it_mutt skrev:
Just. Det som står är (tog ett papper från bilprovningen som låg här);
Fordonet har underkänts - ny besiktning måste utföras.
Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdadeJag motsatte mig att "dom första 30 får du bruka fordonet men dock inte mer än nödvändigt", att "för att få felen åtgärdade" utlämnades. Det är en väsentlig skillnad. Och att det även hänvisades till att lagen sa att man inte fick använda fordonet mer än nödvändigt (utan det sista avgörande med i texten).
Enligt mig är lagen inte alls luddig när det gäller vad som...ehm...gäller. Sen att det inte kontrolleras osv, ja det är ju en annan femma.
- - Edit - -
Just utan den sista delen blir det väldigt luddigt i vad som är "nödvändigt" givetvis. Det kan ju vara nödvändigt att handla ex.vis.
Eftersom jag vet vilken jävla paragrafryttare du är så letade jag upp dom exakta paragraferna i lagboken.
Lag 2009:211, 6 kapitlet:
"
17 § 1st Om ett fordon vid en kontrollbesiktning har sådana brister att det inte kan godkännas, men körförbud inte meddelas, ska fordonsägaren avhjälpa bristerna. Besiktningsorganet ska förelägga ägaren att inom en viss tid antingen låta fordonet genomgå en ny kontrollbesiktning eller låta reparera och prova fordonet vid en verkstad som ackrediterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 och lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll eller av en verkstad som ackrediterats i motsvarande ordning i något annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Något föreläggande ska dock inte utfärdas om bristerna endast är enkla och inte förekom vid den senaste kontrollbesiktningen eller flygande inspektionen.
17 § 2st Om fordonet inte har genomgått en kontrollbesiktning eller godkänts efter provning inom föreskriven tid, inträder körförbud för det. "
Alltså, om ett fordon inte godkänns, så skall fordonsägaren föreläggas att åtgärda felen inom en viss tid. Antingen åtgärdar fordonsägaren själv bristerna och gör en ny kontrollbesiktning, eller så låter han en ackrediterad verkstad göra det.
Enligt andra stycket så infaller körförbud om en kontrollbesiktning inte genomförs
eller om fordonet inte godkänts
inom föreskriven tid. Det är alltså dom 30 dagarna vilket inte verkar vara reglerat i lagen utan upp till besiktningsorganen att bestämma själva.
Lagen 2009:211, 6 kapitlet, 14 paragrafen:
"
Om ett fordon har underkänts vid en fullständig kontrollbesiktning och en ny kontrollbesiktning sker inom två månader därefter, får kontrollen begränsas till de delar som tidigare har underkänts. "
Väntar man mer än 2 månader så är den första kontrollen alltså ogiltig och man åker på en "full" besiktning igen.