2815
Sök

Motorlampa lyser gul på Passat FSI 2006 felkoder mm funderingar

75 Inlägg
8 april 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har provat att söka runt här i men inte hittat något direkt svar på min fråga.
Vill börja med att säga att jag inte är bra på bilar men lär mig mer och mer smile

En Passat 2.0 FSI 2006, motorlampan började lysa gult idag när jag startade bilen, hmm.
Hämtade min avläsare, inte den bästa men den gav en felkod 05120 och skrev att det var:
"Exhaust gas recirculation valve.

Om detta är rätt måste jag lämna in bilen och byta denna eller kan jag sota ut den som jag läste någonstans på nätet?
Denna bil går väldigt mycket korta sträckor så kan det räcka att jag kör den på höga varvtal ett tag ?
Jag släckte felkoden för att kolla om det kommer upp igen, gjorde jag fel då?
Kan det bli värre fel ?

En annan sak som har stört mig sedan jag köpte denna bil för ett år sedan är att den varvar så väldigt mycket.
Är det normalt att varvräknaren är på ca 3200 varv när jag kör 110km/tim på sexans växel ?

Mycket tacksam för svar!

Mvh

4 158 Inlägg
8 april 2016
#2
denna egr ventil har troligen en potentiometer, som talar om dess läge  men när den är full med sot
så når den inte ändlägerna

går troligen att öppna och rengöra

rekomenderade 98 oktan istället för 95 oktan kan moptverka sotbildning

även en redig skvätt E85/etanol för 50-100:- vid varje tankning motverkar evt. sotbildning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 722 Inlägg
8 april 2016
#3
3200 varv som du beskriver det är väldigt högt.

293 Inlägg
9 april 2016
#4
Teknikens Värld och VI Bilägare anmärkte på låg utväxling när man testade modellen 2.0 FSI första gången 2005/2006.

3200 resp 3300 r/m mätte man upp vid 110 km/h.

Så detta är nog som det ska

4 158 Inlägg
9 april 2016
#5
Golf Vi Tsi122 vid 3000rpm på högsta växel över 140km /t

passaten är en ganska tung bil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

293 Inlägg
9 april 2016
#6
spillolja skrev:
Golf Vi Tsi122 vid 3000rpm på högsta växel över 140km /t

passaten är en ganska tung bil

Och just Passat 2,0 FSI var väldigt lågt växlad

75 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
#7
Tack så mycket för era svar!
Då är det i alla fall inte fel på varvtalen smile

Någon som vet om en bild eller dylikt vart EGR ventilen sitter och om det finns beskrivningar för hur man rengör denna själv ?

Mvh

75 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
#8
Glömde att fråga om jag gjorde rätt att släcka lampan, kan det bli ytterligare skador om jag kör bilen med igensotad EGR ventil ?
Mvh

75 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
#9
Glöm min fråga om vart EGR ventilen sitter hittade ett klipp på youtube smile


Sök