2655
Sök

Buckla på nybil vid leverans

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
16 juni 2016
Trådstartare
Hej.
För ca 1 månad sedan hämtade jag en helt ny sportage GT.
Vid leverans uppmärkte jag en buckla på ca 10 cm i diameter. Även ca 2 mm av skärmen var uppe vid lycktan. Pratade med säljaren och han följde med mig till deras verkstad för att vi skulle få det fixat. Bucklan satt på fram stötfångaren.
De hade då inte tid och jag fick ringa veckan efter. Hursomhelst  efter 1 månads ringande så fick jag lämna in bilen i måndags. Arbetet skulle ta ca en dag. Nu är vi inne på 4e dagen och jag tror de ska ha lackerat om den.
Dock vet jag inte än. Har ju inte fått bilen.

Vad gör jag i en sådant situation? Bilens värde sjönk ju direkt vid bucklan. Men det gör det ännu mer vid en om lackering?

https://i.imgsafe.org/246763a9e1.jpg

https://i.imgsafe.org/246c62bdfa.jpg
Senast redigerat av mr_right (16 juni 2016)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

1 798 Inlägg
16 juni 2016
Varför skulle bilens värde förändras!
Det är en liten skada, om ens en skada alls för det kan mycket väl vara monteringen på fabrik som misslyckats utifrån de bilder du ger oss.

3 121 Inlägg
16 juni 2016
Omlack på en KIA sänker knappast värdet.

Om spoilern lackas om titta efter nyansskillnader och att monteringen är okej.

Evildan
16 juni 2016
Jag hade inte tagit emot bilen utan med hjälp av kkl krävt en annan bil alternativt hävt köpet.
Tråkigt är det oavsett och jag hoppas verkstaden som inte såg bucklan vid leveranssyningen är kapabla att reparera den.

Forummoderator
18 038 Inlägg
16 juni 2016
Evildan skrev:
Jag hade inte tagit emot bilen utan med hjälp av kkl krävt en annan bil alternativt hävt köpet.
Tråkigt är det oavsett och jag hoppas verkstaden som inte såg bucklan vid leveranssyningen är kapabla att reparera den.

Nej, Man ska inte ta emot bilen förrän man är nöjd. Lite sent för det nu... Men jag kan "glädja" er alla att många av nya bilar som levereras är omlackade pga transportskador.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

441 Inlägg
17 juni 2016
Varför sjunker bilens värde när du får det åtgärdat? Det är en liten buckla och inte en stor krockskada.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
17 juni 2016
Trådstartare
De ringde mig igår. De lär inte bli klara, för att nu kan de tydligen inte sätta ihop skärmen igen... ( om jag förstod de rätt).    -.-

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

7 454 Inlägg
18 juni 2016
Som skrivits ovan så har många bilar erhållit transportskador vid färden på bilbåtar, undantaget Mercedes som själva kör på och av bilarna, samt vid vidareförflyttningen på biltransporter.
Många av de "tillfälliganställda" som kör av bilarna gillar att tävla med varandra, och då händer det lätt olyckor.
Sydhamnen i Södertälje har en stor plåt- och lackverkstad enbart för att fixa transportskador.
Har själv vid flera tillfällen sett buskörningen.
Allra värst utsatta är Citroen med gasfjädring och hydraulisk nivåreglering.
Ingen som har tid till att låta Cittrorna "resa sig", vilket tar någon minut.
Det brukar gnistra om de stackars bilarna när underredet tar i den vinklade durken på båten.
Som ni förstår så kör "hamnsjåarna" på beting.

Sök