När jag tog körkort så fanns det ingen vinterdäckslag, man la på nya sommardäck inför vintern sen körde man med förstånd. Ser inte problemet med att köra med sommardäck trots enstaka kalla nätter. Visst vinterdäcken är ju bra till att förhindra vissa situationer, men man behöver ju inte köra som om det vore sommarväglag bara för att man har fått på sommardäcken...
Förr hade man snökedjor, sommardäck duger inte på is, men förr har jag kört ur landet på vintern med sommarsulor, in också. De som fastnar nu är LB och bussar med fel däck.
Dygnsmedel har man ingen glädje av om det plötsligt fryser på och idioterna hamnar i diket.
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Lagen är ju väldigt tandlös och i halva landet går den ju inte att efterlevna ens.
Lagen är ju extremt lätt att efterleva. Antingen genom att köra dubbfritt tills du själv anser det ok att byta till riktiga sommardäck - eller, om du vill köra dubbat, så byter du till sommardäck nu innan den 15e. Oavsett hur april-vädret blir så åker du då iallafall lagligt.
Det som är svårt att efterleva är optimal säkerhet året om, men det blir det ju änsålänge oavsett lagar och regler inblandat.
Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.
Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.
Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.
Men du klagade på lagen som svår att efterleva. Det är den verkligen inte. Speciellt som undantag från datumen gäller om det är, eller är risk för, vinterväglag. Då får du köra vidare med dubbat. Som många andra här inne ser jag inte problemet.
Ditt utspel om svartis och underkylt regn biter inte på mig. Sånt väglag har vi alla vintrar, förutom nån enstaka vecka då vi med tur får lite snö här nere i Skåne - och majoriteten kör med dubbfritt eftersom dubbarna ändå bara slits bort på barmarken på en vinter. Det går. Visst sker det olyckor ibland, men det gör det norröver också. Det tror jag inte i sig enbart kan förklaras av däckval. Då spelar nog körstil in desto mer.
Så, för att summera: Kör vidare med dubbat om det är halt. Kör försiktigare om det är halt efter du har bytt till sommardäck inom lagens ramar. Att följa lagen är inte skitsvårt.
Lagen är ju extremt lätt att efterleva. Antingen genom att köra dubbfritt tills du själv anser det ok att byta till riktiga sommardäck - eller, om du vill köra dubbat, så byter du till sommardäck nu innan den 15e. Oavsett hur april-vädret blir så åker du då iallafall lagligt.
Det som är svårt att efterleva är optimal säkerhet året om, men det blir det ju änsålänge oavsett lagar och regler inblandat.
Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.
Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.
Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.
Men du klagade på lagen som svår att efterleva. Det är den verkligen inte. Speciellt som undantag från datumen gäller om det är, eller är risk för, vinterväglag. Då får du köra vidare med dubbat. Som många andra här inne ser jag inte problemet.
Ditt utspel om svartis och underkylt regn biter inte på mig. Sånt väglag har vi alla vintrar, förutom nån enstaka vecka då vi med tur får lite snö här nere i Skåne - och majoriteten kör med dubbfritt eftersom dubbarna ändå bara slits bort på barmarken på en vinter. Det går. Visst sker det olyckor ibland, men det gör det norröver också. Det tror jag inte i sig enbart kan förklaras av däckval. Då spelar nog körstil in desto mer.
Så, för att summera: Kör vidare med dubbat om det är halt. Kör försiktigare om det är halt efter du har bytt till sommardäck inom lagens ramar. Att följa lagen är inte skitsvårt.
Skåne är inte norr och bilar i olika takt är inte bra. Att lita till polisens godtycke är osäkert.
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Om det är vinterväglag så får man dessutom behålla dubbdäcken på, precis på samma sätt som man får ta av dem före den 31/3 om det inte är vinterväglag. Den risk man löper är väl att stöta på en extremt grinig polisman som anser att det inte är det ena eller andra.
