3602
Sök

Köpråd BMW F10/F11 - 5 serie

1 587 Inlägg
24 april 2016
Trådstartare
#1
Hej
Nu är det så att jag är ganska het på BMW 5 serie, kombi är ett måste.
Min fråga är till folk som kört och äger eller ägt dessa bilar.
Valet jag har är att köpa 520d - 525d eller 530d, helst inte Xdrive men V-låda spelar mindre roll.

Vad har ni för intryck av bilen, vad kostar service, vanligare reparationer osv.


1 587 Inlägg
26 april 2016
Trådstartare
#2
ingen ?


414 Inlägg
27 april 2016
#3
Har haft min F10 530d i lite över 2 år nu, sjukt nöjd! Visst har jag åkt på mindre fel, men inget allvarligt.

Trasig led baklykta innerdelen båda sidor (ärgar sönder vid kontakt) byte enkelt, och dem nya bör skyddslackeras vid denna punkt på insidan av lyktan så lär man slippa problem.

Slitagevarning som inte slocknade efter bromsbyte, lösning: lyft batteripolen i någon minut.

Metallbit på instegslister bristfälligt limmade, går att ta bort dessa, ser inte konstigt ut. Annars limma fast.

Dvs småskit förutom service.

Inredning, körkänslan osv känns väldigt gedigen i klassen, personligen tycker jag att den är bäst i klassen faktiskt.

Servicekostnad är relativt billig, som en vanlig bil bortsett från att denna har kamkedja (utan bytesintervall). Du slipper även byte av växellådsolja som t.ex S-tronic och DSG kräver var 6000mil.

Finns ingen specifik servicekostnad vad jag vill minnas då det inte finns liten service, storservice osv. Bilen har behovsanpassad service och säger till själv när det är dags för t.ex oljebyte eller byte av kupefilter och annat.

(dock vill bilen gärna gå +/- 3000 mil på ett oljebyte vilket jag personligen tycker är lite väl långt. Kör själv ca 1000 på ett oljebyte, men då är jag väldigt pedant också.

Av dessa du räknade upp så välj en 530d, helst gärna med den sköna 8-växlade automaten och mycket utrustning.

Har haft min i över två år, är väldigt kräsen vad det gäller bilar och jag kollar ändå på att byta till F10 igen, men då troligtvis 550i eller M5. Detta säger lite om hur nöjd jag är med bilen smile


1 587 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
#4
Okej tack så mycket. Den jag är intresserad av är 530d som har gått ca 3500 mil och är av 2014 års modell, automatlåda och rätt så mycket utrustning. Tack för svaren.

Jag har tänkt att åka och kolla på bilen men är osäker på vad jag ska kolla på, är lite rädd med skruvade mätare osv, har du några bra tips så man kan säkerställa sig ett så bra köp som möjligt ?!

VH
Senast redigerat av Severin (30 april 2016)


4 261 Inlägg
1 maj 2016
#5
Severin skrev:
Okej tack så mycket. Den jag är intresserad av är 530d som har gått ca 3500 mil och är av 2014 års modell, automatlåda och rätt så mycket utrustning. Tack för svaren.

Jag har tänkt att åka och kolla på bilen men är osäker på vad jag ska kolla på, är lite rädd med skruvade mätare osv, har du några bra tips så man kan säkerställa sig ett så bra köp som möjligt ?!

VH

Hej!

skruvade mätare? antar att du menar bak skruvade mil eller? kolla carfax och service historik samt besiktning, om alla siffror stämmer. Köpte precis en f10 520d själv manuel och är väldigt väldigt nöjd. Kom från en 525 2003 och f10 känns faktiskt lite piggare original, tänkte kanske chippa den i framtiden, då **** kan jag säga. Det enda jag har att anmärka på är att mannen som hade den innan mig troligtvis la skit sommardäck på, jag upplever mycket väg buller? det låter mycket från vägen/däcken? har däck märke Atrezzo sailun 17 tummare och jag hoppas verkligen att det är däcken som gör så mycket oväsen..det enda som stör mig. Tror inte att dom är run flat. Tror ni att däcken är skit? har läste lite på olika forums att dom däcken är riktigt kassa..

