Magnum1965 skrev:
Finns flera man kan handla av, men jag har bara erfarenhet av shopusa.se. Vet inte hur de står sig i konkurrensen med andra men jag är helnöjd.
Nova383 skriver ovan att han hamnar på ett dollarpris på 10-15 dollar. Det är ruskigt bra pris. Shopusa har en liten kalkylator på sin sida, och handlar man för tex runt 300 dollar, kan man komma ner runt 13-14kr/dollar.
Bästa scenariot att handla från USA är om säljaren är privat och skickar "oregistrerat". Billigare blir det inte. Fastnar det i tullen får man givetvis betala, men är det små saker kan man hoppas det passerar. Be ingen skriva ner priset bara, det gör dom inte. Kineser kan man förhandla med annars :-)
Den stora fördelen med ett fraktbolag nämnt ovan, är att ( i alla fall shopusa) inte baserar frakten på vikt. I praktiken kan det innebära att det blir billigare att få hem ett motorblock än en handväska till frugan :-)
I ditt exempel ovan skulle 433,50$ hamna på 5752kr hemma i brevlådan/garaget med shopUSA. Med Summit direkt kostar det 6176kr.
Sedan kan man inte alltid se till kronor och ören heller. Om det blir fel... ja, då är det ibland bättre att ha med firman att göra, då returer via shopusa förmodligen blir knepigare. Vill inte göra för mycket reklam, men på det hela taget är jag väldigt nöjd med dem även gällande det.
Problemet med säljare i USA som jobbar med direktleveranser till utlandet, oftast har högre fraktpriser än andra. Vill man göra bra affär ska man leta bland säljare som bara skickar inom USA, de är oftast bra mycket billigare. De skickar inte till dig i Sverige,men de skickar gladeligen till den svenska firman i USA. Stark inhemsk konkurrens och fri frakt i USA, ger också en låg summa att beräkna frakten på. Som sagt, en hel vetenskap. Glöm inte leverantörer i Tyskland eller England heller.
Fasen, skulle kunna skriva massor, men du fattar grejen.
Vet som sagt inte vad du ska ha, men leta upp samma sak på eBay och kolla på leverans i USA (till postnummer 23455 tex) så ser du om du kommer ner i pris. Jag skulle ta artikelnummer på det jag vill ha, eller leta upp ett likvärdigt alternativ och se hur jag kunde få ner priset. Överraskande nog kan man faktiskt hitta en del prylar på aliexpress.com också. Som givare och annat. Vill du inte köpa kinesiskt?, välj rätt märke då, det billiga jag köper från USA, står det alltid "Made in China" på :-)
Sammanfattning:
Små saker, förmodligen billigast med direktfrakt.
Tunga saker, en dedikerad fraktfirma.
Meddela gärna hur det gick. Alltid nyfiken.