3357
Sök

Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.

334 385 Visningar
Uppdaterades senast 10 december
496 Inlägg
6 juni 2019
Trådstartare
#161
silverado350 skrev:
Tycker det har gått sjukt fort det här bygget.

Kanske, jag tycker det har varit lite utdraget. Tänk ifall britterna hade varit lite mer serviceminded så hade jag lätt kapat 6-8 månader. Motorn var heller inte i bästa skicket så det har ju medfört ofrivilligt mycket merjobb. Och det är inte slut än. Kämpa kämpa!

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: I think this build has gone insanely fast.

Maybe, I feel it has been a bit drawn out. Imagine if the Brits had been a bit more service-minded, I would have easily cut 6-8 months. The engine wasn't in the best condition either, so that has brought involuntarily much more work. And it's not over yet. Keep on fighting!
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
7 juni 2019
#162
Skarva drivaxlarna låter sisådär. Fixit Transmission här i Östersund gör riktiga drivaxlar i mån av tid och dom blir mycket hållbara och säkert inte dyrare än att skarva. Du hittar Fixit på facebook bl. a.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

496 Inlägg
7 juni 2019
Trådstartare
#163
eastmotorsport skrev:
Skarva drivaxlarna låter sisådär. Fixit Transmission här i Östersund gör riktiga drivaxlar i mån av tid och dom blir mycket hållbara och säkert inte dyrare än att skarva. Du hittar Fixit på facebook bl. a.

Lysande. Tack för tipset! Jo, tanken har slagit mig om att skarvarna kanske inte håller. Jag kollar upp!

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Soldering the drive shafts sounds so-so. Fixit Transmission here in Östersund makes real drive shafts as time allows, and they are very durable and probably not more expensive than soldering. You can find Fixit on Facebook, among other places.

Brilliant. Thanks for the tip! Yes, the thought has crossed my mind that the joints may not hold. I'll check it out!
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

496 Inlägg
9 juni 2019
Trådstartare
#164
Det är inte bara jag som sitter uppe och söker info på google/youtube på fredag- och lördagkvällarna. Nädå, Andreas är en sann bilentusiast han också och diskade dessutom styrboxen och rengjorde kretskortet.

Han funderade nog både en och två gånger inpå småtimmarna gällande styrboxen (Mk1) och dess kompatibilitet med ett litet chip han kommit över. Styrboxen behövde tydligen luftmassemätare men den utgår nu när det är på tal om Bike Carb Kit-konvertering. Får se hur vi går vidare med detta.

Mitt i natten hittade han också glädjande nog riktvärden på tändkurvan vilket kommer till nytta när det blir dags att köpa in tändbox.

• • • TRANSLATION • • •

I'm not the only one staying up late searching for info on Google/YouTube on Friday and Saturday nights. No, indeed, Andreas is a true car enthusiast too, and he even cleaned the control unit and the circuit board.

He probably pondered more than once into the early hours about the control unit (Mk1) and its compatibility with a small chip he came across. Apparently, the control unit needed an airflow meter, but it is now obsolete when considering the Bike Carb Kit conversion. We'll see how we proceed with this.

In the middle of the night, he also happily found reference values for the ignition curve, which will come in handy when it's time to buy the ignition box.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8ef4f9a910204b1e92e597b5b8e956a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a62c871383c55b46913434c2c23283ff.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
9 juni 2019
#165
Bra kompis du har!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

496 Inlägg
10 juni 2019
Trådstartare
#166
eastmotorsport skrev:
Bra kompis du har!

Jajemän! Både duktig, intresserad och driven! Han är dessutom SM-mästare i gocart. Därför är han per automatik duktig på Mini. Enda skillnaden är ju att Minin har kaross, haha!

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Absolutely! A great friend to have!

Indeed! Skilled, passionate, and determined! He's also the Swedish champion in go-kart racing. That automatically makes him skilled with Minis too. The only difference is that the Mini has a body, haha!
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

Hobbymekaniker
470 Inlägg
10 juni 2019
#167
Det blir en utgift, men de är inte ide att titta på annan motorstyrning som ni kan mappa då? Idag börjar de finnas ganska många rätt kompetenta system för under 10 000 komplett. Inte bara Vems och MS som för ett par år sen smile Maxx ECU har en variant bl a t ex som verkar bra!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

496 Inlägg
11 juni 2019
Trådstartare
#168
Idag låter jag bilderna tala för sig själva! Imorrn förmiddag lackar de dörrar och motorhuv. Taket blir svart senare på eftermiddagen. Hemfärd på torsdag.

• • • TRANSLATION • • •

Reply on post: It's an expense, but have you considered looking into other engine management systems that you can map? Nowadays, there are quite a few competent systems available for under 10,000, not just Vems and MS as a couple of years ago, smile. Maxx ECU, for example, has a variant that seems good!