Annars har jag sett att 525d f10 dom första åren 2010-2011? ligger på 200 hk+/- och kan med ett chipp komma upp till 300hk/600nm?? värt att tänka på kanske^^


bästa hälsningar////

716 Inlägg
1 maj 2016
#6
Jag har 2 st, en av varje, F10 å F11 smile Personligen så njuter jag mycket mer i min F11. Mer utrustad, skönare gång å mindre fel(!!). På ett år i min f10 har jag fått byta 2 pdc sensorer, bromsskivor runt om (för dom tycker gärna om att bli skeva på dessa modeller), båda hjullager fram å ac-pumpen.. Är säkert mer saker på listan men minns ej nu tongue F11an har jag enbart kört och servat, nu vill den dock ha nya skivor den med för dom börjar bli lite skeva känner man vid bromsning. Oljebyte med cupefilter och bromsvätska går loss på runt 5000 på RH bil i södertälje.

Hade en e60 innan dessa, ångrar inte bytet en sekund även fast jag inte hade samma problem med den som med F10an.

Och anledningen till att jag valt 525d av år 2011 är för 3litern under huven. Sitter samma på 530D som du är sugen på om jag inte minns fel. Lite billigare försäkring, men du får ut samma fina effekt om du vill trimma. Ett tips, gå in i autopower, finns en hel tråd om folk som har problem med F10/11, så vet du vad du ska titta efter.
Senast redigerat av Krist (1 maj 2016)


1 587 Inlägg
3 maj 2016
Trådstartare
#7
Bilen jag är väldigt intresserad av är en 530d Xdrive 2014 som gått 3800 mil. Rätt mycket utrustning förutom dieselvärmare som inte står med men det kanske är standard och dom glömt skriva med det. Jag ringde precis till BMW angående miltal och dom kunde inte så något skumt, så den biten är avklarad. Nu ska jag väl ha tag i service boken bara och ringa till dom som servat bilen och kolla så att milen stämmer där. Jag känner mig givetvis skit nojjig nu men det är med skäl till bilens pris också.

Det där med trimma kommer jag nog hoppa iaf för jag tycker den går tillräckligt bra som original, visst hade det inte varit fel men isåfall blir det hos v-tech.

Vad kostar det med ett bromsbyte på denna bilen, skivor och belägg runtom ?
Hur ligger den VERKLIGA förbrukningen på en 530d xdrive automat?
Stads körning och landsvägskörning ?
Senast redigerat av Severin (3 maj 2016)


414 Inlägg
3 maj 2016
#8
530D är inga problem att trimma, sitter samma låda som i 535d och är specad till över 700nm vad jag vill minnas.

525d 3.0 har en klenare låda specad för typ 450-500nm. Nu brukar ju lådorna hålla för mer än specen säger, men att köpa en 525da och optimera i tron om att det är samma grejer som 530d är inte riktigt bra.
Tuners brukar då begränsa vridet i 525orna, iaf på dem första växlarna. Men då har man plötsligt en bil som ändå inte levererar som en optimerad 530d

Landsväg ca 100km/h så drar min med 20" 255 samt 285or i bredd ca 0,5-0,58L
Innerstan i Stockholm ca 0,9

Har blandad på 0,86. Mestadels kortkörningar på ca 2-6km samt dagligen till jobbet ca 18km. Då har jag ordentligt tung högerfot!!


1 587 Inlägg
5 maj 2016
Trådstartare
#9
Powe_R skrev:
530D är inga problem att trimma, sitter samma låda som i 535d och är specad till över 700nm vad jag vill minnas.

