Har haft min F10 530d i lite över 2 år nu, sjukt nöjd! Visst har jag åkt på mindre fel, men inget allvarligt.
Trasig led baklykta innerdelen båda sidor (ärgar sönder vid kontakt) byte enkelt, och dem nya bör skyddslackeras vid denna punkt på insidan av lyktan så lär man slippa problem.
Slitagevarning som inte slocknade efter bromsbyte, lösning: lyft batteripolen i någon minut.
Metallbit på instegslister bristfälligt limmade, går att ta bort dessa, ser inte konstigt ut. Annars limma fast.
Dvs småskit förutom service.
Inredning, körkänslan osv känns väldigt gedigen i klassen, personligen tycker jag att den är bäst i klassen faktiskt.
Servicekostnad är relativt billig, som en vanlig bil bortsett från att denna har kamkedja (utan bytesintervall). Du slipper även byte av växellådsolja som t.ex S-tronic och DSG kräver var 6000mil.
Finns ingen specifik servicekostnad vad jag vill minnas då det inte finns liten service, storservice osv. Bilen har behovsanpassad service och säger till själv när det är dags för t.ex oljebyte eller byte av kupefilter och annat.
(dock vill bilen gärna gå +/- 3000 mil på ett oljebyte vilket jag personligen tycker är lite väl långt. Kör själv ca 1000 på ett oljebyte, men då är jag väldigt pedant också.
Av dessa du räknade upp så välj en 530d, helst gärna med den sköna 8-växlade automaten och mycket utrustning.
Har haft min i över två år, är väldigt kräsen vad det gäller bilar och jag kollar ändå på att byta till F10 igen, men då troligtvis 550i eller M5. Detta säger lite om hur nöjd jag är med bilen