4222
Sök

Rockford vs. DLS

37 Inlägg
3 juli 2005
Trådstartare
Hej.

efter att ha tagit del av flera av medlemmarnas åsikter ang. mds produkter har jag bestämmt mig för att bränna min MDS bas och ersätta den med antingen en DLS eller en Rockford. jag skulle gärna vilja ha lite tips om vilket av dessa som är bättre. jag hade tänkt lägga omkring 2500 på en bashögtalare, dvs utan låda.

ni får gärna ta upp både likheter och skillnader!
Senast redigerat av zigoz (3 juli 2005)

6 851 Inlägg
3 juli 2005
zigoz skrev:
Hej.

efter att ha tigit del av flera av medlemarnas åsikter ang. mds produkter har jag bestämmt mig för att bränna min MDS bas och ersätta den med antingen en DLS eller en Rockford. jag skulle gärna vilja ha lite tips om vilket av dessa som är bättre. jag hade tänkt lägga omkring 2500 på en bashögtalare, dvs utan låda.

Hmm, oki. Först lite frågor till dej:
Vad lyssnar du på för musik?
Vill du ha väldigt mycke tryck i bilen (db-drag) eller ska det mera vara finlir (sasca liknade)?
Vad har du för slutsteg?
Vad använder du för fram högtalare?

Svara på dessa frågor så är det lättare att rekomendera vilken bas som passar dej..

(rekomendera enligt MITT tycke då)
Senast redigerat av Tiaz (3 juli 2005)

37 Inlägg
3 juli 2005
Trådstartare
Tiaz skrev:
zigoz skrev:
Hej.

efter att ha tigit del av flera av medlemarnas åsikter ang. mds produkter har jag bestämmt mig för att bränna min MDS bas och ersätta den med antingen en DLS eller en Rockford. jag skulle gärna vilja ha lite tips om vilket av dessa som är bättre. jag hade tänkt lägga omkring 2500 på en bashögtalare, dvs utan låda.

Hmm, oki. Först lite frågor till dej:
Vad lyssnar du på för musik?
Vill du ha väldigt mycke tryck i bilen (db-drag) eller ska det mera vara finlir (sasca liknade)?
Vad har du för slutsteg?
Vad använder du för fram högtalare?

Svara på dessa frågor så är det lättare att rekomendera vilken bas som passar dej..

(rekomendera enligt MITT tycke då)

jaa du, jag lyssnar på allt möjligt bra musik. jag vill inte att det ska låta jätte högt utan det ska vara mer finlir som du nämnde. men jag vill även att det ska dunka fint och jag vill ha djupbas som heter duga. egentligen är jag rätt nöjd med min da12' (MDS) men i o med att alla bekräftar att MDS suger är jag väldigt nyfiken på att höra andra märken. i huvudsak är jag intresserad av mer musikaliska element med lagom kraft.

jag tänkte vänta med framsystem tills jag är klar med basen. mitt steg är en 1x500w Eyebrid.

Eminem, Infected Mushroom, moloko mfl. ex på musik som spelas i min bil.
Senast redigerat av zigoz (3 juli 2005)

Reparatör
306 Inlägg
3 juli 2005
Tycker du ska satsa på DLS Reference serie.
Kanonljud för vettiga pengar.

96 Inlägg
3 juli 2005
för dom pengarna så finns det fler märken än DLS och Rockford som är värda att kolla på...

37 Inlägg
3 juli 2005
Trådstartare
tobbe.77 skrev:
för dom pengarna så finns det fler märken än DLS och Rockford som är värda att kolla på...

vill du nämna några?
är JBL nåt att ha jämfört med DLS och Rockford?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
4 juli 2005
Om du är nöjd med basen som du säger så finns det ju egentligen ingen anledning att byta ut den bara för att folk tycker MDS är skit, jag rekomenderar att du lägger dom pengarna på ett riktigt bra framsystem istället.
Du får ju även bas framifrån så att byta till ett riktigt bra framsystem från t.ex orginal högtalarna så kan det kännas som du bytt hela stereosystemet.