525d 3.0 har en klenare låda specad för typ 450-500nm. Nu brukar ju lådorna hålla för mer än specen säger, men att köpa en 525da och optimera i tron om att det är samma grejer som 530d är inte riktigt bra.
Tuners brukar då begränsa vridet i 525orna, iaf på dem första växlarna. Men då har man plötsligt en bil som ändå inte levererar som en optimerad 530d

Landsväg ca 100km/h så drar min med 20" 255 samt 285or i bredd ca 0,5-0,58L
Innerstan i Stockholm ca 0,9

Har blandad på 0,86. Mestadels kortkörningar på ca 2-6km samt dagligen till jobbet ca 18km. Då har jag ordentligt tung högerfot!!

Helvete du ! Jag kör väl 95% av mina mil landsvägskörning faktiskt så den kommer ju gå rätt billigt hos mig, sen är jag inte en som trycker på utan anledning och kör hårt utan isåfall vid omkörningar.
Btw så är den bilen jag skulle kolla på såld, den blev såld idag sad fyfan va synd alltså.
Så om ni har bra förslag säg till.


1 587 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
#10
Vad tycker ni om denna http://www.blocket.se/stockholm/BMW_530 … 21&w=3

OBS! Den är trimmad/optimerad, kolla reg numret.


4 261 Inlägg
6 maj 2016
#11
Severin skrev:
Vad tycker ni om denna http://www.blocket.se/stockholm/BMW_530 … 21&w=3

OBS! Den är trimmad/optimerad, kolla reg numret.

Den ser fet ut, fett grym med andra ord. har du cashen/råd att köpa den så köp den^^

jag personligen är helt kär i 5 serien f10 och diesel är ett måste. fan har du råd för en bil som kostar halv miljon? go for it.

bästa hälsningar

414 Inlägg
6 maj 2016
#12
Severin skrev:
Vad tycker ni om denna http://www.blocket.se/stockholm/BMW_530 … 21&w=3

OBS! Den är trimmad/optimerad, kolla reg numret.

Tycker den är riktigt jäkla schysst! Rätt specad med LED, navi.prof, komfortstolarna osv,osv.

Vet att man måste sätta gränsen någonstans, vet dock att BMW säljer innovation edition modell av 530d x-drive för 569' dvs drygt 100000:- upp för en helt ny. Skulle själv nog hellre ta en ny, dock får man då lägga till på komfortstolarna samt läder, så differensen blir ju lite större. Blir ju i slutändan en hel del pengar mer för den nya ändå.
Detta är listpriser på båda bilarna och någon prutmån bör ju finnas, dock troligtvis mindre på den nya bilen då den redan är prissänkt 200000:-


1 587 Inlägg
7 maj 2016
Trådstartare
#13
Powe_R skrev:
Severin skrev:
Vad tycker ni om denna http://www.blocket.se/stockholm/BMW_530 … 21&w=3

OBS! Den är trimmad/optimerad, kolla reg numret.

Tycker den är riktigt jäkla schysst! Rätt specad med LED, navi.prof, komfortstolarna osv,osv.

Vet att man måste sätta gränsen någonstans, vet dock att BMW säljer innovation edition modell av 530d x-drive för 569' dvs drygt 100000:- upp för en helt ny. Skulle själv nog hellre ta en ny, dock får man då lägga till på komfortstolarna samt läder, så differensen blir ju lite större. Blir ju i slutändan en hel del pengar mer för den nya ändå.
Detta är listpriser på båda bilarna och någon prutmån bör ju finnas, dock troligtvis mindre på den nya bilen då den redan är prissänkt 200000:-

Okej men det här med att den är trimmad. Man har läst att dessa motorer haft problem med kamkedjan, motorras för att nån plastgrejs lossnat och orsakat motorras osv. Kan detta trimmet öka risken för en sån grej, kedjan slits ju mer av trim antar jag ? Sen så fattar man att en trimmad bil är säkerligen hårdare körd, men hur bra är det att köra en bil hårt när den är så pass ny (inkörnings mil på ny motor) osv osv.. Massa tankar i huvudet men alldeles för få svar, sen ingår det inga vinterdäck på bilen heller sa dom, jävligt skumt faktiskt på en så pass dyr bil.


