23 april 2016
Trådstartare
Hej alla kunniga!
Har en fin Passat av 2005 års modell som har gått drygt 18400 mil. Har i ungefär ett halvår vetat att lamellerna börjat ta slut, då det ryker och osar när jag försökt mig på att backa med släp. Men för vanlig framåtkörning har det inte varit några problem. Tills för drygt tre veckor sedan. Då blev det över en natt riktigt knepigt att lägga i växlarna när bilen är igång. Slår jag av den går det att lägga i dom nästan som vanligt, även om det kan ta emot och vara trögt även då.
Om jag har en växel i och ska stanna vid tex en stoppmarkering, trampar ner kopplingen för att stanna, ja då vill bilen hemskt gärna fortsätta dra. Dvs, den frikopplar inte riktigt som den ska. Efter samtal med verkstaden trodde dom att lameller och fritrampningslager behöver bytas.
Någon som varit med om detta? Hur vanligt är det? Och kan det vara något mer som är galet med kopplingen? Verkstaden undrade om det verkligen var värt att lägga ner dom pengarna på den, men jag har inte mycket till val då ekonomin är extremt begränsad just nu och att köpa en skitbil som jag inte vet något om, för dom pengar det kostar att byta kopplingsdelarna, är jag inte jättesugen på.