tobzter skrev:
För att få komfort så behöver du nog gå ner i strl på fälgen..är 18" det minsta du kan ha ?
Håller jag inte med om.
Går du ner i bredd och upp i profil (vilket faller sig naturligt), så blir också komforten ofta högre. Sen kan man givetvis köpa "skitdäck" så det blir sämre, men, det kan ju TS göra även med 16 eller 17".
explosiv skrev:
Hej!
Det börjar närma sig att investera i nya sommardäck till bruksbilen och tänkte därför ta tillfället i akt att försöka förbättra komforten på min Passat, en bil som jag tycker är trevlig att köra men alltför bullrig och spårkänslig på sommardäcken.
Jag har idag mina 18" orginalfälgar som jag har mätt upp till ca 8,25-8,5". Hade lite dåligt att mäta med när jag var ute och kollade tidigare.
Idag sitter det Goodyear Effientgrip 245/45 R18 på bilen. Enl utsago 68 dB
Jag tänker mig att om jag minskar bredden så borde spårkänsligheten minska, men frågan är om det kommer att märkas om jag säg går ner till 225 eller 235. Och om det nu blir skillnad i känsla, går det då att hitta något med med en tjocklek som ger min någon komfort.
Tänker mig att ljudet från däcken och bullret in i bilen är två olika ting, dvs mer tjocklek borde ge mig mindre vibrationer inne i kupe?
Vad tror ni? Kan detta ge någonting eller borde jag hålla mig till orginaldimension och kolla igenom bilens bussningar istället?
Alternativen du har med en 8.5"-fälg är 225/50R18 alternativt 225/55R18 och 235/50R18. Alla varianter hamnar innanför "5%-gränsen" men ger en något ökad rullomkrets.
225-däck på en 8.5"-fälg kommer ge dig ett däck som är något avsmalnande i förhållande till fälgen, ett 235-däck kommer vara något bredare /som du har idag, fast då inte lika brett). Det i sin tur varierar lite mellan däcktillverkarna.
Exakt vilken variant av Passat (no pun intended) du har vet jag inte, ett 225/55R18 är dock klassat som SUV-däck. Ett som är något tystare, har bra grepp och lågt rullmotstånd är ex.vis Goodyear EfficientGrip SUV.
225/50R18 har du ex.vis Pirelli P Zero (som är ett pissdyrt däck vill jag ha för mig) och ex.vis Pirelli Cinturato P7
Och slutligen har du på 235/50R18 ex.vis Goodyear Eagle F1 GS-D3 eller Dunlop SP Sport 01
Om det garanterat kommer göra någon skillnad? Nej, det är svårt att svara på i förväg, men antagligen.
Och huruvida du får ha föreslagna dimensioner eller inte är ju då baserat på att dina 245/45R18 är originaldimension för bilen.