4159
Sök

Din projekttråd är ännu inte aktiverad som ett projekt på din sida.

Skapa nytt projekt av denna tråd
KHRacing
22 oktober 2008
Trådstartare
#801
FoXxIe skrev:
ja tycker bilen verkar gå riktigt fint ja! och mig får du mer än gärna bjuda på en åktur någon gång:D

Det vet du ju big_smilebig_smile

1 004 Inlägg
22 oktober 2008
#802
KHRacing skrev:
262turbo skrev:
nej tror absolut inte att filmen är fejkad...

Aga_Diff skrev:
Håller med, och jag vill inte heller vara elak... smile

Tror inte nån av er hade vågat åka med - därav era inlägg cool

frågan är om du vågar åka med mig? smile smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 004 Inlägg
22 oktober 2008
#803
KHRacing skrev:
Rushman skrev:
I nuläget släpper min Volvo 740GL 115hk (med i dagens läge kanske 60 överlevande hk) på 3:an rakt fram med gaspådrag i regnväder med den "setupen" jag har nu.

Å körde nyligen 520hk Mustang som inte släppte med fullt ös på 2:an på torr asfalt.

Poängen är att det är fullständigt omöjligt å avgöra hur en bil går genom att se om den släpper eller ej.
Visst påverkar däckbredden, men gummit är ännu viktigare, viktfördelning, kraftregister, vilken typ av asfalt, downforce m.m.

Allt är ju relativt men läser man specen på bilen, så har iaf jag väldigt svårt å tro att bilen inte går som satan.

Tack så mkt för ett väl genomtänk & skrivet inlägg.

mvh Kristian smile

varför har du då skrivit  "ritar lätt på fyran !!!!!!!!!" he he smile smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

KHRacing
22 oktober 2008
Trådstartare
#804
262turbo skrev:
varför har du då skrivit  "ritar lätt på fyran !!!!!!!!!" he he smile smile

Den gör ju det i mina ögon & i mina ögon är ju det viktigaste då det är min
bil & jag som kör den eller hur big_smile

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
22 oktober 2008
#805
läste igenom hela tråden satan säger ja bara tog typ 2h o lusläsa det mesta hehehehe big_smile verkar ju vara något kul.. kanske man skulle satsa på som andra bil? big_smile

~Andy~

KHRacing
24 oktober 2008
Trådstartare
#806
Hur man bygger en "seriös" vevhusventilation på sin EVO-motor.

skaffa en orginal ventilkåpa... (passar från EVO 1-2-3, Colt. Lancer & Galant GTi)
http://www.geting.se/image.php/131053-PICT0003.JPG

Orginal sitter där 2st 5-6mm anslutningar till insuget.
http://www.geting.se/image.php/131054-PICT0004.JPG

mät ut var du vill montera ventileringen... jag valde att ha 4 uttag uppe på kåpan.
Se även till så du inte borrar genom skvalpskyddet som sitter fast på insidan utav kåpan.
Borra försiktigt då materialet är relativt mjukt & ett borr lätt kan hugga & förstöra kåpan.
Sedan gängar du så att anslutningarna passar såklart smile
http://www.geting.se/image.php/131055-PICT0006.JPG

Testmontera anslutningarna, jag valde Legris 14mm tryckluftsanslutningar, går lika bra
med VVS-kopplingar eller annat såklart. Dock blir ju oljegaserna från motorn rätt så varma,
väl värt att tänka på vid val utav anslutningar.
Här ser man okså att de bakre anslutningarna inte går hela vägen ner till låpan, utan fastnar
i upphöjningarna (bokstäverna)
http://www.geting.se/image.php/131056-PICT0009.JPG

Då får man slipa försiktigt runt hålen för att få anslutningarna att gängas hela vägen ner
så det tätar.
http://www.geting.se/image.php/131057-PICT0022.JPG
http://www.geting.se/image.php/131058-PICT002.JPG

Testmontera slangarna & var noga med längden då Legris-kopplingarna tätar längst in
i kopplingen.
http://www.geting.se/image.php/131059-PICT0026.JPG

Ett välbehövligt hjälpmedel till detta ventilkåpsjobbet - slipstiftet
http://www.geting.se/image.php/131060-PICT0035.JPG

När allt är klart, så montera av allt, blås rent med tryckluft så mkt det går (länge)

Sedan lade jag in kåpa i badkaret & dränkte den i varmt vatten & en massa tvättmedel.
Efter 10min så sköljde jag rent kåpan i mer än 10minuter med tokvarmt vatten.
Sedan tryckluft igen & till sist brakecleaner.

Efter detta så har kåpan fått vila en stund intill en varmluftsfläkt & nu fått sitt första lager färg.


mvh K
Senast redigerat av KHRacing (24 oktober 2008)

KHRacing
25 oktober 2008
Trådstartare
#807
Så vart ventilkåpan efter 5 lager svartmetallick färg:
http://www.geting.se/image.php/131199-kapa10.jpg

Lite slipande med 600papper för att få bokstäverna blanka:
http://www.geting.se/image.php/131200-kapa11.jpg

Så vart det, rätt bra om jag får säga det själv.
http://www.geting.se/image.php/131201-kapa1.jpg

Närbild: smile
http://www.geting.se/image.php/131202-kapa2.jpg

Påbörjat monteringen:
http://www.geting.se/image.php/131203-kapa3.jpg

Så vart det monterat o klart. Skall bara byta anslutningarna på catchtanken till Legris-kopplingar.
http://www.geting.se/image.php/131205-kapa4.jpg

KHRacing
25 oktober 2008
Trådstartare
#808
Passade även på att prova mina nya 18" cool 215/35-18 däck sitter det på dem.
http://www.geting.se/image.php/131207-kapa7.jpg

Ser ut att bara bra med plats... blir kanske 19" till nästa år... wink
http://www.geting.se/image.php/131208-kapa8.jpg
http://www.geting.se/image.php/131209-kapa9.jpg

Elektriker
1 138 Inlägg
25 oktober 2008
#809
Det blev inte alls dumt du wink

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

2 655 Inlägg
25 oktober 2008
#810
Riktigt bra jobbat.

