3004
Sök

Isolera liten 2/3 sits skåpbil ?

1 590 Inlägg
Igår 12:57
Trådstartare
#1
Letar ju bil som är lättare att lasta dotterns manuella rullstol i och har ju då tittat mest efter 5/7 sitsiga mindre skåpbilar, typ Berlingo, Partner, Rifter, Caddy, Kangoo, Proace City,  MB T klass etc.
Är dock inte så lätt att hitta bra sådana så nu har jag börjat fundera lite på ovanstående modeller fast skåp, att ha som andrabil/rullstolsfraktare till kortare sträckor. max 5 mil enkel väg och behålla vår RAV4 Plug In som "familjebil" till längre sträckor.

Är det alltid sämre säten och komfort i de rena skåp varianterna?

Skulle det vara någon ide att försöka "tilläggsisolera" en sådan ?
Senast redigerat av KenthIJ (Igår 15:33)

141 Inlägg
Igår 17:40
#2
Halloj jag hat haft Berlingo i många år , förar stolen är helt ok men passagerarsäte är inte bra
Sen har jag i min senaste monterat klistermattor typ för ljudbil i hela bilen , det gjorde gott .

En annan sak är att kör du lagligt så drar den inte mer 0,6-0,65 .

Lycka till Mvh Frank


98 Inlägg
för 23 timmar sedan
#3
Kör en Peugeot Partner 2019. Förarstolen är helt ok skulle önska att man kunde luta stolsdynan lite. Dubbelsätet för passageraren är vedervärdigt vinkeln på stolsryggen går inte att reglera och är lite väl upprätt. Ingen stolsvärme i det sätet heller.
Skall man åka tre bör den som sitter i mitten ha korta ben.

Ljudkomforten är ok för en skåpbil, har plåt mellanvägg och skåpet är klätt med plastskivor på väggarna.
Finns dom som är ren plåt och bara galler som mellanvägg.

Rullar runt 8mil/dag 25% stad, resten landsväg 70/80/100
Nu på vinter ligger förbrukning på 0,65-0,7l/mil, men då kör jag dieselvärmaren minst 1h/dag.
På sommaren och längre körningar kryper den ner mot 0,6
Är dock en 4x4 med 200kg verkstadsutrustning i skåpet....så går säkert att hitta en snålare.


1 590 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#4
Tackar både "Johansen" och "nucken" för inlägg och engagemang

Forummoderator
18 123 Inlägg
för 10 timmar sedan
#5
Kört +2000 mil med min T-klass (Citan) modell W420 nu. Sitter klart bättre i den än i kollegans Caddy. Drar ca 0,53 l/mil och då finns det mycket prylar i skåpet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 483 Inlägg
för 7 timmar sedan
#6
Hänger upp mig på rubriken!

Har isolerat flera bilar med liggunderlägg, som jag låtit ligga lösa under gummimattorna, men klistrat, med Biltemas kontaktlim, i dörrar, luckor och sidor samt tak.
Finns/fanns förr olika tjocklekar av liggunderlägg.

Innan liggunderläggen blev populära köpte jag isoleringsmatta från en firma som tillhandhöll material för plastbåtsbyggen.
"Mattan" mellan skroven finns/fanns i olika tjocklekar.

Medför "Hondaklang" i dörrarna, behåller till viss del värmen i bilen och utestänger i viss mån kylan samt, tycker jag, minskar oljudet från andra bilars (dubb-)däck på motorväg - kort sagt gör det komfortablare.

1 590 Inlägg
för 42 minuter sedan
Trådstartare
#7
Tackar även "Hybrid_" och "torsen" för input.


Sök