Varför? Bilen får i regel sämre köregenskaper då motorn arbetar inom ett snävare register. Ett sådant filter kräver i regel mer underhåll med rengöring och korrekt inoljning, göra det fel kan oljefonden som avges smutsa ned /skada känslig elektronik i bilens insug.
Mitt råd är att behålla originalfiltret som biltillverkaren spenderat 100tals timmar i testrig för få det att passa just din motor.
Jag tycker att det varierar mellan olika bilar om det är lönt eller ej.
På en Chippad S40 2.0T jag hade så monterade jag ett sportfilter i originalburken. Gav lite bättre ljud men inte värt det.
På en BMW E90 325 monterade jag K&N öppet filter. Den lät mer men gick inte bättre och drog massa sås.
På min nuvarande Seat har jag ett öppet filter men där blir det en helt annan karaktär på bilen jämfört med original. Nu finns en tydlig topp i effektkurvan som inte fanns med original. Däremot kan den kännas svagare på låga varv.
Varför? Bilen får i regel sämre köregenskaper då motorn arbetar inom ett snävare register. Ett sådant filter kräver i regel mer underhåll med rengöring och korrekt inoljning, göra det fel kan oljefonden som avges smutsa ned /skada känslig elektronik i bilens insug.
Mitt råd är att behålla originalfiltret som biltillverkaren spenderat 100tals timmar i testrig för få det att passa just din motor.
Det finns många som uppskattar k&n:s sportluftfilter, tex försäljnings chefen på k&n
Caromainia det är det ljudet jag är ute efter. Men är osäker nu.
Köp en v8 istället om du är ute efter ljudet. Att byta saker för att man vill låta häftig i stan gör inte dig häftig utan folk kommer tycka de är pinsamt
Tkd_rille är inte ute efter att styla o så. Mer att jag vill ha ett häftigare ljud när man gasar. Men absolut skulle vilja ha en v8 men det kostar också. Min dröm bilar nu är nissan skyline o volvo s60r.
Tkd_rille är inte ute efter att styla o så. Mer att jag vill ha ett häftigare ljud när man gasar. Men absolut skulle vilja ha en v8 men det kostar också. Min dröm bilar nu är nissan skyline o volvo s60r.
De är ju inga dyra bilar i inköp Strunta i att kasta bort pengarna på den du har nu och spara ihop till den bil du vill ha istället. Så hade jag gjort om jag fått leva om från 18 igen