3308
Sök

Köpråd: Tänkte köpa en golf men är lite orolig.

10 Inlägg
14 juni 2016
Trådstartare
Jag har tittat på en beggad golf. Läste på lite och såg då att VW:s TSI motor har haft en del problem. Det är tydligen kamkedjan som det har varit problem med mest på just den motorn.
Det jag funderar över är att jag ser en massa golfar ute på vägarna med just TSI motorn.

Så min fråga blir då om jag ska satsa på en golf eller inte. Jag vill inte ha en diesel eller automat.
Jag är inte så bilkunnig och tänkte därför kolla med folk som har bättre koll än mig.

Evildan
14 juni 2016
Inte, då du är läskunnig och själv har enligt min uppfattning insett VAGs problematik.

Kika istället österut och lägg pengarna på en asiatisk släde eller varför inte en fransyska?
(Statistiskt sett är en fransk bil (C4, 308, Megane) i den klassen ett bättre köp än en Golf)

847 Inlägg
14 juni 2016
Det beror på vad för årsmodell du e ute efter. 1.2tsi efter 2014 fick kamrem igen. 1.4tsi är jag nästan säker på att dom fick kamrem efter 2014 oxå.

10 Inlägg
14 juni 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
Inte, då du är läskunnig och själv har enligt min uppfattning insett VAGs problematik.

Kika istället österut och lägg pengarna på en asiatisk släde eller varför inte en fransyska?
(Statistiskt sett är en fransk bil (C4, 308, Megane) i den klassen ett bättre köp än en Golf)

Jaså? Hmm, det visste jag inte om franska bilar. Har alltid fått höra att man ska hålla sig på avstånd från dom.
Har tittat på en del japanare men det verkar inte vara så mycket att välja på där.

Ska kika närmare på frasyskorna. Det kommer kvinnan där hemma att gilla med tanke på att hon är fransyska big_smile

Tack för tipset.

10 Inlägg
14 juni 2016
Trådstartare
mr_green skrev:
Det beror på vad för årsmodell du e ute efter. 1.2tsi efter 2014 fick kamrem igen. 1.4tsi är jag nästan säker på att dom fick kamrem efter 2014 oxå.

Tack för info

847 Inlägg
14 juni 2016
neic skrev:
mr_green skrev:

Tack för info

Sen har du ju Fabia som jag har oxå. Något mindre än golf men mycket mindre prislapp. Min e helt ny och gick loss på endast 152000. Det får du nig betala för en 3-4år gammal golf.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juni 2016
mr_green skrev:
neic skrev:
mr_green skrev:

Tack för info

Sen har du ju Fabia som jag har oxå. Något mindre än golf men mycket mindre prislapp. Min e helt ny och gick loss på endast 152000. Det får du nig betala för en 3-4år gammal golf.

Inte för att det spelar så stor roll, men du hittar 2015-golfar för under 150.000:-

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

847 Inlägg
14 juni 2016
Okej. Kollade lite mer nogrannt nu. Då är det iofs en golf utan direkt mycket utrustning. Men jag såg att dom såldes med 105hk 1.2tsi. Dom nya ska ju vara på 110hk som min. Har jag blivit felinformerad när bytet till kamrem kom tro.

1 661 Inlägg
14 juni 2016
Franskt går väl an då dom är i princip nya men sen börjar problemen, framförallt med utrustning och elektroniken.
Motorerna verkar rulla på utan bekymmer.

4 586 Inlägg
15 juni 2016
Köp dig en 1.6 multifuel  den har kamrem och normala serviceintervaller på 1500 mil istället för 3000.

kolla efter rost vid köp
Senast redigerat av jocke_gronberg (15 juni 2016)

10 Inlägg
15 juni 2016
Trådstartare
CC72 skrev:
Franskt går väl an då dom är i princip nya men sen börjar problemen, framförallt med utrustning och elektroniken.

Har en vän som sa detsamma. Tror att jag håller mig ifrån dom.

10 Inlägg
15 juni 2016
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Köp dig en 1.6 multifuel  den har kamrem och normala serviceintervaller på 1500 mil istället för 3000.

kolla efter rost vid köp

Har läst att multifuel bilar får snabbt problem med spridare och sånt. Stämmer det?

10 Inlägg
15 juni 2016
Trådstartare
Har tittat en del på Opel Astra. Är det värt att satsa på? Dom nyare årsmodellerna?

10 Inlägg
15 juni 2016
Trådstartare

4 586 Inlägg
15 juni 2016
neic skrev:
jocke_gronberg skrev:

kolla efter rost vid köp

Har läst att multifuel bilar får snabbt problem med spridare och sånt. Stämmer det?

körde min på 95 oktan så märkte aldrig några problem. blev ingen vinst att köra på E85

847 Inlägg
15 juni 2016
neic skrev:
Snubblade över denna

https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_ … 11&w=1

Vad tycks?

Jag e tvärnöjd med min iaf. Det verkade vara ett riktigt bra pris på den. Rätt stereo o inredning oxå.

Evildan
15 juni 2016
neic skrev:
CC72 skrev:

Har en vän som sa detsamma. Tror att jag håller mig ifrån dom.

Vanliga fel på VW Golf:
Centrallås.
Tändspolar.
Styrservopump.
Spolarmotorer.
Små elfel av olika sort.
För att nämna några.

Såjovisst är det ett bättre val än en fransk bil. roll

Googla och läs istället för att gå på gamla fördomar grundade innan VW lyckades bygga en vätskekyld bil, justja vattenpumpar och kylsystem rent generellt har koncernen efter drycga 40år fortfarande inte riktigt fått till för att inte nämna automatlådorna...ujujuj.

10 Inlägg
15 juni 2016
Trådstartare
Fick inte lånet från banken så det blir ingen bil i den prisklassen. Det blir att kolla på något som är ca 10 år äldre. Tack för era tips.

847 Inlägg
15 juni 2016
neic skrev:
Fick inte lånet från banken så det blir ingen bil i den prisklassen. Det blir att kolla på något som är ca 10 år äldre. Tack för era tips.

Köp igenom bilfirma istället. Då blir räntan betydligt mindre oxå. Ring dit där skodan fanns o kolla. Du behöver väl drygt 25000 i kontantinsats dock.

10 Inlägg
16 juni 2016
Trådstartare
mr_green skrev:
neic skrev:

Köp igenom bilfirma istället. Då blir räntan betydligt mindre oxå. Ring dit där skodan fanns o kolla. Du behöver väl drygt 25000 i kontantinsats dock.

Jepp, har inte dom pengarna. Har inget annat val än att försöka fixa en äldre billigare bil.

Sök