turbodeath skrev:
tror inte det kommer leda till nånstans förutom om dom får tid att dom kollar bilhandlaren....jag menar den är ju köpt genom firma så då får väl firman betala tillbaka pengar om han blir av med bilen om den skulle in för bevis...
I ett extremfall skulle det bli såhär;
Nuvarande ägare blir av med bilen, "första köparen" åker på häleriförseelse (och då även bedrägeri), bilhandlaren, under förutsättning att denne inte visste om det (det görs en helhetsbedömning) slipper åtal, nuvarande ägare får själv ta upp kampen med bilhandlaren för att få tillbaka sina pengar och norrmannen får tillbaka bilen.
Det är i ytterligheterna och med all sannolikhet inget som är troligt i detta fall. (Kvittot där är jäsiken så "jobbigt" för TS ur rättslig infallsvinkel).
Däremot har det hänt i flera fall där folk köpt bilar som senare visat sig vara stulna utomlands. Detta till trots att de har varit stulna, rapporterade som det, blivit inplockade i landet, klarat ursprungskontroll osv och sen sålts vidare till någon privatperson. Det har då slutat med att "privataren" i slutet av kedjan blir av med bil och pengar.
Här har det då handlat om uppenbart stulna bilar, inte som i TS' fall där det ligger åt bedrägerihållet. Häleri kan man dock åka på i vilket fall som (det handlar helt enkelt bara om att sälja något man inte har "rätten" att sälja (för att förenkla det en hel hög) ). Det finns även, och igen; i ytterligheternas värld, en risk att köparen kan åka på häleriföreteelse, det i sin tur kräver då medvetande om att bilen varit "inte ok" och det handlat om att försvåra för den ursprungliga ägaren att få tillbaka bilen.
Men det handlar alltså som sagt om ytterligheter och inte så hårt förankrat i just detta fall.