smurfen32 skrev:
smurfen32 skrev:
Vettemannen skrev:
Du skall ha varm motor och motorn igång när du kollar oljan. Dra växelväljaren lite sakta i den här ordningen: PRND32123DNRP och kolla sedan oljan. Den skall nu ligga mellan strecken. Oljan skall vara klar och inte lukta unket.
/Benny
Okej så fort frugan kommer hem så får jag kolla upp detta.
Kan ju vara så enkelt så där är lite olja
Har kollat oljan nu.
Kändes lite tunn och blaskig tyckte jag.
Färgen var svag röd /rosa. också tyckte jag där var för mycket olja i.
Svårt att se på den stickan.
Så hade kanske inte skadat med ett oljebyte.
Finns det någon oljeplugg eller hur gör man??
Gjorde du som jag skrev när du kollade oljan? Det är alltid för mycket olja om motorn är avslagen. Vissa automatlådor har oljeplugg, vissa har det inte (speciellt USA-bilar). Man kan behöva byta filter också och då ska nog tråget ner. Oljan skall vara lite mer blaskig än vad motorolja är och ska vara klarröd/rosa.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!