Today, I'll let the pictures speak for themselves! Tomorrow morning, they'll paint the doors and hood. The roof will be black later in the afternoon. Heading home on Thursday.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00d90931144bf76aee5d58e89ee19f23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-153a5d7afcae359e0fc6650b69658f51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2edadaba1fc11dc578f9c3fdecefcaa7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dcdcd83406c196cc934d3ed66c109238.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6b7c79ee7f137f3d052451a09e2400ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2ebda4bf8ea5447cb77c01893ebbbc80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-47c06657b983ebed26810bc0adc8c4cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd37f1468d7c76b203f9d32db6513927.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-abac04a4f27a7a83131fa2327f0f0153.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0b24fc0d6e13283a273b05f560091e6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ab131799948a5587d27f61e6faa90423.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3af6002c0715dda3254aa2e9ab3e4cbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2c43b5dc8a20098927a8d25a8a534148.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-54ed5b0a014f5fb6730ff6d163af7e7f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c5a61a46f2c0f71d46d5ca20f2ca079a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-52efe6f8e9f5d01bbce07386bb0bff9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6df881f77ffea03a3cc9e1c9fccf65bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-40bc67bad74ed2847f4c6589922b0bed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3de0e26501971d2f0c6d162756d466a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-90f0ab2163d80973a08493a7c0d574e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fd47e3ac8f33e40385c53c5b311c0180.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-45aab5a673ec83ddb00b457ac43097f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f2310285338d8d7c79246f14215650a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8b446b4eb871d707adbe82cca4c9b913.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f5ba19779e8f333a90cf3264b620b95.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-95fe4ad1ff43c4a117802e76629eeb42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f0350ea37ea4fa6e6e07e113a3e662b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0f02975f0923b2771b77235c1fc139b2.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

496 Inlägg
12 juni 2019
Trådstartare
#169
1) Jag tackar Kent på CaMi Lack för att ha tagit extra bilder på processen.
2) Efter snack med Andreas och en amerikan aka chip-meister så har vi vägt för- och nackdelarna sett tre olika lösningar mot varandra. Bike Carb Kit är därför beställt. Att gå på något annat än denna linje hade medfört extra jobb och extra utgifter då bränslesystemet var tvunget att bytas helt, plus en hel del annat. Optimering och inställning är enklare med Bike Carb-kitet. Det är med andra ord komplicerat att bygga motor. Och jag som köpte en begagnad motor och hoppades på att den skulle starta. Jo, tjena.

• • • TRANSLATION • • •

1) I thank Kent at CaMi Lack for taking extra pictures of the process.
2) After a discussion with Andreas and an American aka chip-master, we weighed the pros and cons of three different solutions against each other. Therefore, the Bike Carb Kit has been ordered. Opting for anything other than this line would have meant additional work and expenses since the entire fuel system had to be replaced, among other things. Optimization and adjustment are easier with the Bike Carb Kit. In other words, building an engine is complicated. And here I was, buying a used engine and hoping it would start. Yeah, right.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a08bce6c547769c435d2630a4e60b8f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5aa2aedbd18046b603a8dfe8361c2c36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d831f011dc9f2efb5e024d7013d86743.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42c067123141a9f29fd5390a7ac4b668.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

496 Inlägg
13 juni 2019
Trådstartare
#170
Klar. Inte klarlackad. Men lackad. Hämtas på måndag!

Förresten, någon som vet vart man får tag på trevliga grenrör i Sverige? Andreas hittade nämligen ett "down under" i Australien...

• • • TRANSLATION • • •

Clear. Not clear-coated. But painted. Picked up on Monday!

By the way, does anyone know where to find nice exhaust headers in Sweden? Andreas found one "down under" in Australia...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-47b4c3859bba66c2cdf2501ce5028dc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8d387a71819143b0ea8ff6d381975e9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a62b2bbcc876150b12b154b74d9f297d.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

496 Inlägg
13 juni 2019
Trådstartare
#172
Fälgnissarna från UK har precis uppdaterat statusen på de nya fälgarna (13x8"). Förra veckan fick de gjutgodset. Nu ska de bara tillverkas. Lägger med en bild på Photoshoppad 13x8" jämfört med original 10x4".

Bike Carb Kit är beställt och betalt. Tillverkning tar 10 arbetsdagar och sen skickas det från UK.

På hemmafronten letar jag grenrör och stämmer av motorverkstaden om det behövs göras något med lager och oljepump mm. Vattenpumpen ska bytas oavsett vad pga det risiga skicket.

