4356
Sök

Driftstörning på en Volvo 940 LTT -98

25 Inlägg
28 mars 2016
Trådstartare
#1
Skulle behöva hjälp med en felsökning på min 940LTT (B230FK)

Allting är original i kärran, förutom att den är chippad. Okänd chippning, ingen aning om vem som gjort det.

Okej, problemet beskriver jag lättast att bilen hoppar vid acceleration, även vid jämn gas fast betydligt mer sällan. Med hoppar så menar jag, ungefär som när man ligger på tvåan och pumpar på gaspedalen snabbt.
Felet märks även av på tomgång, den sjunker ner under 500 rpm, blöddrar och hoppar snabbt upp till 750 rpm och håller sig där en stund, för att sen sjunka ner igen och blöddra.

Tidigare kända fel:
Vid hård acceleration dog motorn om man frikopplade och lät den varva ner
Har alltid vandrat lite på tomgången, ibland värre ibland mindre

Vet om att luftburken inte riktigt håller tätt, trodde det kunde vara det först, men sen tätade jag luftburken och den blöddrade ändå på tomgången.

Vet att det kan vara vad som helst som har med tänd/bränsle/luft-systemet. Men har för tillfället inte råd att byta del efter del tills felet åtgärdats.

Har inte gjort något mer än att täta luftburken, felet uppstod igår efter en resa till Rimbo från Uppsala.

Så vad är mest troligast? Hur felsöker jag detta?
Tacksam för svar

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 mars 2016
#2
Tja, spricka i slang, egrventil, tomgångsmotor, lmm om den har det..
Testa  med startgas över slangar och insug.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 741 Inlägg
29 mars 2016
#3
Varit med om liknande fel på en 744 -89.
Provade då koppla ur lambdasonden och då gick motorn som den skulle igen så då var det bara byta lambdasond för att få ner förbrukningen på en normal nivå igen (ingen lambdasond inkopplad = bränslemappen finjusteras ej och bilen drar då runt 2L/mil vid vanlig vardagskörning).

Och som tommen1 skriver, testa med startgas på insugssidan vid packningar och slangar för att utesluta vakuumläckage.
Sen enklaste sättet att felsöka är att koppla ur grejjer, ingen skillnad om kontakten kopplas ur eller att motorn går bättre efter kontakten kopplas ur så är det oftast den komponenten som felar.

Vanligt på äldre Volvo är luftmassemätaren och lambdasonden, främst lambdasonden och då ännu mer vanligt att den går sönder om man kör mycket kortkörningar.


2 452 Inlägg
29 mars 2016
#4
hur är det med service på bilen ....tänddelar bytta,tändstift,rotor ,tändkablar.mm kolla över sådant med...

döden kommer tillbaka

25 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#5
Prövade precis att koppla ur luftmassemätaren, bilen gick då upp i varv men slutade blöddra och reagerade direkt på acceleration. Men lambdasondenlampan tändes, så förmodar att den också är slut?

Angående service så har jag inte bytt ut något i oljevägar eller tändningsvägar sen jag köpte bilen i augusti förra året, tänkte göra allt detta den här månaden, sen började detta felet istället och fick bli prioriterat.

Men jag har en fundering till, har aldrig pillat på en lambdasond, vart sitter den och hur byter jag den?

25 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#6
Bilen har förövrigt dragit över litern/mil sen jag köpte den. Kommer ungefär 50 - 55 mil på en fulltank på 70 liter

5 741 Inlägg
29 mars 2016
#7
servas skrev:
Prövade precis att koppla ur luftmassemätaren, bilen gick då upp i varv men slutade blöddra och reagerade direkt på acceleration. Men lambdasondenlampan tändes, så förmodar att den också är slut?

Angående service så har jag inte bytt ut något i oljevägar eller tändningsvägar sen jag köpte bilen i augusti förra året, tänkte göra allt detta den här månaden, sen började detta felet istället och fick bli prioriterat.

Men jag har en fundering till, har aldrig pillat på en lambdasond, vart sitter den och hur byter jag den?

