3fc58dac3865c30ed98d3f.jpg

Turbo - En smittsam skjukdom :)

Räser Förer
386 Inlägg
22 februari 2016
#11
grymt smile
bara i med värre kam, ordentligt grenrör, hx50 och bra sprut så har du 500whp

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

34 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
#12
Vertigo skrev:
grymt smile
bara i med värre kam, ordentligt grenrör, hx50 och bra sprut så har du 500whp

Tackar! Det är på gång cool

Turbo - En smittsam skjukdom :)

34 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
#13
Och så blev det dags att ta tag i dom mindre smickrande bitarna på bilen. Smakprov på hur det såg ut innan mad :

Klarlackssläpp på huven:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-e4920023a4fd59c2b78c4cf5d2f433d9.jpg

Halvdant rostlagade(?) skärmkanter bak:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-9562de6777739f655dedb8167505b3b1.jpg

Väldigt ledset domkraftsfäste hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-fc2d666a002345b18dc1315e96321514.jpg

På det stora hela har den ändå klarat sig mycket bra från rost:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-561f5be4861d50a0eed8340f5c5fcff0.jpg
Senast redigerat av DMAR (25 februari 2016)

Turbo - En smittsam skjukdom :)

10 Inlägg
25 februari 2016
#14
Riktigt fina bilar! Ser väldigt rolig ut.... smile
Hur är det med turbo och denna automat?

34 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
#15
MuggesTurbo skrev:
Riktigt fina bilar! Ser väldigt rolig ut.... smile
Hur är det med turbo och denna automat?

Tackar! Det är kul när det rör på sig också. wink
Jag måste säga att automaten fungerar bra med den effekten som är nu (ca400hk).

Det ända som jag har problem med är att den är grinig med att växla tills oljan har fått lite värme.
Dvs antingen står man några minuter med driven i och sen går den som vanligt eller så växlar den inte från 1an i upp till 1km (oavsett vad man gör med spakar och reglage).
Det problemet är mest påtagligt när det är kallt ute så på sommaren går det bra ändå. roll

Jag är 95% säker på att det är lite skit i "fartguvernören" i lådans bakkant. Det kan tydligen orsaka sådant men jag har inte bestämt om jag vill åtgärda det eller hitta på nåt annat drivlinemässigt på sikt.

Jag går i tankarna på att slänga i en Cheva 700R4-låda istället och ha paddlar eller vara tråkig och stoppa i en E60 530d manuell. tongue

Turbo - En smittsam skjukdom :)

480 Inlägg
26 februari 2016
#16
Ser ju inte för sämst ut på rostfronten! Grattis big_smile


34 Inlägg
27 februari 2016
Trådstartare
#17
Bennybira skrev:
Ser ju inte för sämst ut på rostfronten! Grattis big_smile

Tack smile Föregående ägare verkar ha kört sparsamt vintertid, minst sagt big_smile

Turbo - En smittsam skjukdom :)

34 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
#18
Nu var det någon dag sen jag skrev. Här kommer lite bilder från när vi angrep rosten smile

Här var det rost i bakskärmen. Som jag misstänkte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-c5cd9af4e4db5369a7ad4565258d6a89.jpg

Skurit bort "infekterade" delar och svetsat i ny plåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-d8ab455aaebb27098cd096f945d67f64.jpg

Det som gömmer sig bakom lister... Får man laga mad
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-d45bbd5734c158e3cbd6449cb4709bad.jpg

I me ny plåt ba cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-b9618c6b2e131517219bd85d2d267e24.jpg

Lagad skärm redo för lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-774b4f46be1bcb562e69bae054badeb5.jpg

Huven fick en behandling den med. Tillsammans med alla övriga angrepsställen. Domkraftsfästerna svetsades om med ny plåt och rostskyddades därefter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-cf095e854246a761f75346f976859822.jpg

Lackat innan polering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177185/177185-a5cbe10413ebe0847515834e720d778a.jpg

Puh, mycket jobb har lagts ner men resultatet blev väl värt det. Bilder kommer big_smile

Turbo - En smittsam skjukdom :)

480 Inlägg
29 februari 2016
#19
Mums!


Räser Förer
386 Inlägg
1 mars 2016
#20
Fint smile ett sett feta split på dendär så är den komplett 😍

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo


Sök