3064
Sök

angående volvo´s raka sexor

1 161 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
#1
Hej.. har en fråga om de finns olika sexor till 760:in?
o vad den/dom heter?
Mvh Jonas

21 761 Inlägg
26 december 2006
#2
Dieselsexan heter D24(rak), sedan finns en turbodiesel som heter TD24 har jag för mig. Bensinsexan däremot är en V6 och heter B28, den lite nyare V6:an heter B280.

B27 och B28 fanns på 260 modellerna, V6:or båda två.

www.volvoclub.org.uk/history/index.shtml  där finns lite historik om Volvo.
Senast redigerat av Drönirettab (26 december 2006)

1 161 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Dieselsexan heter D24(rak), sedan finns en turbodiesel som heter TD24 har jag för mig. Bensinsexan däremot är en V6 och heter B28, den lite nyare V6:an heter B280.

B27 och B28 fanns på 260 modellerna, V6:or båda två.

www.volvoclub.org.uk/history/index.shtml  där finns lite historik om Volvo.

okej.. hade för mej att bensinarna oxå va raka..
hur är hållbarheten på B28 respektive B280 då?

699 Inlägg
26 december 2006
#4
Har fått för mig att de motorerna är värdelösa... Verkar vara dålig livslängd å så på dem...

Bilgalen elektriker :)

FreddeK
26 december 2006
#5
är detta renaultmotorer? den som satt i 760 och 264?? lite offtopic men nyfiken!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
27 december 2006
#6
fråga den här killen. han kan nog allt som finns att veta som är värt att veta. 
www.ofiengineering.se

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

1 161 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#7
Lucifer84 skrev:
fråga den här killen. han kan nog allt som finns att veta som är värt att veta. 
www.ofiengineering.se

okej tack för hjälpen..

har en fråga till..
ja vet om en 760 som ja kanske kan få billigt..
ä de värt att köpa den eller inte?

* Voff voff *
10 702 Inlägg
27 december 2006
#8
JonasHalt skrev:
Har fått för mig att de motorerna är värdelösa... Verkar vara dålig livslängd å så på dem...

Hur många har du ägt och hur mycket är hörsägen...?!

B28E är en ganska så trist motor med sina lösa cylinderfoder och får oxå oftast fodersjunkningar... Undvik alltså 760 GLE 82-86...

B280E och F är en helt okej motor som för all del bygger på B28E men är förbättrad på MÅNGA  punkter... Om du ska ha en 760 GLE köp då en 87-90... Den håller alldeles utmärkt så länge den servas som den ska!

Och ja... Både jag och min Far har haft 760 resp. 765...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

"Ijenkligen"
788 Inlägg
27 december 2006
#9
Freddeponken skrev:
är detta renaultmotorer? den som satt i 760 och 264?? lite offtopic men nyfiken!

jag vet att iallafall 760 fanns med PRV-motorn (peugeot renault volvo)
ganska kass motor faktiskt..
mvh

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

* Voff voff *
10 702 Inlägg
27 december 2006
#10
opeltiffi skrev:
Freddeponken skrev:
är detta renaultmotorer? den som satt i 760 och 264?? lite offtopic men nyfiken!

jag vet att iallafall 760 fanns med PRV-motorn (peugeot renault volvo)
ganska kass motor faktiskt..
mvh

B27 och B28 är PRV-sexan ja... PRV stod för Peugeot - Renault - Volvo, men den satt även i DeLorean...!

B280 bygger på den men är ändrad på ett flertal punkter till det bättre...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Live the dream
358 Inlägg
27 december 2006
#11
Brådhis skrev:
opeltiffi skrev:
Freddeponken skrev:
är detta renaultmotorer? den som satt i 760 och 264?? lite offtopic men nyfiken!

jag vet att iallafall 760 fanns med PRV-motorn (peugeot renault volvo)
ganska kass motor faktiskt..
mvh

B27 och B28 är PRV-sexan ja... PRV stod för Peugeot - Renault - Volvo, men den satt även i DeLorean...!

B280 bygger på den men är ändrad på ett flertal punkter till det bättre...

//Brådhis

PRV:n som sitter i DeLorean är tillverkad av Renault och är av god kvalitet.
Det är skilnad på motorerna och Volvos håller lägst klass med flytande foder och pappskims.
Får man tag på en PRV med fasta cylindrar så är motorn elt okej.