Lambdasondlampan visar bara att ECUn har upptäckt ett fel med någon av givarna till motorstyrningen.
Betyder inte att lambdasonden är trasig bara för lampan lyser, förmodligen så tändes den bara för du kopplade ur LMM.

Lambdasonden sitter på avgasröret just före katalysatorn (placering varierar mellan bilmodell och motorval men den sitter alltid någonstans mellan avgasport och katalysator).
Kontakten till lambdasonden sitter uppe  i motorrummet, var i motorrummet kommer jag tyvärr inte ihåg.


25 Inlägg
2 april 2016
Trådstartare
#8
Har nu bytt lmm och kopplat ur lambdasonden. Motorn är oförändrad, men att lambdasonden är trasig är väl utan tvekan sant, soppaförbrukningen påverkades inte alls, drar fortfarande lika mycket.

Förtydligande av felet är alltså det är bara vid tomgång den krånglar och vid acceleration, men inte i friläge. Har jag ingen växel i och ger gas, så blöddrar den bara lite i början sen reagerar den direkt på gas (1000 rpm och uppåt), men ger jag motstånd med en växel så blöddrar den och hoppar.

Vad gör jag härnäst?

25 Inlägg
2 april 2016
Trådstartare
#9
Har nu bytt tändstift, rotor, fördelarlock, nu får jag inte igång bilen istället. Tror tändkablarna är slut. Kan det varit dom som krånglat hela tiden? Tycker det verkar orimligt eftersom bilen alltid startat snabbt. Startmotorn har väl gått tre - fem varv max innan motorn startat

5 741 Inlägg
2 april 2016
#10
servas skrev:
Har nu bytt tändstift, rotor, fördelarlock, nu får jag inte igång bilen istället. Tror tändkablarna är slut. Kan det varit dom som krånglat hela tiden? Tycker det verkar orimligt eftersom bilen alltid startat snabbt. Startmotorn har väl gått tre - fem varv max innan motorn startat

Det är inte ovanligt att tändkablarna ger upp helt plötsligt, brukar dock inte vara alla samtidigt.
Men är säkerligen ändå dags att byta tändkablarna, sällan folk kostar på det.


25 Inlägg
2 april 2016
Trådstartare
#11
simlar skrev:
servas skrev:
Har nu bytt tändstift, rotor, fördelarlock, nu får jag inte igång bilen istället. Tror tändkablarna är slut. Kan det varit dom som krånglat hela tiden? Tycker det verkar orimligt eftersom bilen alltid startat snabbt. Startmotorn har väl gått tre - fem varv max innan motorn startat

Det är inte ovanligt att tändkablarna ger upp helt plötsligt, brukar dock inte vara alla samtidigt.
Men är säkerligen ändå dags att byta tändkablarna, sällan folk kostar på det.

Tändkablarna är bytta, men bilen startar fortfarande inte. Får gnista, men den hostar inte ens till nu, går bara runt och runt utan att något händer. Soppatrycket såg väl okej ut enligt mig, men jag vet inte hur det ser ut när det är dåligt eller bra i och för sig, men det var en stabil stråle!

5 741 Inlägg
2 april 2016
#12
servas skrev:
simlar skrev:
servas skrev:
Har nu bytt tändstift, rotor, fördelarlock, nu får jag inte igång bilen istället. Tror tändkablarna är slut. Kan det varit dom som krånglat hela tiden? Tycker det verkar orimligt eftersom bilen alltid startat snabbt. Startmotorn har väl gått tre - fem varv max innan motorn startat

Det är inte ovanligt att tändkablarna ger upp helt plötsligt, brukar dock inte vara alla samtidigt.
Men är säkerligen ändå dags att byta tändkablarna, sällan folk kostar på det.

Tändkablarna är bytta, men bilen startar fortfarande inte. Får gnista, men den hostar inte ens till nu, går bara runt och runt utan att något händer. Soppatrycket såg väl okej ut enligt mig, men jag vet inte hur det ser ut när det är dåligt eller bra i och för sig, men det var en stabil stråle!

Ser okej ut?
Måste ju mätas, ska vara 3bar soppatryck med vakuumslangen till btren bortkopplad.

Öppnar spridarna?

Provat starta motorn med startgas?



Sök