Hallå mina följare! hoppas allt e bra med er:)
har fått svar på nu hur det fungerar med range och norrlandsväxeln, citerar ut en text:) Så har range plus 2 växlad bakaxel.
**Du kan använda Norrlandsväxeln, som den kallades på två sätt. Du kan antingen starta på ettan och varva ut (nästan). Sedan lägger du i Norrlandsväxeln och får en växel i mellanläget. När det är dags att lägga i tvåan kopplar du ur Norrlandsväxeln först och kör tvåan på sitt register. Sedan kommer tvåan med Norrlandsväxeln, och så vidare. På detta viset får du en tioväxlad bil. Alltså: Låg 1, hög 1, låg 2, hög 2, låg 3, hög 3, låg 4, hög 4, låg 5, hög 5. Detta kräver lite övning för att det skall gå smidigt och att man t.ex inte skall riskera att tappa varv inför ett uppförslut. Men har man lärt sig så kan man bli en "riktig fena" på Norrlandsväxel.
Den andra användningen är som en vanlig överväxel. Men till skillnad från personbilarna så kan man använda den på alla växlar.***
Sen kan jag bjuda på lite bilder på vad som hänt, inte så mycket skruvande utan mest förflyttat lastbilen till nya förvaringen, men vi fick städa ut där innan:) lite trångt med det gick:)
Dörren bakom går till bil garaget:) så skönt att man har allt i samma byggnad:)
Plockade bort bakrutorna, de raka va det glas i och hörnen plast. Trodde jag skulle finna rost under listerna men icke! inte en rostfläck där!
Sen tog jag lite randombilder och kolla lastbilen under. Finns endel åh göra, har oljeläckage på de flesta ställena utom motorn, både hydralpumpen,bakaxeln, växellådan m.m
Kollade även upp modell på lådan,hydralpump och turboaggeragt.
Nedan för här är kompressorn:)
ska ut och ta lite mer bilder nån dag när det finns tid:) och skruva m.m
Dagens frågenöt:) Nån som har en aning va detta är? (Jag vet) men ska se om ni kan:)
ha det! Med vänlig hälsning kristoffer