- Time Attack -

37 Inlägg
4 juli 2005
Trådstartare
NIzmO skrev:
Om du är nöjd med basen som du säger så finns det ju egentligen ingen anledning att byta ut den bara för att folk tycker MDS är skit, jag rekomenderar att du lägger dom pengarna på ett riktigt bra framsystem istället.
Du får ju även bas framifrån så att byta till ett riktigt bra framsystem från t.ex orginal högtalarna så kan det kännas som du bytt hela stereosystemet.

det är inte så att jag byter BARA pga att folkt inte gillar MDS utan jag har märkt att MDS inte förekommer hos folk som tävlar inom billjud, inte va jag vet i allafall. jag har trots allt inget att jämföra med, har bara haft min MDS 12'.
varför inte avancera till bättre grejer?

skulle gärna vilja höra med nån som har haft framgångar inom billjuds tävlingar om hur en musikalisk låda bör vara konstruerad, dvs portad eller inte?

Webmaster
133 Inlägg
4 juli 2005
Jag skulle rekommendera Rockford!

Mvh. Tobbe

6 851 Inlägg
4 juli 2005
Japp, med tanke på den musik du lyssnar på så funkar Rockford super ( för de pengar du tänkt lägga iaf.).
Om du kan tänka dej att lägga mera så är nog en DLS att föredra, då menar jag,UR serien,IRIDIUM eller en SP12.
Skulle du köra med en 12":are? Vad är det för bil den ska sitta i?
Vad har du för slutsteg att driva basen med?

Webmaster
133 Inlägg
4 juli 2005
japp om du ska ha en Rockford 12" krävs det ström...

och portad eller sluten?

beror på vad för sorts ljud du vill ha?

själv kommer jag bygga liten sluten låda för vill ha snärtig bas med lite tryck i....

Mvh. Tobbe

12 Inlägg
4 juli 2005
Saibot skrev:

och portad eller sluten?

själv kommer jag bygga liten sluten låda för vill ha snärtig bas med lite tryck i....

Vill man ha snärtig bas kan jag rekomendera sluten låda till midbasarna.

Webmaster
133 Inlägg
4 juli 2005
ma_gag skrev:
Saibot skrev:

och portad eller sluten?

haha det va inte jag som behövde råd i denna tråd wink

Mvh. Tobbe

12 Inlägg
4 juli 2005
Saibot skrev:
ma_gag skrev:
Saibot skrev:

och portad eller sluten?

haha det va inte jag som behövde råd i denna tråd wink

ok, sorry big_smile

37 Inlägg
4 juli 2005
Trådstartare
Tiaz skrev:
Japp, med tanke på den musik du lyssnar på så funkar Rockford super ( för de pengar du tänkt lägga iaf.).
Om du kan tänka dej att lägga mera så är nog en DLS att föredra, då menar jag,UR serien,IRIDIUM eller en SP12.

som jag nämnde förut kör jag med en 1x500w Eyebrid.

96 Inlägg
4 juli 2005
finns många märken... Impact, CDT, MTX, JL Audio, Kicker, Phoenix Gold, MB Quart med flera har 12 basar i 2500:- klassen.

6 851 Inlägg
4 juli 2005
zigoz skrev:
Tiaz skrev:

Sorry, missade det. Då funkar en RF 12" och med fördel i portad låda pga. ditt steg.
Vet inte hur pass det klarar att driva en 12" i sluten.
Sluten låda kräver ju lite mera effekt och med tanke på att ditt steg är av "billigare" kvalité så kan det vara dumt att fresta det för mycke.
DLS av de som jag rekomenderade är kanske inte så mycke lönt OM du inte inom en snar tid även ska byta ditt steg till lite strömstarkare..

Webmaster
133 Inlägg
4 juli 2005
håller med föregående talare!

Mvh. Tobbe

37 Inlägg
5 juli 2005
Trådstartare
ok, vi säger att jag har obegränsade tillgångar och ska skaffa bas i bilen, viket märke är att föredra. jag vill veta vilket märke som är bättre. självklart vill jag ha finljud.

37 Inlägg
5 juli 2005
Trådstartare
Tiaz skrev:
zigoz skrev:
Tiaz skrev:

Sorry, missade det. Då funkar en RF 12" och med fördel i portad låda pga. ditt steg.
Vet inte hur pass det klarar att driva en 12" i sluten.
Sluten låda kräver ju lite mera effekt och med tanke på att ditt steg är av "billigare" kvalité så kan det vara dumt att fresta det för mycke.
DLS av de som jag rekomenderade är kanske inte så mycke lönt OM du inte inom en snar tid även ska byta ditt steg till lite strömstarkare..

fan va less man blir vettö! när jag skulle köpa steget fick jag höra att det var det värsta de hade i tävlingsklass. bättre fanns inte. MDS borde bombas. fast ändå tycker man att 350w rms borde räcka!

Sök