3125
Sök

Volvo XC70 D5 AWD Drar vatten?

236 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
Hallå! Tycker mitt kylsystem på xc70in beter sig konstigt! Blir tryck i systemet(Rätt högt med många säger att det är normalt) Sen försvinner det kylarvatten? Den läcker inte någonstans, och det är torrt vid mattorna i bilen.

Fläkten blåser oftast varmluft(som bäst när man kör fort) men ibland kan värmen försvinna som om det inte va något vatten i värmepaketet? Kan hända i hög fart, eller på tomgång/stadskörning och sen när jag går ut och tittar nivån då så är den normal?

Har startat bilen och låtit den stå med öppet lock till expansionskärlet tills den nådde arbetstemp, och det bubblade aldrig över verken på tomgång eller när man varvade, vilket den borde ha gjort ifall topplockspackning va kass eller?

Ryker inget vitt om avgaserna och oljan är fin! Sen går bilen bra och håller temperatur exakt som sen ska(Har tittat med ODB läsare och det verkar bra).

Vad kan det vara för fel?

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
3 mars 2016
Vissa system ska ha ett visst övertryck men då gäller det att locket till expansionskärlet inte har för dålig fjäder så att den öppnar för tidigt vid lågt tryck så att vattnet trycks ut där. Kolla att inte kärlet är fullt med skållhett vatten när du kört en stund efter att motorn gått upp i temperatur. Jag har varit med om detta på Vetten, den har också tryckkokarsystem. En grej att kolla upp.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
3 mars 2016
Åk och gör ett avgastest på kylarvätskan.

6 158 Inlägg
3 mars 2016
Hej!
Någonstans tar vattnet vägen.
Läcker det inte ut synligt i motorrummet eller i kupén så så är det nog tyvärr en liten liten spricka i topplockspackningen.

4 822 Inlägg
4 mars 2016
Vettemannen skrev:
Vissa system ska ha ett visst övertryck men då gäller det att locket till expansionskärlet inte har för dålig fjäder så att den öppnar för tidigt vid lågt tryck så att vattnet trycks ut där.

exakt, det ska vara övertryck i kylsystemet men när trycket blir för högt öppnar fjädern i locket.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök