Äntligen har jag hunnit med mer saker med bilen men först och främst så tog jag hem Topp 5 Retro på Gatebil Rudskogen <3 wow vilken känsla att få gå upp efter allt slit jag lagt ner det sista på denna bil fan skap alltså haha
Liten udda sak hände dock på vägen hem så pajade jag mitt mätarhus - så just nu ser jag ej hur fort jag kör med bilen !
Installerade en ny ratt - blev bättre än originalet i alla fall plus nu har jag ett NAv så kan jag byta om det dyker upp någon roligare alternativ:
1 ny tuta blev installerade:
Ett inköp av en ny svets : dock var slangpaketet kasst på den så blir la i höst att fixa i ordning den helt ;D
lite rostlagning har jag kommit till nu - hittade lite efter jag damsög i bagage utrymet på vänstra tornet - så jag tog saken i egna händer och började laga- dock mer och mer med tiden nu så har jag börjat vinterns arbete redan nu och börjar rost laga redan nu detta kommer ta en vinter att köra igenom hela golvet på bilen samt trösklarna med då får det bli vinterns syssla- det som skall ändras på motorn är ett nytt kyllock på själva alu-kylet samt en ny bränsletopp istället för den som sitter på toppen - har märkt att den kan ånga bensin nu denna sommaren med värmen som har varit
Kommer använda mig utav 1.25 samt 1.5 plåt när jag rost lagar -
Dock har jag ej bestämt om jag skall kapa ur hela reservhjuls baljan eller ej men lutar att det blir så allt
Använder mig utav en Kempi micra 200 MIG - svets för er som undrar
Började slipa på dem 2 hålet jag visste om som fanns i hjulhusen i bak på både sidorna - lika bra att slipa ner tänkte jag - börjar se mer och mer gamla lagningar som jag kommer få slipa ner gamla svets fogar samt se hur dem verkligen ser ut i alla fall slipa ner halv fogen- vet ej om jag skall skratta eller gråta - är inte snygga fogar precis - eller bra lagningar heller som ni kommer få skåda framöver nu
När jag började svets var när jag byggde framvagnen på bmw så är nybörjare allt - men lika bra att öva sig fram på denna bil- är ju byggtiden i Garaget som är roligast så haha
Lite mer slipa de idag blev det allt plus en tur till biltema att köpa plåtark 1,25 tjock - samt metal trissor så jag kan slipa bort all rost och underredsmassa
Kom en bit på vägen i hjulhuset - har bestämt att jag slipar ner allt sedan lagar det jag skall fixa samtidigt så får Jag en bättre plan hur jag skall laga allt
Slant lite med vinkelslipen också tyvärr - men skador sker tyvärr haha - bilen är under projekt så kommer la lackera om bilen när alla är klart i framtiden
Släng gärna en kommentar eller tips är nybörjare så allt är välkommet
kul me specialbyggen! men en tanke som du kanske också fått är att du borde göra så kylarramen där fram skruvas fast i karossen och inte svetsas ifall man vill kunna ta bort allt smidigt vid något tillfälle
Själva kylaren går att få bort med 4 skruv - men ramen - nja , blir dock en båge när s14 motorn skall vi så kommer jag bygga om allt igen tror jag
Martee skrev:
kul me specialbyggen! men en tanke som du kanske också fått är att du borde göra så kylarramen där fram skruvas fast i karossen och inte svetsas ifall man vill kunna ta bort allt smidigt vid något tillfälle
Själva kylaren går att få bort med 4 skruv - men ramen - nja , blir dock en båge när s14 motorn skall vi så kommer jag bygga om allt igen tror jag
Martee skrev:
kul me specialbyggen! men en tanke som du kanske också fått är att du borde göra så kylarramen där fram skruvas fast i karossen och inte svetsas ifall man vill kunna ta bort allt smidigt vid något tillfälle
NU jävlar har det hänt grejer ! Har rivit ner hela bilen på delar - Ja ni kommer se i bilderna hur mycket som är bortplockat !
Just nu kommer jag demontera allt (motorn åker ur nästa vecka tror jag ! så jag kan plocka isär den mer och mer ! Så jobbet med rost laga samt - grunda bilen blir så enkelt som möjligt liksom, Kommer räkna med 2-3 år byggtid !
Men kommer plocka ut bilen lite då och då på diverse träffar att visa upp vad man gör !
Snälla ge mig en kommentar eller tips ! Uppskattas Väldigt
Lite värre Rost ställen ! Det är hjulhusen samt A- Stolparna både sidorna ser inte bra ut ! Märks bilen har varit lagade innan samt stått still många år under den 44 årings livstid !
Det jobbiga längs vägen var ändå att plocka ur instrumentbrädan ! Gjorde sönder Värmepaketet (OPS) samt att man blev tvungen att montera ur rutan för 2 skruvar ! Men är glas jag gjorde det för under där var det inte snyggt alls !
Ett tips ! Här sitter skruvarna till instrument brädan! Som jag fattade det som -72 upp måste man ta ur rutan på !
All El är urtagen samt Märkt ! är en del utav den jag kan kopiera till nya S14 motorn !
Den roligaste lagningen utav föregående ägare är hittat ! Plåt bit plus silikon !!!!
Tråkigt med rost, tyvärr är det svårt att undvika på gamla bilar. Men det är bara fram med vinkelslipen och svetsen och laga ett hål i taget så är det klart på nolltid
rost på alla dom vanliga ställen ser jag, tråkit men det är nästan standard på e10 modellen. böt själv instrumentpanelen från den äldre till den nyare, klarade av det utan att ta ut rutan men kommer inte ihåg hur. tidigare ägare till min ägde tydligen ingen svets och körde med tejp och glasfiber istället..
Lite kassa lagningar jag har hittat ! Visar sig att alla lagningar nästan är enbart skit ! Kommer se ut som ett lapp täcke när jag är klar med denna bil !
Tråkigt med rost, tyvärr är det svårt att undvika på gamla bilar. Men det är bara fram med vinkelslipen och svetsen och laga ett hål i taget så är det klart på nolltid
rost på alla dom vanliga ställen ser jag, tråkit men det är nästan standard på e10 modellen. böt själv instrumentpanelen från den äldre till den nyare, klarade av det utan att ta ut rutan men kommer inte ihåg hur. tidigare ägare till min ägde tydligen ingen svets och körde med tejp och glasfiber istället..
Undra om vi har samma person som lagat våra bilar ! Hittar allt möjligt som du ser i bilderna nu haha