Exakt. Det korkade är väl snarare att man själv glömmer boka däckbyte in tid och stöter på problem med en bil som blir olaglig att framföra.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
När jag tog körkort så fanns det ingen vinterdäckslag, man la på nya sommardäck inför vintern sen körde man med förstånd. Ser inte problemet med att köra med sommardäck trots enstaka kalla nätter. Visst vinterdäcken är ju bra till att förhindra vissa situationer, men man behöver ju inte köra som om det vore sommarväglag bara för att man har fått på sommardäcken...
Förr fanns inte abs, antisladd, säkerhetsbälte, krock-kuddar. Samtidigt som det fanns fri fart enkrets-system på bromsar, styva karosser ofta med ram.
Utveckling går framåt och även synen på säkerheten. Så vad tidigare generationer gjorde på vägen är inte så aktuellt.
"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Lagen är ju extremt lätt att efterleva. Antingen genom att köra dubbfritt tills du själv anser det ok att byta till riktiga sommardäck - eller, om du vill köra dubbat, så byter du till sommardäck nu innan den 15e. Oavsett hur april-vädret blir så åker du då iallafall lagligt.
Det som är svårt att efterleva är optimal säkerhet året om, men det blir det ju änsålänge oavsett lagar och regler inblandat.
Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.
Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.
Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.
Men du klagade på lagen som svår att efterleva. Det är den verkligen inte. Speciellt som undantag från datumen gäller om det är, eller är risk för, vinterväglag. Då får du köra vidare med dubbat. Som många andra här inne ser jag inte problemet.
Ditt utspel om svartis och underkylt regn biter inte på mig. Sånt väglag har vi alla vintrar, förutom nån enstaka vecka då vi med tur får lite snö här nere i Skåne - och majoriteten kör med dubbfritt eftersom dubbarna ändå bara slits bort på barmarken på en vinter. Det går. Visst sker det olyckor ibland, men det gör det norröver också. Det tror jag inte i sig enbart kan förklaras av däckval. Då spelar nog körstil in desto mer.
Så, för att summera: Kör vidare med dubbat om det är halt. Kör försiktigare om det är halt efter du har bytt till sommardäck inom lagens ramar. Att följa lagen är inte skitsvårt.
Ja kör ni på dubbfritt det passar nog era vägar bäst och det vet ni självklart bäst själva men jag vet vad som gäller här. Den diskussionen kan du inte ha och då biter det bra med dubb i svartisen serru, även efter sista April om den uppkommer.
Sen lagen. När den är upp till varje polisman att tolka och kunna bötfälla om, är den tandlös och totalt omöjlig att efterleva. Du får ju stå tillsvars för hur vägen är för stunden och inte en vecka senare. Jag skulle vilja se den föraren som på plats kan opponera sig mot en bot med att det kan bli halt, lycka till.
"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
När jag tog körkort så fanns det ingen vinterdäckslag, man la på nya sommardäck inför vintern sen körde man med förstånd. Ser inte problemet med att köra med sommardäck trots enstaka kalla nätter. Visst vinterdäcken är ju bra till att förhindra vissa situationer, men man behöver ju inte köra som om det vore sommarväglag bara för att man har fått på sommardäcken...
Förr fanns inte abs, antisladd, säkerhetsbälte, krock-kuddar. Samtidigt som det fanns fri fart enkrets-system på bromsar, styva karosser ofta med ram.
Utveckling går framåt och även synen på säkerheten. Så vad tidigare generationer gjorde på vägen är inte så aktuellt.
Hur gammal tror du egentligen jag är!? Förr körde man med förstånd utifrån de förutsättningar man hade, numera förlitar sig de flesta på att tekniken tar hand om allt och kör som om det vore sommarväglag.
Vinterdäckslagen tillåter vinterdäck om vinterväglag råder eller det finns risk för sådan även mellan 15/4-1/10, det finns ju ingen som tvingar er att byta bara för att datumet säger så. Lika lite som ni i norr vill byta till sommardäck i april vill vi i Skåne tvingas köra på vinterhjul vid sommarväder men någonstans måste man ju dra linjen och välja datum.