• • • TRANSLATION • • •

The wheel "wizards" from the UK have just updated the status on the new rims (13x8"). Last week, they received the castings. Now they just need to be manufactured. I'm including a Photoshopped image of 13x8" compared to the original 10x4".

The Bike Carb Kit is ordered and paid for. Production takes 10 working days, and then it will be shipped from the UK.

On the home front, I'm looking for exhaust headers and checking with the engine workshop if anything needs to be done with bearings and the oil pump, etc. The water pump needs to be replaced regardless because of its poor condition.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00b4081e516cff0bd18068f39fd7c46c.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

Hobbymekaniker
470 Inlägg
14 juni 2019
#173
Får du bara fram en fläns kan ni ju bygga egna, länken ovan eller delar från tyskland (blir lite billigare) sen är de bara att börja wink

De är tidsödande dock, men man kan å andra sidan göra dom precis som man vill ha dom! I en så här busig bil hade jag nog valt 4-1 för ljudets skull smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
15 juni 2019
#174
Har du kollat av med gänget som kör Suzukicupen i rally här hemma i Sverige. Där borde det finnas både kunnande och bra grejor.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

496 Inlägg
15 juni 2019
Trådstartare
#175
Denna gång letar jag gärna efter något färdigt. Finns mycket annat som lär bli tidsödande. Swedenexhaust kunde inte hjälpa men jag och Andreas har kikat vidare. Gäller ju bara att söka på rätt sätt på Google.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: If you can only find a flange, you can indeed build your own, using the link above or parts from Germany (which might be a bit cheaper). Then, it's just a matter of starting the process. Building them yourself can be time-consuming, but on the other hand, you can customize them exactly how you want. In a performance-oriented car like this, a 4-1 configuration might be a good choice for the sound.

Reply to post: Have you checked with the folks who participate in the Suzuki Cup in rallying here in Sweden? There should be expertise and good components available there.

This time around, I prefer to look for something ready-made. There are many other things that are likely to be time-consuming. Sweden Exhaust couldn't assist, but Andreas and I have continued searching. It's all about searching in the right way on Google.
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

496 Inlägg
15 juni 2019
Trådstartare
#176
eastmotorsport skrev:
Har du kollat av med gänget som kör Suzukicupen i rally här hemma i Sverige. Där borde det finnas både kunnande och bra grejor.

Bra tips! Kollar omgående! Det lär nog bli modifieringar ändå då det ska passa med Minins resterande system. Och specialare sett till inpassningen vid framvagnsramen.
Senast redigerat av martinhejdesten (15 juni 2019)

496 Inlägg
17 juni 2019
Trådstartare
#177
Idag är det en varm och solig junidag – en dag att minnas. Kanske inte pga vädret, men främst för att jag hämtade hem min nylackerade Mini från CaMi Lack. Det är förstås en liten bil, men den tar mycket plats när den är isärplockad. Två SUVar fick köra fram och tillbaka vars två vändor för att få med alla delar.

Läckert vit och svart färg ger god kontrast i fartränderna när man susar förbi medtrafikanterna. Finfint utfört lackeringsarbete!

Så. Jäkla. Gött.

Turligt nog har vi ju gjort en avtagbar flipfront så att vi kommer till ordentligt när vi trixar med motormonteringen mm. Vill ju absolut undvika risk för repor mm.

Nu när den är på plats i garaget igen så stundar ihopmontering av motorn. Komplett packningssats inhandlas imorrn. Vi har fått kontakt med en lokal firma som eventuellt kan hjälpa oss med styrbox, drivaxlar och grenrör. Hade varit finemang att få detta ordnat lokalt.

Gångjärnen till bakluckan finns inte att beställa någonstans i UK. Deras pressningsverktyg skulle renoveras tydligen för att kunna fortsätta produktionen. Nåja, lär nog kasta ett öga på ebay.

• • • TRANSLATION • • •

Great tips! I'll check immediately. There will probably be modifications anyway to make it fit with the remaining system of the Mini and to cater to the special requirements of fitting it around the front subframe.

Today is a warm and sunny day in June – a day to remember. Maybe not because of the weather, but primarily because I brought my freshly painted Mini home from CaMi Lack. It's, of course, a small car, but it takes up a lot of space when it's disassembled. Two SUVs had to make two trips each to transport all the parts.

The stylish white and black color scheme provides a good contrast in the fast lanes when zooming past other traffic. Excellently executed paintwork!

So. Darn. Good.

Fortunately, we've made a removable flip front so that we have proper access when working on the engine installation, etc. Definitely want to avoid the risk of scratches, etc.

Now that it's back in the garage, the assembly of the engine is up next. A complete gasket set will be purchased tomorrow. We have contacted a local company that might be able to help us with the ECU, drive shafts, and headers. It would be great to get this sorted out locally.