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

* Voff voff *
10 702 Inlägg
27 december 2006
#12
DeLorean skrev:
Brådhis skrev:
opeltiffi skrev:

jag vet att iallafall 760 fanns med PRV-motorn (peugeot renault volvo)
ganska kass motor faktiskt..
mvh

B27 och B28 är PRV-sexan ja... PRV stod för Peugeot - Renault - Volvo, men den satt även i DeLorean...!

B280 bygger på den men är ändrad på ett flertal punkter till det bättre...

//Brådhis

PRV:n som sitter i DeLorean är tillverkad av Renault och är av god kvalitet.
Det är skilnad på motorerna och Volvos håller lägst klass med flytande foder och pappskims.
Får man tag på en PRV med fasta cylindrar så är motorn elt okej.

Ja... Lustigt nog var faktiskt Volvos version, som satt i 260 GLE, 240 GLT6 och 760 82-86, den absolut sämsta i familjen... Är väl typ enda gången en fransk 80-talsbil utklassat en Volvo... ;-)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 893 Inlägg
27 december 2006
#13
Volvo slutade med B28(B27)/B280 "PRV" V6an när 900an kom 90. Då hade de utveklat en helt egen rak 3 liters 6a på 204hkr. Kommer inte ihåg betekningen på den.
De har i alla fall ett modul system så 960an fick en 6a på 3L, 850an fick samma motor fast en cyl kort (Rak 5a) på 2.5L, V40 fick en 4a baserad på samma block fast då på 2L
Invändigt är 2.0, 2.5 och 3.0 därmed väldigt lika, kolvar mm passar rakt över. (Vevaxlarna var givetvis olika.) Motorerna tillverkas i samma maskiner.
Sedemera kom motorerna med ytterligare variation tack vare olika borning. 960ans raka 6a fans från 95 års modell som 3.0 eller 2.5 (Båda raka sexor) 850an kunde också fås med en snik variant på 2 liter (Rak 5a) osv. osv... Motor familjen kom alltså 1990 med 900ans intåg, sedan i 850/S70/V70 osv...


Live the dream
358 Inlägg
27 december 2006
#14
Brådhis skrev:
Ja... Lustigt nog var faktiskt Volvos version, som satt i 260 GLE, 240 GLT6 och 760 82-86, den absolut sämsta i familjen... Är väl typ enda gången en fransk 80-talsbil utklassat en Volvo... ;-)

//Brådhis

Även en blind höna....min vän ;-)

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

56 Inlägg
27 december 2006
#15
2.5 litern heter B6254
3.0 litern heter B6304

Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)

736 Inlägg
27 december 2006
#16
__hogberg__ skrev:
Drönirettab skrev:
Dieselsexan heter D24(rak), sedan finns en turbodiesel som heter TD24 har jag för mig. Bensinsexan däremot är en V6 och heter B28, den lite nyare V6:an heter B280.

B27 och B28 fanns på 260 modellerna, V6:or båda två.

www.volvoclub.org.uk/history/index.shtml  där finns lite historik om Volvo.

okej.. hade för mej att bensinarna oxå va raka..
hur är hållbarheten på B28 respektive B280 då?

Kanske minns du den raka bensin sexan som satt i 164an? B30A eller B30E, vilken var utvecklad av volvo? B20 med 2 extra burkar.


1 161 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#17
frasse4 skrev:
__hogberg__ skrev:
Drönirettab skrev:
Dieselsexan heter D24(rak), sedan finns en turbodiesel som heter TD24 har jag för mig. Bensinsexan däremot är en V6 och heter B28, den lite nyare V6:an heter B280.

B27 och B28 fanns på 260 modellerna, V6:or båda två.

www.volvoclub.org.uk/history/index.shtml  där finns lite historik om Volvo.

okej.. hade för mej att bensinarna oxå va raka..
hur är hållbarheten på B28 respektive B280 då?

Kanske minns du den raka bensin sexan som satt i 164an? B30A eller B30E, vilken var utvecklad av volvo? B20 med 2 extra burkar.

ja de kan ju ha vart därifrån ja har fått de


Sök