När jag tog körkort så fanns det ingen vinterdäckslag, man la på nya sommardäck inför vintern sen körde man med förstånd. Ser inte problemet med att köra med sommardäck trots enstaka kalla nätter. Visst vinterdäcken är ju bra till att förhindra vissa situationer, men man behöver ju inte köra som om det vore sommarväglag bara för att man har fått på sommardäcken...
Förr fanns inte abs, antisladd, säkerhetsbälte, krock-kuddar. Samtidigt som det fanns fri fart enkrets-system på bromsar, styva karosser ofta med ram.
Utveckling går framåt och även synen på säkerheten. Så vad tidigare generationer gjorde på vägen är inte så aktuellt.
Hur gammal tror du egentligen jag är!? Förr körde man med förstånd utifrån de förutsättningar man hade, numera förlitar sig de flesta på att tekniken tar hand om allt och kör som om det vore sommarväglag.
Vinterdäckslagen tillåter vinterdäck om vinterväglag råder eller det finns risk för sådan även mellan 15/4-1/10, det finns ju ingen som tvingar er att byta bara för att datumet säger så. Lika lite som ni i norr vill byta till sommardäck i april vill vi i Skåne tvingas köra på vinterhjul vid sommarväder men någonstans måste man ju dra linjen och välja datum.
Visst fan hände det olyckor förr. Jag är så pass gammal att jag minns att man körde ibland på sommardäck mitt i vintern. Oftast tog man det lugnare. Sedan så håller jag med dig, man litar alldeles för mycket på tekniken så att man inte använder insidan av huvudet istället. Självklart är det bra med vissa av de hjälpmedel som kommit men man måste trots all tänka själv. Fortfarande är det människan som kör och inte bilen men det kan ju ändras över tid.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Är detta alltså ett "problem" längre upp i landet som ts verkar tro? Är det snö eller risk för snö eller runt nollgradigt tror jag knappast polisen bryr sig. Men har det varit 10 grader plus i två veckor och du fortfarande kör runt på dubbdäck är det nog en annan femma.
Jag gnällde också i början (har däckverkad) att det kommer bli ett helvete att hinna med och byta alla däck men det märks inte av någonting.
problemet är väl egentligen att en del kommer på att när man står på gummiverkstan och ska byta däck är att sommar/vinterdäcken var slut långt innan förra säsongen... bara skifta hjul klarar ju de flesta!
Men det kan slå om igen till kallt som Collin påpekar, ska vi stanna Sverige då?
Collin ger jag inte mycket för. Han har rätt i att mitten av februari är dumt. Men han får de till att gälla exakt hela sverige i april. Jag vågar slå en hundring om att de inte kommer något bakslag i skåne som sagt.
Så länge jag har levt så har vi aldrig haft vinter mer än 1 gång i april här nere. Dumt att nöta dubben då.
Collin skriver om hela sverige när han skriver sina krönikor. Missat de ? Du är dessutom obefogat rädd. Du byter ju dina däck själv eller du får inte de heller för frugan?
Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.
Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.
Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.
Men du klagade på lagen som svår att efterleva. Det är den verkligen inte. Speciellt som undantag från datumen gäller om det är, eller är risk för, vinterväglag. Då får du köra vidare med dubbat. Som många andra här inne ser jag inte problemet.
Ditt utspel om svartis och underkylt regn biter inte på mig. Sånt väglag har vi alla vintrar, förutom nån enstaka vecka då vi med tur får lite snö här nere i Skåne - och majoriteten kör med dubbfritt eftersom dubbarna ändå bara slits bort på barmarken på en vinter. Det går. Visst sker det olyckor ibland, men det gör det norröver också. Det tror jag inte i sig enbart kan förklaras av däckval. Då spelar nog körstil in desto mer.
