God kväll!
Varit några timmar i garaget idag och fick gjort en del. Fått ihop blockhalvorna och monterat på pumparna och lite sånt
Även kolvarna fick åka i
Det går framåt i alla fall. Sen kom jag på att jag bara hade fått en topplockspackning så fick ringa Stefan på Japtuning så han skickade en till med en gång så den kommer imorgon. När vi monterade ihop blockhalvorna använde vi Volvos flytande Rosa packning. Den skall tydligen vara den allra bästa. Hört massa folk som säger det
Sen fick jag ett paket med min Setrab oljekyl i veckan också
Något som jag inte skrivit är att jag har snackat fram och tillbaka med Stefan angående om vi verkligen skulle ha ARP bult i botten. Det skall verkligen inte behövas på EJ20 maskinerna egentligen men jag vill ju verkligen vara säker. ARP i botten kan tydligen skapa komplikationer i blocket om man jämför med original. Så det blev i slutändan originalbult i bottendelen. Dom skall hålla för mycket mos dom med så det blir nog bra
Nu till lite bilder!
Sandwich
Var i satan skall den få plats
Förvånansvärt liten för att vara 19raders ändå
Där vi lämnade det sist
Lite flytande packning innan giftemål
La på lite extra inkörningspasta på ovansidan av veven också.
Man får egentligen inte råka kleta något på blocket där flytande packningen skall ligga men det torkade jag bort
Kleta ut det lite
Oooch den sitter ihop!
Tog inga bilder när vi drog i bultarna för det är lite brådskande att få ditt alla så inte packningen torkar innan det sitter rätt. Dom små bultarna på sidorna skulle dras med 26nm och blockbulten med 47nm om jag inte missminner mig
Denna är viktig att inte missa, sitter en m10 som är lite gömd där tråget skall sitta
Det är viktigt att det är olja på bultarna med även längst upp vid brickan så det kan snurra när man drar åt det.
Alla bultar i!
Man skall i princip dränka kolven i olja, snurra ringarna och se till att allt är fuktat. Man får inte glömma att kolla så ringarna ligger rätt efter man snurrar runt det bara.
Klämma in alla kolvringar är ett jävla meck
Nu skall blocket få smaka på korvren! Kolven*
Sen får man försiktigt knacka och se till att inte klämman åker upp så ringarna sticker ut.
Bottendelen på en hammare är det perfekta verktyget
Det sitter hål som i vanliga fall är pluggade där man monterar in kolvbult.
Pro tip: Man måste montera låsningen på ena sidan innan man monterar i kolven, för man når bara yttersidan när den väl sitter i
Sen är det ett satans meck för att få i det för staken åker runt i blocket och kolven måste vara i perfekt läge men det gick
Sen va det i med packboxen till vevaxeln.
Och sen i med alla pluggarna så man inte glömmer det när man ändå håller på
Detta är ett täcklock som sitter i blocket, bra att ha.
Snart klart!
Sen var det dags att montera nya oljepumpen. vilket mästerverk
Protip: häll i olja och snurra runt pumpen. Då får man oljetryck snabbare när man startar maskinen för första gången.
På med lite mer "geggamojja"
Satan va fin den är
Älskar prylar
Kamrem och vattenpumps kittet från gates.
Gamla vattenpumpen. Ser i princip ny ut
Nya pumpen, när man kollar på bladytan ser den ut att kunna flytta bra mer med vatten. Men sen har jag även läst att Subaru's originalpump skall vara superbra men vi får la testa
Ser fin ut på i alla fall.
Sen stoppade vi i ARP bultarna till ena toppen.
Toppen skall hängas på.
På med packning
Sen hängde vi bara på toppen. Man måste plocka av kammarna och allt för att bulta fast dom och klockan började onsdag så vi skippade det idag.
Helhetsbild vart jag är nu!
Det känns sjukt bra och allt lirar och passar. Nu i veckan skall jag hinna:
*Montera på båda topparna
*Fixa iordning kabelmattan (Som jag skjutit på ett tag)
*Få på alla spännrullar etc
Det är planen i alla fall. Sen får vi se hur utfallet blir
Ha det gott så hörs vi!
Simon Jannerberg