3534
Sök

Ska jag rostskydda bilen?

360 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
Efter att ha haft en Peugeot i 10 år, har vi köpt en 5 år gammal MB C180.
Nu till min fråga. Bör jag spraya på något skydd i hjulhusen och under bilen för att skydda mot rost?
Peugeoten har fått en del rost efter 10 år! Vad jag ångrade att inget gjordes...

Mercan ser ut som ny underifrån. Ännu.
Om jag skulle ge mig på spray, vad för något hade varit lämpligt att använda?

Cupra_
21 mars 2016
krakus skrev:
Efter att ha haft en Peugeot i 10 år, har vi köpt en 5 år gammal MB C180.
Nu till min fråga. Bör jag spraya på något skydd i hjulhusen och under bilen för att skydda mot rost?
Peugeoten har fått en del rost efter 10 år! Vad jag ångrade att inget gjordes...

Mercan ser ut som ny underifrån. Ännu.
Om jag skulle ge mig på spray, vad för något hade varit lämpligt att använda?

Nu har jag tyvärr inte namnet på det i huvudet men..

Det finns olika vaxsprayer som är till för att bättra på bilens originalskydd, det ska således inte skada lack m.m.
Finns på diverse biltillbehörsbutiker. Jag har kört det på min seat och det funkar smidigt. Jag kan dock inte svara för hur effektivt det är, men än så länge är det ingen rost på bilen.

Du har dels klart vax som man kan spraya på ställen som syns lite, sen finns det lite brunfärgade m.m. som man helst har under eller i hålrum och liknande.
Senast redigerat av Deception (21 mars 2016)

4 145 Inlägg
22 mars 2016
Finns lite i denna tråd om rostskydd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 55&p=2

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 159 Inlägg
22 mars 2016
Hej!
Alla moderna bilar sedan 30 år tillbaka har innerskärmar av plast , så också din Merca. Tyska premiummärkena (Audi, BMW och Mercedes , så och VW, SAAB och Volvo) har karosser som är galvade vilket gör att rosten inte får fäste så lätt. Alltså ska det inte sprayas något i hjulhusen, däremot kan man spraya tunnflytande vaxlösning eller liknande i de urtag som finns i sparklådor och undertill på chassit. Annars gäller som alltid att tvätta bilen noggrant för hand ofta och då och då vaxa den....då håller den!

Sök