4 261 Inlägg
7 maj 2016
#14
Severin skrev:
Powe_R skrev:
Severin skrev:
Vad tycker ni om denna http://www.blocket.se/stockholm/BMW_530 … 21&w=3

OBS! Den är trimmad/optimerad, kolla reg numret.

Tycker den är riktigt jäkla schysst! Rätt specad med LED, navi.prof, komfortstolarna osv,osv.

Vet att man måste sätta gränsen någonstans, vet dock att BMW säljer innovation edition modell av 530d x-drive för 569' dvs drygt 100000:- upp för en helt ny. Skulle själv nog hellre ta en ny, dock får man då lägga till på komfortstolarna samt läder, så differensen blir ju lite större. Blir ju i slutändan en hel del pengar mer för den nya ändå.
Detta är listpriser på båda bilarna och någon prutmån bör ju finnas, dock troligtvis mindre på den nya bilen då den redan är prissänkt 200000:-

Okej men det här med att den är trimmad. Man har läst att dessa motorer haft problem med kamkedjan, motorras för att nån plastgrejs lossnat och orsakat motorras osv. Kan detta trimmet öka risken för en sån grej, kedjan slits ju mer av trim antar jag ? Sen så fattar man att en trimmad bil är säkerligen hårdare körd, men hur bra är det att köra en bil hårt när den är så pass ny (inkörnings mil på ny motor) osv osv.. Massa tankar i huvudet men alldeles för få svar, sen ingår det inga vinterdäck på bilen heller sa dom, jävligt skumt faktiskt på en så pass dyr bil.

vart står det nånstans att den är trimmad?  har inte sett nånstans att 530d har fått kedjeras? bara 20d..?
själv tror jag inte att jag skulle köpa en som var trimmad..skulle köpa en original sen kanske chippa den själv ifall det skulle verkligen behövas. som du sa man vet aldrig hur den har blivit körd.

1 587 Inlägg
7 maj 2016
Trådstartare
#15
panda666 skrev:
Severin skrev:
Powe_R skrev:

Tycker den är riktigt jäkla schysst! Rätt specad med LED, navi.prof, komfortstolarna osv,osv.

Vet att man måste sätta gränsen någonstans, vet dock att BMW säljer innovation edition modell av 530d x-drive för 569' dvs drygt 100000:- upp för en helt ny. Skulle själv nog hellre ta en ny, dock får man då lägga till på komfortstolarna samt läder, så differensen blir ju lite större. Blir ju i slutändan en hel del pengar mer för den nya ändå.
Detta är listpriser på båda bilarna och någon prutmån bör ju finnas, dock troligtvis mindre på den nya bilen då den redan är prissänkt 200000:-

Okej men det här med att den är trimmad. Man har läst att dessa motorer haft problem med kamkedjan, motorras för att nån plastgrejs lossnat och orsakat motorras osv. Kan detta trimmet öka risken för en sån grej, kedjan slits ju mer av trim antar jag ? Sen så fattar man att en trimmad bil är säkerligen hårdare körd, men hur bra är det att köra en bil hårt när den är så pass ny (inkörnings mil på ny motor) osv osv.. Massa tankar i huvudet men alldeles för få svar, sen ingår det inga vinterdäck på bilen heller sa dom, jävligt skumt faktiskt på en så pass dyr bil.

vart står det nånstans att den är trimmad?  har inte sett nånstans att 530d har fått kedjeras? bara 20d..?
själv tror jag inte att jag skulle köpa en som var trimmad..skulle köpa en original sen kanske chippa den själv ifall det skulle verkligen behövas. som du sa man vet aldrig hur den har blivit körd.

