3105
Sök

Skoda octavia 04 - problem med dörrpanel, elhissar och centrallås

2 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
Hej,

efter att ha bytt elhiss(mekanism med motor) i vänster framdörr fungerade allt till en början utmärkt, men under monteringen av innerdörren slutar plötsligt hissarna och centrallåset att fungera.

Händelseförlopp

Tänk er att innerdörren är borttagen, mekanismen är bytt och jag pluggar in dörrpanelen(se bilden nedan) i kontakten till motorn för att testa om allt fungerar - det gör det - jag kör rutan upp och ner några gånger. Nu lägger jag ifrån mig den lilla dosan och råkar samtidigt trycka till den stora knappen i mitten - den som spärrar bilens övriga elhissar. När jag plockar upp dosan och skall försöka använda elhissen fungerar ingenting. Det går heller inte att låsa HELA bilen med låsknappen - enbart förardörren låses när man trycker på knappen. Jag trycker in och ut den stora knappen några gånger utan resultat.

Så nu fungerar alltså bara låsknappen, ingen av elhissarna fungerar från dosan. Däremot fungerar respektive elhiss utmärkt från elhissknappen på respektive övriga dörrar. Det går alltså att använda elhissen på exempelvis bakdörren, men det går inte att manövrera den från förarens dörrpanel.

Jag hittar lustigt nog ingen säkring som hör till elhissarna, och ingen säkring har gått i vilket fall så ett säkringsproblem går att utesluta.

Om ni har varit med om något liknande själv eller har en idé eller rent av en säker lösning på problemet så vore jag tacksam om ni ville ta er tid att skriva en rad om det.

Tack

http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1vZjKHVXXXXXsXVXXq6xXFXXXE/New-font-b-Driver-b-font-Side-Master-Electric-Power-font-b-Window-b-font-SwitchFor.jpg

131 Inlägg
20 mars 2016
Hade liknande problem med en A4, Då var det en slags centralbox i bakluckan bakom ett fack som styrde både elhiss o centallås.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
20 mars 2016
Antingen byta eller dela den för att se vad som hänt..
Men det är väl så att den går sönder då, för den är väl pressad ihop..
Senast redigerat av tommen1 (20 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
Intressant

rojri_91 - stämmer dina erfarenheter med upplevelserna i det HÄR inlägget?

tommen1 - jag har delat dosan och tagit en titt på kretskortet. Inget verkar trasigt och kretskortet är "inplastat" och fint.
Senast redigerat av Coveise (20 mars 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
20 mars 2016
Man kan inte se om ett kretskort är sönder tyvärr,så det är byte till annat som bör ske, om man inte kan mäta och laga det , dvs..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 661 Inlägg
21 mars 2016
Jag gissar på kabelbrott mellan kaross och dörr. Ett otroligt vanligt fel på hela VAG-koncernen.
Mät kablarna som går från dörren ut till kontaktstycket så ser du om någon kabel är av eller kanske är glapp.

131 Inlägg
21 mars 2016
Coveise- jo, exakt!

Sök