valle22 skrev:
Låter mer som oket gett upp, inte ovanligt på Passat 3B efter åldern. Skivor bytta i samma veva?
Har så gott som konstaterat det jag också. Har köpt ett nytt ok jag ska försöka att slänga på i morgon, om det nu passar. Det fanns inget PR-nummer för bakbromsarna, så jag beställde ett som åtminstonde ser likadant ut.
På oket där handbromsarmen knappt tar så går inte kolven att skruva in hela vägen heller, så det var tvunget att bytas ändå antar jag.
jaka54 skrev:
Hej!
Du har rätt i att handbromsen på Audi 100 (med trummor bak)är självjusterande (en liten kil "halkar ner" och spänner ut backarna) och att justeringen under bilen bara måste göras antingen när backarna byts ut mot nya eller att något annat i bromssystemet bytts.
I det här faller kanske det är så att slacket i vajern har blivit för stort?
Vajern slackar inte mycket alls, den drar hävarmarna till handbromsen så långt det går, det vill liksom bara inte nypa åt ändå.
Eller, ja, höger tar det ju på i alla fall.
Att bromspedalen nästan går att trycka i bott då, någon som har teorier på det?
Med motorn av så kan man få upp tryck och den är stum och fin, bromsar man så tar den långt ned men sjunker sakta. Bromsar man hårt två gånger i snabb följd så tar pedalen längre upp på andra trycket, för att sedan sjunka igen.
Är det bara luft, eller kan det vara packningarna i huvudbromscylindern som gett med sig?
Jag kan inte minnas att det varit så innan jag besiktigade, så det kan väl vara möjligt att de bromsat hårdare än vad jag vanligtvis gör, så kolven gick förbi sitt normala arbetsområde och sabbade packningen. Eller?
Hade nyss bilen igång och pumpade bromsen som en idiot, kan inte se att det läckt bromsvätska någonstans i alla fall.