Kolla reg numret, BGD382. Reggad med 286 hp och 258 är original, jag antar att det är BMW som trimmad det, dvs power kit eller M performance, nåt sånt heter det iaf. Det är bara BMW som kan regga bilen med sånt smile


4 261 Inlägg
7 maj 2016
#16
Severin skrev:
panda666 skrev:
Severin skrev:

Okej men det här med att den är trimmad. Man har läst att dessa motorer haft problem med kamkedjan, motorras för att nån plastgrejs lossnat och orsakat motorras osv. Kan detta trimmet öka risken för en sån grej, kedjan slits ju mer av trim antar jag ? Sen så fattar man att en trimmad bil är säkerligen hårdare körd, men hur bra är det att köra en bil hårt när den är så pass ny (inkörnings mil på ny motor) osv osv.. Massa tankar i huvudet men alldeles för få svar, sen ingår det inga vinterdäck på bilen heller sa dom, jävligt skumt faktiskt på en så pass dyr bil.

vart står det nånstans att den är trimmad?  har inte sett nånstans att 530d har fått kedjeras? bara 20d..?
själv tror jag inte att jag skulle köpa en som var trimmad..skulle köpa en original sen kanske chippa den själv ifall det skulle verkligen behövas. som du sa man vet aldrig hur den har blivit körd.

Kolla reg numret, BGD382. Reggad med 286 hp och 258 är original, jag antar att det är BMW som trimmad det, dvs power kit eller M performance, nåt sånt heter det iaf. Det är bara BMW som kan regga bilen med sånt smile

aha ok, liten uppgradering? ser att bsr ger minst 300hk/600nm iaf. Men endå har du snackat med dom? skulle endå inte köpa ifall den var trimmmad. gå och provkör och se hur den känns?

1 587 Inlägg
7 maj 2016
Trådstartare
#17
panda666 skrev:
Severin skrev:
panda666 skrev:
vart står det nånstans att den är trimmad?  har inte sett nånstans att 530d har fått kedjeras? bara 20d..?
själv tror jag inte att jag skulle köpa en som var trimmad..skulle köpa en original sen kanske chippa den själv ifall det skulle verkligen behövas. som du sa man vet aldrig hur den har blivit körd.

Kolla reg numret, BGD382. Reggad med 286 hp och 258 är original, jag antar att det är BMW som trimmad det, dvs power kit eller M performance, nåt sånt heter det iaf. Det är bara BMW som kan regga bilen med sånt smile

aha ok, liten uppgradering? ser att bsr ger minst 300hk/600nm iaf. Men endå har du snackat med dom? skulle endå inte köpa ifall den var trimmmad. gå och provkör och se hur den känns?

Ja men BSR eller rättare sagt INGET annat företag kan regga bilen med trim förutom BMW själva, så då krånglar det inte med försäkringen osv, lite säkrare att göra så med nya bilar antar jag. Angående kedjeras är väl N47 och N57 motorn som haft det, så har jag läst på autopower och lite andra europeiska hemsidor och forum.
Senast redigerat av Severin (7 maj 2016)


28 Inlägg
7 maj 2016
#18
@panda666

Du har inte haft strul med att ACn lagt av att kyla?


414 Inlägg
7 maj 2016
#19
Bilen lär ha blivit optimerad av BMW själva, dvs bibehållna garantier osv. Det är en ordentligt utprovad programvara på en motor som tål lååååångt mycket mer effekt än detta. Denna bil håller precis lika bra som vilken annan 530, 535 som helst. Samma motor sitter i t.ex 35d,40d,50d som har en effekt upp emot 400hk från fabrik. Är antalet turboaggregat som skiljer.

Vidare är det 20d som haft problem med kedjan. 30d är nog en av dem mest felfria BMW motorerna utan några som helst barnsjukdomar.


4 261 Inlägg
7 maj 2016
#20
lanab skrev:
@panda666

Du har inte haft strul med att ACn lagt av att kyla?

Hej, nej inte än. Har inte haft bilen nu jättelänge men säger till^^^

a tror också att bara 20d har haft problem med kedjan, men hörde att det inte är jätte normalt? tror man ska ha väldigt otur för just kedjan att jäklas?

hur mycket trim pallar 20d då innan man får problem? vågar man köra med bsr?

mvh


Sök