Så, för att summera: Kör vidare med dubbat om det är halt. Kör försiktigare om det är halt efter du har bytt till sommardäck inom lagens ramar. Att följa lagen är inte skitsvårt.
Ja kör ni på dubbfritt det passar nog era vägar bäst och det vet ni självklart bäst själva men jag vet vad som gäller här. Den diskussionen kan du inte ha och då biter det bra med dubb i svartisen serru, även efter sista April om den uppkommer.
Sen lagen. När den är upp till varje polisman att tolka och kunna bötfälla om, är den tandlös och totalt omöjlig att efterleva. Du får ju stå tillsvars för hur vägen är för stunden och inte en vecka senare. Jag skulle vilja se den föraren som på plats kan opponera sig mot en bot med att det kan bli halt, lycka till.
Collin skriver om hela sverige när han skriver sina krönikor. Missat de ? Du är dessutom obefogat rädd. Du byter ju dina däck själv eller du får inte de heller för frugan?
matteeee skrev:
M123 skrev:
matteeee skrev:
Men du klagade på lagen som svår att efterleva. Det är den verkligen inte. Speciellt som undantag från datumen gäller om det är, eller är risk för, vinterväglag. Då får du köra vidare med dubbat. Som många andra här inne ser jag inte problemet.
Ditt utspel om svartis och underkylt regn biter inte på mig. Sånt väglag har vi alla vintrar, förutom nån enstaka vecka då vi med tur får lite snö här nere i Skåne - och majoriteten kör med dubbfritt eftersom dubbarna ändå bara slits bort på barmarken på en vinter. Det går. Visst sker det olyckor ibland, men det gör det norröver också. Det tror jag inte i sig enbart kan förklaras av däckval. Då spelar nog körstil in desto mer.
Så, för att summera: Kör vidare med dubbat om det är halt. Kör försiktigare om det är halt efter du har bytt till sommardäck inom lagens ramar. Att följa lagen är inte skitsvårt.
Ja kör ni på dubbfritt det passar nog era vägar bäst och det vet ni självklart bäst själva men jag vet vad som gäller här. Den diskussionen kan du inte ha och då biter det bra med dubb i svartisen serru, även efter sista April om den uppkommer.
Sen lagen. När den är upp till varje polisman att tolka och kunna bötfälla om, är den tandlös och totalt omöjlig att efterleva. Du får ju stå tillsvars för hur vägen är för stunden och inte en vecka senare. Jag skulle vilja se den föraren som på plats kan opponera sig mot en bot med att det kan bli halt, lycka till.
Återigen, det är skitenkelt att efterfölja lagen.
Och vad polisen anser överallt?
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Collin skriver om hela sverige när han skriver sina krönikor. Missat de ? Du är dessutom obefogat rädd. Du byter ju dina däck själv eller du får inte de heller för frugan?
Jag har inga personliga problem i det här fallet, bara lösningar, men sysslar med lagfrågor och reagerar för de du kan läsa i tråden som anser att oklarheter råder.
Byter aldrig på mina bilar, har jag tid och lust byter jag på andras eller åker till verkstad, senast 250:- fast det är inte trådens ämne.
Senast redigerat av Auto-man (3 april 2016)
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Collin skriver om hela sverige när han skriver sina krönikor. Missat de ? Du är dessutom obefogat rädd. Du byter ju dina däck själv eller du får inte de heller för frugan?
Ingen tvingas att byta innan siste mars eller 15 april. Om man bor så de kan bli vinterväg efter datumen så behåller man på. Om man bor som mig byter man senast 15 april.
Collin skriver om hela sverige när han skriver sina krönikor. Missat de ? Du är dessutom obefogat rädd. Du byter ju dina däck själv eller du får inte de heller för frugan?
Ingen tvingas att byta innan siste mars eller 15 april. Om man bor så de kan bli vinterväg efter datumen så behåller man på. Om man bor som mig byter man senast 15 april.
Men i norr måste de lita till godtycke av polisen som de inte gillar kan vi se i tråden.
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)