Alltid lika imponerande att kika förbi i din tråd.

KHRacing
25 oktober 2008
Trådstartare
#811
Tackar båda två :-)

Elektriker
1 138 Inlägg
25 oktober 2008
#812
KHRacing skrev:
Tackar båda två :-)

var du ute för ett tag sen o starta bilen? de e nån jävel här i närheten som starta sin bil för ett tag sen o de lät som fan.. tänkte om de va du;) inte riktigt fått kläm på var du bor:P

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

KHRacing
25 oktober 2008
Trådstartare
#813
daajvid skrev:
KHRacing skrev:
Tackar båda två :-)

var du ute för ett tag sen o starta bilen? de e nån jävel här i närheten som starta sin bil för ett tag sen o de lät som fan.. tänkte om de va du;) inte riktigt fått kläm på var du bor:P

har inte bilen hemma så ne, var inte jag

18 Inlägg
29 oktober 2008
#814
Hur går det för dig här. Fått mappat bilen på rullar ännu?

Varför göra det idag. som jag ändå får göra om imon

Master of the obvious
636 Inlägg
29 oktober 2008
#815
himmla fet bil big_smile

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

KHRacing
29 oktober 2008
Trådstartare
#816
badde skrev:
Hur går det för dig här. Fått mappat bilen på rullar ännu?

Hajjs gubben, allt väl ?

Nej  ingen mappning på rullande landsväg, ser inte att det skulle gå att mappa bättre på det sättet & så kostar det, plus att jag har kylaren bak & deras fläktar ger inte tillräckligt med kylning då.

men 500+ är det nog just nu iaf. smile


Marqus skrev:
himmla fet bil big_smile

Ber att få tacka för kommentaren :-)

KHRacing
30 oktober 2008
Trådstartare
#817
Har precis fått en inbjudan utav en dansk importfirma:

http://www.jocksbilimport.dk/cases/jocks/index.html

att stå i deras monter nu i helgen i en jättestor bilutställning i Köpenhamn, Danmark

http://www.streetfire.dk/event/default. … &ID=75

Får se om jag hinner fixa allt som behövs idag & ev: tar mig dit imorognbitti.

18 Inlägg
31 oktober 2008
#818
Hur går det för dig här. Fått mappat bilen på rullar ännu?
Hajjs gubben, allt väl ?

Nej  ingen mappning på rullande landsväg, ser inte att det skulle gå att mappa bättre på det sättet & så kostar det, plus att jag har kylaren bak & deras fläktar ger inte tillräckligt med kylning då.

men 500+ är det nog just nu iaf. smile


Jo då det är bara bra... Håller på å skruvar med min förfullt... har lite planer på att ev. modda min växellåda så jag oxå kan åka bakhjulsdrift. så kan vi åka par drifting i sommar... (om du inte är rädd för buklor på bilen... smile )

Varför göra det idag. som jag ändå får göra om imon

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 november 2008
#819
Har läst igenom hela tråden nu, tog en stund vill jag lova. smile
Trevlig läsning med mycket bilder.
Ser även ut att gå bra. big_smile

Hur fungerar drivlinan till Evon?
Tvärställd motor och RWD?
Lite nyfiken. smile

MVH

Edit: Menar att jag antar att det inte fungerar som Volvos RWD-drivning med tvärställd motor, och vinkelväxel och såna svaga länkar i linan?
Senast redigerat av TurbOla (3 november 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

KHRacing
4 november 2008
Trådstartare
#820
TurbOla skrev:
Har läst igenom hela tråden nu, tog en stund vill jag lova. smile
Trevlig läsning med mycket bilder.
Ser även ut att gå bra. big_smile

Hur fungerar drivlinan till Evon?
Tvärställd motor och RWD?
Lite nyfiken. smile

MVH

Edit: Menar att jag antar att det inte fungerar som Volvos RWD-drivning med tvärställd motor, och vinkelväxel och såna svaga länkar i linan?

thanxs man, du har PM fressten smile

En 100% perfekt EVO-drivlina "kan" klara 7-900hk utan större problem
(förutom kopplingen & centerdiffen som är utav visko-typ.

Med svetsad centerdiff så snurrar fortfarande framdiffen lika fort som bakdiffen hela tiden,
så egentligen har bilen fortfarande 4WD, bara det att den inte vet om det cool

Bakdiffen skall klara ca 600hk - Men de svenska förståsigpåarna säger att det kommer rasa direkt -
(så fel de haft) & de australiska/nyaZeelänska förståsigpåarna säger att det inte kommer vara några problem så länge man byter olja ofta i drivlina- dock förstår jag inte varför, då som sagt framdiffen fortfarande snurrar lika fort - ingen skillnad i hastighet från órginalet)

Vinkelväxeln är den absolut svagaste punkten i drivlinan.

http://www.geting.se/image.php/132604-skiss.JPG

mvh


Sök