simlar skrev:
Kamaxeln har ingen märkning, utan man låser kamaxeln i bakkant genom att ta bort ventilkåpan och bakre kamresmdrevet.
Nollan på veven är iaf på A6 140hk på sidan av remskivan ett jack där det står O | T om jag inte minns fel (bytte kamrem på min a6a i lördags).
Sen är det en plåt bakom remskivan där det ska vara ett jack i, märkningen ser man underifrån motorn.
Bytte dock inte pumprem då någon bytt den nyligt på bilen, har dock för mig det ska vara en prick på dieselpumpens remskiva som ska ungefär matcha mot skåran på pumpen vid pumpfästet, sen får man som sagt finjustera med vagcom eller köra med indikatorklocka som man gör på D24orna.
På bilden ser det då ut som att pumpen står i nollan.
edit:
bytte kamremmen på min bil utan att lossa pumpremmen, märkte upp kamdrevet mot ventilkåpan och körde på. Bilen gick inte dåligt innan så risken att något skulle bli knasigt kändes minimal.
Sen ska även den stora skruven som håller remskiva och kamdrevet mot vevaxeln dras med 200Nm och sedan 180° (ordentligt moment, låna specialverktyget rekommenderas starkt).
Kom även ihåg diamantbrickan som ska sitta mellan remskiva och vevaxel.