Christian S skrev:
AX3L skrev:
Bensin: 12.50 kronor per liter
Etanol: 11 kronor per liter
sist jag tittade så kostade E85 typ lika mycket som 95
Det kanske varierar runt om i landet, men riktpriset verkar vara 12.77 resp 11.08 enligt
http://www.bensinbolaget.se/. Dyr etanol med tanke på energiinnehållet, men ändå betydligt billigare per liter.
zoopåse skrev:
Ja, de ska sänka E85 med 70 öre då de nu ser att det finns utrymme för det i EU-reglerna som var anledningen till höjningen.
AX3L skrev:
Mitt förslag får väl i så fall bli en flexifuel/biopower bil (tänker ford focus eller Saab i första hand), som ni faktiskt kör på etanol. Om etanolbilens miljöfördelar tvistar de lärde, men att det är bättre än bensin är nog de flesta eniga om. En fullständig LCA (livsscykelanalys) på en biopowerbil och en prius eller liknande med batterierna är inte heller helt självklar.
Nej en 9-5 från runt 06 röstar jag för. Låg skatt (ca 1300), bekväm med de flesta mått mätt, relativt miljövänlig så länge man kör på etanol och säker för sin ålder och sitt pris.
Roligt att det dyker upp alternativ som Saab som jag inte funderat på tidigare. Men man börjar ju bli lite äldre och kanske behöver glasögon när man kör bil.
BioPower gör den ju helt klart intressant. Bra att kunna köra den på bara E85 och fördel att den är stor och bekväm med dragkrok om man behöver låna släp från byggmarknaden t.ex. Tidigare har jag fått hyra lastbil till det. Modellerna av 9-5 -06 och framåt (de med glasögon), är de befriade från oil-sludge-problemet? Känner en som fått byta väldigt mycket delar och göra många dyra reparationer på olika saker på sin Saab BioPower. Det är ju ett minus förstås. Ett annat minus är väl att den blir dyrare än Prius även utan reparationer.
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … =7&w=3 fint ex. AX3L
Ja det är ju en väldigt vanlig familjebil i Sverige av en anledning. Och absolut, dragkrok är mer eller mindre standard och de är ganska dugliga dragare också. Prius får man väl vad jag vet inte ens montera krok på?
Angående oil sludge så blev det i praktiken åtgärdat efter 2004 när motorn fick förbättrad vevhusventilation. BioPower-bilarna fick dras med många dyra reparationer i början pga höga värden av sulfater i bränslet. Igensatta spridare etc var mer eller mindre standard omkring 2006-2010. Det problemet har man dock kommit tillrätta med och jag ser inte att en biopowerbil skulle ha högre kostnad på reparationer än en ren bensinare. Det ska tilläggas att en biopower har tätare serviceintervall på 1500 mil eller ett år jämfört med 3000 mil eller ett år för bensinare, men kör man som du (och jag) mindre än ett 1500 mil på ett år är det ändå tiden som spelar in. Därför ser jag det som en fördel att det är en biopower då den i regel är servad oftare än en bensinare, 3000 mil vill jag inte köra på en olja oavsett bränsle. Service och reparationskostnad på Prius vill jag egentligen inte ens spekulera i, men spontant borde alla de avancerade systemen kosta en del om de havererar. Prius känns det också som att du bör lämna in till Toyota, medan en Saab 9-5 i den prisklassen kan lämnas in till killen runt hörnet. Jag kan ha fel, såklart (och Evildan vill helt säkert rätta mig här).
Den enda egentliga invändningen mot det exet är utrustningsnivån. Saabar från den årsmodellen finns i två nivåer (förutom Aero, men den är inte aktuell här ändå) som heter Linear och Vector. Bilen i annonsen verkar vara Linear, "snikmodellen" om du så vill. Vector har lite skönare stolar i halvskinn, lite bättre stereo etc och eftersom priset på begagnade bilar inte brukar skilja sig så mycket skulle jag i alla fall fundera ordentligt på vilken nivå som är rätt. Med detta sagt så är det inget fel på Linear, men Vector blir lite mer långkryssare enligt min mening.
Återkom gärna om du har fler frågor!
Lycka till oavsett