The hinges for the rear hatch are not available for order anywhere in the UK. Their pressing tool apparently needed renovation to continue production. Well, I'll probably take a look on eBay.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a4209996f36b287fc08cca19af6f72ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c5010996463a4e532786f5add9cb57df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d6f30112ed08023e8b1f70b533eb4b52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-06332ce0dc7b3c7779166ce9165a2f32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-68938170b812dcce4909d401309227a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-35ec2d2e924d5a010001ba1860b9defa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-27f0f318b12cfa1c3232492153f8f186.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d535650b3d1d67ba35ab0fc42b729b28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-87e61dead746aa187f498115b45ad673.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-04107bdd51c2b302fef1cdda319fcae5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e1205f0d35d546528b42256a1764ce4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-646ac6b785731a05fbd1a7b18c797e3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e13d559e5137b03820d922b5a8d456f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9ce0766b3e02572ff8159ecbe6ab30a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-59791ab7a6e4f3c22011ccd48ac38989.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

496 Inlägg
18 juni 2019
Trådstartare
#178
Ett litet projekt blev stort. Och intresset för detta projekt är ännu större. Riktigt kul att så många kikar in. Det sporrar mig att ge järnet på målrakan.

Innertaket hade dessvärre blivit lite grått efter lackeringen då vitt spraydamm letat sig in (mer regel än undantag förstås). Dessutom är interiörfärgen cremevit jämfört med exteriören så det blir till att leta upp en vitare vit och dra över interiören en gång.

När interiörlackeringen är gjord så kan arbetet med återmonteringen påbörjas!

- Brickor/fästen för 4-punktsbältena produceras och monteras på "hatthyllan"
- Klädsel på C-stolparna
- Matta på "hatthyllan"
- Sidopaneler vid baksätet kapas till och monteras (mall är redan gjord)
- Svart kantlist monteras på de vassa plåtkanterna i baksätet
- Dämpmattor och matta läggs på golvet
- Bur slutmonteras
- Säten slutmonteras
- 4-punktsbälten slutmonteras
- Specialarbackspegel monteras
- Fönster sätts i (helt nya helsvarta fönsterlister)
- Dörrmekanismer återmonteras inklusive rutor

Farsan var uppe en sväng till garaget tidigt i morse efter sin dagliga cykeltur och monterade bakljusena. Det kliar i fingrarna!

• • • TRANSLATION • • •

A small project turned into something big. And the interest in this project is even bigger. Really fun that so many are following along (30,000 blog visits). It motivates me to give my all as the finish line approaches.

Unfortunately, the headliner had become a bit gray after painting because white spray dust had found its way in (more rule than exception, of course). Additionally, the interior color is cream white compared to the exterior, so I'll have to find a whiter white and apply it to the interior once.

When the interior painting is done, the reassembly work can begin!

- Washers/brackets for the 4-point seatbelts are produced and mounted on the "hat shelf"
- Upholstery on the C-pillars
- Carpet on the "hat shelf"
- Rear seat side panels are cut and installed (template is already made)
- Black edge trim is mounted on the sharp sheet metal edges in the rear seat
- Soundproofing mats and carpet are laid on the floor
- Roll cage is finally assembled
- Seats are finally assembled
- 4-point seatbelts are finally assembled
- Special rearview mirror is mounted
- Windows are put in (brand new all-black window trim)
- Door mechanisms are reassembled, including windows

Dad was up to the garage early this morning after his daily bike ride and mounted the taillights. It's itching in the fingers!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7badc24c5927cc4062f79da5e4857776.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aa2571b8683c8ee5d58ff9796bcd4f47.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 444 Inlägg
18 juni 2019
#179
Riktigt snygg, nu gäller det att skynda långsamt så du inte repar eller skadar lacken på nåt sett :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

496 Inlägg
18 juni 2019
Trådstartare
#180
vw_audi skrev:
Riktigt snygg, nu gäller det att skynda långsamt så du inte repar eller skadar lacken på nåt sett :-)

Jag mer rädd att någon bankar upp en bildörr på en parkering. Eller någon som drar sina feta röv med nitar i jeansen längs med sidan. Bilen är ju liten så utrymmet i en parkeringsficka borde motsvara Familjeparkering, haha! Eller så ställer jag mig en bit bort för allmän beskådan.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Really nice, now it's important to take it slow so you don't scratch or damage the paint in any way :-)

I'm more afraid that someone will bang their car door into it in a parking lot. Or someone with a wide rear end wearing jeans with rivets along the side. The car is small, so the space in a parking spot should be equivalent to a family parking spot, haha! Or maybe I'll park a bit away for everyone to admire.
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)


Sök